Gå til innhold

Noen som vil hjelpe meg?:)

Anbefalte innlegg

TorneROSA1365380904
Skrevet

Jeg leiter etter retningslinjer for livredning, og førstehjelp.

I tillegg trenger jeg svar på disse spm:

Begrunn hvorfor vi begynner med hjertekompresjon hos voksne dersom vi finner en bevisstløs person(hvorfor blåser vi ikke først?)

Begrunn hvorfor vi begynner med innblåsninger dersom vi finner et bevisstløst barn.

Noen som har litt peiling?

Hadde vært utrolig fint om noen er så snille og hjelper meg :)

Videoannonse
Annonse
Kvinnen med utopiene
Skrevet

Jeg har null peiling, men det finnes vel noen livreddningsbøkre du kan så opp i?

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Jeg har null peiling, men det finnes vel noen livreddningsbøkre du kan så opp i?

Å herlighet, for en rettskriving jeg har da!

Gjest jphoenix
Skrevet

"Fordi hypoksi (for lite oksygen) er en hyppig årsak til hjertestans hos barn, bør HLR alltid innledes med 5 innblåsninger." leser jeg her.

Skrevet

"Begrunn hvorfor vi begynner med hjertekompresjon hos voksne dersom vi finner en bevisstløs person(hvorfor blåser vi ikke først?)"

Det første som slår meg er at dersom det er noe i luftveien vil vi ved innblåsning blåse det lengre ned, men ved hjertekompresjon trykke det ut? Nå henger ikke det helt på greip i forhold til at det var omvendt på barn da...

TorneROSA1365380904
Skrevet

"Begrunn hvorfor vi begynner med hjertekompresjon hos voksne dersom vi finner en bevisstløs person(hvorfor blåser vi ikke først?)"

Det første som slår meg er at dersom det er noe i luftveien vil vi ved innblåsning blåse det lengre ned, men ved hjertekompresjon trykke det ut? Nå henger ikke det helt på greip i forhold til at det var omvendt på barn da...

Det var akkurat det jeg også tenkte skjønner du...Men at det ikke hang på greip pga det med barn..hehe :)

Får lete litt på internett.. Har gjort det også, men fant ikke noe!

Men uansett takk for hjelpen:)

Skrevet

Nei, det er fordi at vi allerede har en del oksygen i blodet som kropppen kan ha nytte av. Det er derfor viktigst å opprettholde sirkulasjonen. 30 kompresjoner, deretter to innblåsninger for å skaffe nytt oksygen til kroppen.

Hvorfor det er omvendt hos barn vet jeg ikke og spør meg selv om det virkelig er omvendt?

Skrevet

Det var akkurat det jeg også tenkte skjønner du...Men at det ikke hang på greip pga det med barn..hehe :)

Får lete litt på internett.. Har gjort det også, men fant ikke noe!

Men uansett takk for hjelpen:)

Får vel sende det til deg og:

Nei, det er fordi at vi allerede har en del oksygen i blodet som kropppen kan ha nytte av. Det er derfor viktigst å opprettholde sirkulasjonen. 30 kompresjoner, deretter to innblåsninger for å skaffe nytt oksygen til kroppen.

Hvorfor det er omvendt hos barn vet jeg ikke og spør meg selv om det virkelig er omvendt?

TorneROSA1365380904
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg tror jeg nå har funnet ut av det:)

Og det er 5 innblåsninger først på barn, og så 30 hjertekompresjoner, og 2 innblåsninger, "Fordi hypoksi (for lite oksygen) er en hyppig årsak til hjertestans hos barn, bør HLR alltid innledes med 5 innblåsninger."

Og på voksne er det helt sikkert som du sier, og vi begynner sikkert med kompresjoner også fordi hyppigste årsak til hjertestans hos voksne er hjerteinfarkt!

Takk for hjelp!

Skrevet

Man begynner med innblåsning når man finner et bevisstløst barn fordi bevisstløshet hos barn ofte skyldes oksygenmangel.

Jeg antar (men vet ikke) at man starter med hjertemassage hos voksne fordi det viktigste er å få igang hjertet igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...