Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Ja, det er sikkert lurt å ta det opp her også. Det viktigste er at dere har et ryddig forhold, også økonomisk, at dere har omtrent samme innstilling til penger, og at ingen føler seg snytt. Jeg tror egentlig at vi har ganske lik innstilling til penger. Nå vet amn aldri helt før man har bodd sammen, tror jeg, men ingen av oss er så veldig opptatt av penger - sånn utover det man må være for å overleve. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Neinei, synes fortsatt som du bare fisker etter aksept for at du har rett jeg da men. Snakk med ham du, bare han vet og det er også mest modent. Om jeg håper på enighet, er vel ikke det så ille? Jeg har jo fortsatt tatt det opp og tatt innlegg som har sagt noe annet til betraktning. Jeg tar det heller ikke opp her som et alternativ til å ta det opp med han. 0 Siter
Gjest Skinnet Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Men det finnes jo ensige studenter som lever for den summen, og de klarer å få det til å rekke til både bolig, busspenger, mat og klær. Ja og det er bra gjort må jeg si, men jeg tror de oftest får litt pengrehjelp hjemmefra. 0 Siter
Gjest Skinnet Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Ja og det er bra gjort må jeg si, men jeg tror de oftest får litt pengrehjelp hjemmefra. PENGEHJELP, mente jeg! 0 Siter
Gjest litt her og litt der Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Sånn har vi det, og! Er man samboere, deler man på alt! Ellers er det vel ingen vits i å bo sammen? *hæ?* Helt enig! 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Ja og det er bra gjort må jeg si, men jeg tror de oftest får litt pengrehjelp hjemmefra. Jeg fikk ikke noe pengehjelp hjemmefra, men klarte meg fint allikevel. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Hvis dere skal gjøre det som vi gjør, så skal du betale 27,27% av de faste utgiftene (av inntektene deres til sammen er det den prosent du tjener). For å gjøre det enkelet kan du jo betale 1/3 eller 30%. Mat deler dere på, men siden han tjener mest er det naturlig at han spanderer oftest når dere f.eks. er ute og spiser. (Vi teller ikke kroner og ører her altså, men det er ca. 50-50.) Andre utgifter (som klær, gaver, osv), betaler hver til seg selv av sin inntekt. Lettest er det nok å opprette en felleskonto hvor dere setter inn penger til regninger, og ha hver deres brukskonto. 0 Siter
Gjest Kanarita Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Eksen min fikk jobbtilbud et sted hvor jeg absolutt ikke ville bo. Jeg ville studere, og på den plassen fantes ikke studietilbudet som jeg ville ha. Han overtalte meg likevel til å bli med ham til den plassen for ett år, slik at han fikk den unike arbeidserfaringa som en slik jobb ville gi. Da betalte han husleie og det meste av mat. Jeg fikk kun en liten deltidsjobb og hadde rundt 6000 kr utbetalt. Dette kunne jeg spare til studier, selv om jeg ikke klarte å spare så mye da.. Jeg syns det var rett at han betalte slik han gjorde, fordi det kun var han som ville bo på den plassen, og kun han som vant på det. Hadde han derimot flytta nærmere meg, og fortsatt tjent mye, mens jeg nå er student, ville jeg bidratt mer. Jeg kan betale opp mot 3000 kr i husleie + mat og strøm. Kan sies at det nå koster meg rundt 3000 kr å reise hjem, og jeg sparer til dette gjennom hele året. Har råd til 3-4 slike reiser i året. Sommerjobb penger går ofte til den kassa. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Men det finnes jo ensige studenter som lever for den summen, og de klarer å få det til å rekke til både bolig, busspenger, mat og klær. De fleste studenter får da 8000++ fra Lånekassen, med mindre de har annen inntekt eller stor formue. Men jeg har også en periode levd for 6000 kr i måneden (frivillig, jeg sparte til senere bruk). 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Hvis dere skal gjøre det som vi gjør, så skal du betale 27,27% av de faste utgiftene (av inntektene deres til sammen er det den prosent du tjener). For å gjøre det enkelet kan du jo betale 1/3 eller 30%. Mat deler dere på, men siden han tjener mest er det naturlig at han spanderer oftest når dere f.eks. er ute og spiser. (Vi teller ikke kroner og ører her altså, men det er ca. 50-50.) Andre utgifter (som klær, gaver, osv), betaler hver til seg selv av sin inntekt. Lettest er det nok å opprette en felleskonto hvor dere setter inn penger til regninger, og ha hver deres brukskonto. Det høres lurt ut, både det med prosenten og felleskontoen Hvordan ble det 27, 27%? 0 Siter
