Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Men hva med etter studiene, får du jobb der da? Da blir det enklere, for jeg satser på noe innen kommunen. Men vi har også snakket om å flytte da. Grunnen til at vi valgte den byen er først og fremst fordi han er tilbudt en 4-årig stilling der - han har studert der. Han har også familie i en annen by, men ser de sjelden. 0 Siter
flisa Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Hm, det har jeg ikke tenkt på før. Var ganske klokt sagt jeg er en klok gammel dame 0 Siter
Gjest økonomien Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Hm, det har jeg ikke tenkt på før. Var ganske klokt sagt Ponget mitt er ikke at du skal sette krav eller forvente at han betaler mer, men om han vil gjøre det så er det jo bare hyggelig. La ham ta initiativ til det i tilfelle. Ingen grunn til at ikke han og du skal dele på P-pille utgifter da, det er da for dere og ikke for deg de kjøpes? Det vil jeg kalle en fellesutgift. Hadde blitt det samme med kondomer, ikke han som skulle kjøpt dem bare fordi han bruker dem. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Ja, man vil jo gjerne gi kjæresten månen, ikkke sant? det handler om å bry seg om -mer enn å bry seg med, syns jeg. Om min mann fikk for seg at han ville kjøpe en gitar for 70.000, -så hadde jeg vært med på å spare til den. Det er deilig å se hverandres drømmer oppfylles.(det var et eksempel...) Jeg drar på sydenturer med jentungene -det går så klart av felles økonomi, selv om det er jeg som sparer til det. Ja, det synes jeg også. Det er jo utrolig godt å se noen man er glad i ha det godt også 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 jeg er en klok gammel dame Hehe 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Ponget mitt er ikke at du skal sette krav eller forvente at han betaler mer, men om han vil gjøre det så er det jo bare hyggelig. La ham ta initiativ til det i tilfelle. Ingen grunn til at ikke han og du skal dele på P-pille utgifter da, det er da for dere og ikke for deg de kjøpes? Det vil jeg kalle en fellesutgift. Hadde blitt det samme med kondomer, ikke han som skulle kjøpt dem bare fordi han bruker dem. Det var bare et eksempel. Prevensjon er jo helt klart en fellesutgift, men jeg er ikke noe flink å ta i mot penger av han. Men når vi bor sammen blir det litt annerledes, synes jeg. Jeg tror han vil synes det er greit å betale litt mer. Men jeg hadde jo ikke stilt det som et krav. Hittil har vi begge vært spandable på hverandre, så godt som vi har maktet det, og jeg tror ikke det kommer til å endre seg - ønsket om det i hvert fall 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg mente ikke økonomisk kompensasjon som sådan da, det er heller snakk om at jeg betaler mye for å flytte og gjør det ekstra dyrt for meg å besøke familie. Derfor synes jeg det kanskje hadde vært rettferdig om han betalte mer til fellesutgiftene de gangene jeg skal hjem. Hvis vi ikke gjør det sånn, har jeg ingen mulighet til å besøke familien min – overhodet! Om det hadde vært sånn at jeg hadde slått opp etter studiene hadde jeg nok skjønt det, men nå vil jo mine studier gi oss bedre felles økonomi i lengden. Eksen min var, som sagt litt gnien og livredd for å bli snyltet på. Han dro det så langt at jeg både betalte mer og gjorde alt husarbeidet. Og ved fordeling av felles innbo gikk han flere tusen i overskudd. Jeg vet ikke om jeg skjønte hva du mente med at han skal betale mer av fellesutgifter når du skal hjem til foreldre. Hvis det er slik at du er hjemme hos foreldrene dine i lang tid, f.eks. en måned i strekk, er det jo ikke urimelig at han betaler husleia den måneden. Men hvis det er snakk om at du tar en helgetur til foreldrene dine, så skjønner jeg ikke hva fellesutgifter har med det å gjøre. Jeg mente ikke at du bevisst kalkulerer med å utnytte ham og at du har tenkt til å slå opp etter utdannelsen er ferdig, og jeg tror ikke heller andre gjør det bevisst. Men allikevel er det det som ofte skjer. 0 Siter
Gjest økonomien Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg vet ikke om jeg skjønte hva du mente med at han skal betale mer av fellesutgifter når du skal hjem til foreldre. Hvis det er slik at du er hjemme hos foreldrene dine i lang tid, f.eks. en måned i strekk, er det jo ikke urimelig at han betaler husleia den måneden. Men hvis det er snakk om at du tar en helgetur til foreldrene dine, så skjønner jeg ikke hva fellesutgifter har med det å gjøre. Jeg mente ikke at du bevisst kalkulerer med å utnytte ham og at du har tenkt til å slå opp etter utdannelsen er ferdig, og jeg tror ikke heller andre gjør det bevisst. Men allikevel er det det som ofte skjer. Ja, og da sitter han bitter igjen, og det blir det helvetes bruddet. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Forberede deg? På den måten at du vil høre hva som er valig så du kan slå det i bordet til ham om han ikke gir deg det du vil? Hvis dere snakker bra og kan bli enige spiller det vel liten rolle hva andre gjør? Nå synes jeg du vrir ordene mine mot den verste betydningen her. Jeg har ikke tenkt å slå i bordet med noe som helst, og jeg har ingen problemer med å gjøre ting på ukonvensjonelle måter om det står om det, men jeg synes det er greit å vite hvordan andre gjør det. Jeg har allerede fått flere gode råd, og om det fungerer for de som ga rådene, kan det også hende at det vil fungere for typen og meg. Å høre litt flere meninger gjør jo også at jeg må reflektere litt over min egen, noe som kan komme både han og meg til gode. 0 Siter
