TorneROSA1365380904 Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg leiter etter retningslinjer for livredning, og førstehjelp. I tillegg trenger jeg svar på disse spm: Begrunn hvorfor vi begynner med hjertekompresjon hos voksne dersom vi finner en bevisstløs person(hvorfor blåser vi ikke først?) Begrunn hvorfor vi begynner med innblåsninger dersom vi finner et bevisstløst barn. Noen som har litt peiling? Hadde vært utrolig fint om noen er så snille og hjelper meg 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg har null peiling, men det finnes vel noen livreddningsbøkre du kan så opp i? 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg har null peiling, men det finnes vel noen livreddningsbøkre du kan så opp i? Å herlighet, for en rettskriving jeg har da! 0 Siter
Gjest jphoenix Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 "Fordi hypoksi (for lite oksygen) er en hyppig årsak til hjertestans hos barn, bør HLR alltid innledes med 5 innblåsninger." leser jeg her. 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 "Begrunn hvorfor vi begynner med hjertekompresjon hos voksne dersom vi finner en bevisstløs person(hvorfor blåser vi ikke først?)" Det første som slår meg er at dersom det er noe i luftveien vil vi ved innblåsning blåse det lengre ned, men ved hjertekompresjon trykke det ut? Nå henger ikke det helt på greip i forhold til at det var omvendt på barn da... 0 Siter
TorneROSA1365380904 Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 "Begrunn hvorfor vi begynner med hjertekompresjon hos voksne dersom vi finner en bevisstløs person(hvorfor blåser vi ikke først?)" Det første som slår meg er at dersom det er noe i luftveien vil vi ved innblåsning blåse det lengre ned, men ved hjertekompresjon trykke det ut? Nå henger ikke det helt på greip i forhold til at det var omvendt på barn da... Det var akkurat det jeg også tenkte skjønner du...Men at det ikke hang på greip pga det med barn..hehe Får lete litt på internett.. Har gjort det også, men fant ikke noe! Men uansett takk for hjelpen:) 0 Siter
lonelyP Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 "Begrunn hvorfor vi begynner med hjertekompresjon hos voksne dersom vi finner en bevisstløs person(hvorfor blåser vi ikke først?)" Det første som slår meg er at dersom det er noe i luftveien vil vi ved innblåsning blåse det lengre ned, men ved hjertekompresjon trykke det ut? Nå henger ikke det helt på greip i forhold til at det var omvendt på barn da... "Begrunn hvorfor vi begynner med hjertekompresjon hos voksne dersom vi finner en bevisstløs person(hvorfor blåser vi ikke først?)" Nei, det er fordi at vi allerede har en del oksygen i blodet som kropppen kan ha nytte av. Det er derfor viktigst å opprettholde sirkulasjonen. 30 kompresjoner, deretter to innblåsninger for å skaffe nytt oksygen til kroppen. Hvorfor det er omvendt hos barn vet jeg ikke og spør meg selv om det virkelig er omvendt? 0 Siter
lonelyP Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Det var akkurat det jeg også tenkte skjønner du...Men at det ikke hang på greip pga det med barn..hehe Får lete litt på internett.. Har gjort det også, men fant ikke noe! Men uansett takk for hjelpen:) Får vel sende det til deg og: "Begrunn hvorfor vi begynner med hjertekompresjon hos voksne dersom vi finner en bevisstløs person(hvorfor blåser vi ikke først?)" Nei, det er fordi at vi allerede har en del oksygen i blodet som kropppen kan ha nytte av. Det er derfor viktigst å opprettholde sirkulasjonen. 30 kompresjoner, deretter to innblåsninger for å skaffe nytt oksygen til kroppen. Hvorfor det er omvendt hos barn vet jeg ikke og spør meg selv om det virkelig er omvendt? 0 Siter
TorneROSA1365380904 Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 "Begrunn hvorfor vi begynner med hjertekompresjon hos voksne dersom vi finner en bevisstløs person(hvorfor blåser vi ikke først?)" Nei, det er fordi at vi allerede har en del oksygen i blodet som kropppen kan ha nytte av. Det er derfor viktigst å opprettholde sirkulasjonen. 30 kompresjoner, deretter to innblåsninger for å skaffe nytt oksygen til kroppen. Hvorfor det er omvendt hos barn vet jeg ikke og spør meg selv om det virkelig er omvendt? Tusen takk for svar. Jeg tror jeg nå har funnet ut av det:) Og det er 5 innblåsninger først på barn, og så 30 hjertekompresjoner, og 2 innblåsninger, "Fordi hypoksi (for lite oksygen) er en hyppig årsak til hjertestans hos barn, bør HLR alltid innledes med 5 innblåsninger." Og på voksne er det helt sikkert som du sier, og vi begynner sikkert med kompresjoner også fordi hyppigste årsak til hjertestans hos voksne er hjerteinfarkt! Takk for hjelp! 0 Siter
Sofline Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Man begynner med innblåsning når man finner et bevisstløst barn fordi bevisstløshet hos barn ofte skyldes oksygenmangel. Jeg antar (men vet ikke) at man starter med hjertemassage hos voksne fordi det viktigste er å få igang hjertet igjen. 0 Siter
citygirl Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Legger noen lenker til deg her; http://norskforstehjelpsrad.no/ http://www.nrr.org/index1.html Her kan du lese masse om førstehjelp. Ellers får du bare spørre - ser du har fått en del svar her som kanskje har hjulpet deg på vei. Mvh 0 Siter
TorneROSA1365380904 Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Skrevet 24. mai 2006 Legger noen lenker til deg her; http://norskforstehjelpsrad.no/ http://www.nrr.org/index1.html Her kan du lese masse om førstehjelp. Ellers får du bare spørre - ser du har fått en del svar her som kanskje har hjulpet deg på vei. Mvh Tusen takk skal du ha, det var snilt 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.