Gjest Kanarita Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Ja og det er bra gjort må jeg si, men jeg tror de oftest får litt pengrehjelp hjemmefra. Jeg har aldri fått, og får fortsatt ikke pengehjelp hjemmefra. Man klarer seg fint på 6000 kr i mnd. 3000 kr går til husleie, + noe til strøm, mat og buss. Første stipendet i hvert semester er en god del høyere, så her kan man legge av litt penger til hjemreiser og ekstra penger. Sommerjobb kan også hjelpe på resten av året. 0 Siter
Gjest Kanarita Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 De fleste studenter får da 8000++ fra Lånekassen, med mindre de har annen inntekt eller stor formue. Men jeg har også en periode levd for 6000 kr i måneden (frivillig, jeg sparte til senere bruk). 8000 kr nei?! Har aldri hørt om noen som får så mye! Jeg får 6200 kr, og jeg studerer på andre siden av landet, så det er inkludert reisestipend. Ikke har jeg noe formue heller, eller rike foreldre, eller jobb ved siden av. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Eksen min fikk jobbtilbud et sted hvor jeg absolutt ikke ville bo. Jeg ville studere, og på den plassen fantes ikke studietilbudet som jeg ville ha. Han overtalte meg likevel til å bli med ham til den plassen for ett år, slik at han fikk den unike arbeidserfaringa som en slik jobb ville gi. Da betalte han husleie og det meste av mat. Jeg fikk kun en liten deltidsjobb og hadde rundt 6000 kr utbetalt. Dette kunne jeg spare til studier, selv om jeg ikke klarte å spare så mye da.. Jeg syns det var rett at han betalte slik han gjorde, fordi det kun var han som ville bo på den plassen, og kun han som vant på det. Hadde han derimot flytta nærmere meg, og fortsatt tjent mye, mens jeg nå er student, ville jeg bidratt mer. Jeg kan betale opp mot 3000 kr i husleie + mat og strøm. Kan sies at det nå koster meg rundt 3000 kr å reise hjem, og jeg sparer til dette gjennom hele året. Har råd til 3-4 slike reiser i året. Sommerjobb penger går ofte til den kassa. Hmm, ok. Betyr det at du betaler halvåparten nå? 0 Siter
Gjest Skinnet Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg har aldri fått, og får fortsatt ikke pengehjelp hjemmefra. Man klarer seg fint på 6000 kr i mnd. 3000 kr går til husleie, + noe til strøm, mat og buss. Første stipendet i hvert semester er en god del høyere, så her kan man legge av litt penger til hjemreiser og ekstra penger. Sommerjobb kan også hjelpe på resten av året. Da er du flink med penger! 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 8000 kr nei?! Har aldri hørt om noen som får så mye! Jeg får 6200 kr, og jeg studerer på andre siden av landet, så det er inkludert reisestipend. Ikke har jeg noe formue heller, eller rike foreldre, eller jobb ved siden av. Inkluderer det reisestipend? Filler'n, da får jeg sikkert enda mindre da... 0 Siter
Mari25 Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 8000 kr nei?! Har aldri hørt om noen som får så mye! Jeg får 6200 kr, og jeg studerer på andre siden av landet, så det er inkludert reisestipend. Ikke har jeg noe formue heller, eller rike foreldre, eller jobb ved siden av. Gjennomsnittlig blir studielån pluss stipend på 8000 kr i måneden. Husk at dere får 16000 kr i august og januar 0 Siter
Gjest Kanarita Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Hmm, ok. Betyr det at du betaler halvåparten nå? Nei, han ble ikke med meg hit, så han er en eks nå. Men har hatt husleie på 3400 kr her jeg nå bor. Følte at det bel litt for mye, derfor flyttet jeg. Betaler nå 3000 kr. Bor alene, og får utbetalt 6200 kr fra lånekassen. (noe av det er reisestipend) 0 Siter
Mari25 Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Vi har hele tida hatt felles økonomi og det fungerer veldig bra! Noen ganger har han hatt størst inntekt, andre ganger jeg 0 Siter
Sofline Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Hva har det med saken å gjøre? Merkelig at den éne somma alltid er mest uenig med meg i dol-diskusjoner er den med det midlertidige/situasjonsbetingede nicket... Hehe... sånn synes jeg også det er med meg. Den som er uenig bruker alltid et anonymt nick (les: et nick jeg ikke har sett før). 0 Siter
Gjest Kanarita Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Gjennomsnittlig blir studielån pluss stipend på 8000 kr i måneden. Husk at dere får 16000 kr i august og januar Tenkte ikke gjennomsnitt nå jeg da. Av første stipend så legger man av penger til studieekskursjoner, pensumbøker og slikt, men klart man kan sapre mye av de pengene likevel. Tror likevel de fleste lever på 6000 kr i mnd, og ikke på gjennomsnittet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.