Gjest økonomien Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Nå synes jeg du vrir ordene mine mot den verste betydningen her. Jeg har ikke tenkt å slå i bordet med noe som helst, og jeg har ingen problemer med å gjøre ting på ukonvensjonelle måter om det står om det, men jeg synes det er greit å vite hvordan andre gjør det. Jeg har allerede fått flere gode råd, og om det fungerer for de som ga rådene, kan det også hende at det vil fungere for typen og meg. Å høre litt flere meninger gjør jo også at jeg må reflektere litt over min egen, noe som kan komme både han og meg til gode. Ja, jeg observerer at du tar rådene til de som sier det du vil høre, og fnyser av oss andre som sier det du ikke vil høre. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Jeg vet ikke om jeg skjønte hva du mente med at han skal betale mer av fellesutgifter når du skal hjem til foreldre. Hvis det er slik at du er hjemme hos foreldrene dine i lang tid, f.eks. en måned i strekk, er det jo ikke urimelig at han betaler husleia den måneden. Men hvis det er snakk om at du tar en helgetur til foreldrene dine, så skjønner jeg ikke hva fellesutgifter har med det å gjøre. Jeg mente ikke at du bevisst kalkulerer med å utnytte ham og at du har tenkt til å slå opp etter utdannelsen er ferdig, og jeg tror ikke heller andre gjør det bevisst. Men allikevel er det det som ofte skjer. Jeg har jo 6000 i måneden, og det emst av det vil gå med til fellesutgifter og reise til og fra skolen. Om jeg skal besøke familien min vil det komme på ca. 1500 kr, og det er da snakk om helgebesøk og lignende. Det betyr at jeg ikke kan dekke hele min andel av fellesugiftene. Da tenker jeg at han kanskje kan yte litt ekstra, og skyte mer inn i fellesen. Er det helt teit? Jeg skjønte at du ikke mente det, og vet at muligheten for at det blir et brudd er der, men jeg forsøker å leve etter og bygge opp ting i det håp om at det motsatte vil skje. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Ja, jeg observerer at du tar rådene til de som sier det du vil høre, og fnyser av oss andre som sier det du ikke vil høre. Fnyser? 0 Siter
flisa Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Ja, og da sitter han bitter igjen, og det blir det helvetes bruddet. Kjære vene - det kan gå bra også! Jeg har et brudd bak meg - og måtte leve på sparebluss etterpå. Jeg gikk fra hus og alt - men også all gjeld, og måtte starte fra 0 i en alder av 31. Jeg var ikke bitter over penger og sånn - men følelsen av å ha misslykket var jo der. Penger betyr så lite i det store og det hele. Jeg vil heller ha lite og være lykkelig, enn å ha alt av materielle goder og leve i et ulykkelig forhold. Man kan jo ikke planlegge for det "store smellet" heller, syns jeg. 0 Siter
flisa Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Ja, jeg observerer at du tar rådene til de som sier det du vil høre, og fnyser av oss andre som sier det du ikke vil høre. det er jo helt naturlig 0 Siter
flisa Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Fnyser? Det er sånn som oksen Ferdinand gjorde..... 0 Siter
Gjest litt her og litt der Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Vi gjorde det slik: da vi ble samboere delte vi det vi hadde. Han tjente litt mer enn meg, og vi brukte pengene våre på regninger og ellers det vi trengte. Noe kom fra min konto og noe fra hans. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Det er sånn som oksen Ferdinand gjorde..... Hehe, ja jeg er oppdatert på ordets betydning, men ikke at jeg oppfattes som en fnyser. Men oksen Ferdinand var jo litt tøff 0 Siter
Gjest Kanarita Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg har sett på jobbmuligehtene der, og de er små. Få av stundentene der har jobb. Til og med knøttbyer har butikker og kiosker. På butikker og kiosker kan studenter fint jobbe. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Til og med knøttbyer har butikker og kiosker. På butikker og kiosker kan studenter fint jobbe. Joda, men saken er at de fleste av de jobbene har noen allerede snappet opp. Jeg går gjennom annonsene for den byen ofte, og det meste krever en viss bakgrunn - som jeg ikke har. 0 Siter
flisa Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Til og med knøttbyer har butikker og kiosker. På butikker og kiosker kan studenter fint jobbe. men om DE har råd til at hun bruker tiden sin til å studere - så er det jo best at hun ikke jobber i tillegg. Man skal ikke slite seg ut om man ikke trenger heller. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.