Gjest takk for pikselhjelp :-) Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Må det være f.eks. 7 for at bildene blir gode når de skal fremkalles? Eller er 5 også bra? Jeg vil ha et rimelig kamera som tar gode bilder! Håper noen vet mer om megapiksler enn meg! 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg har et med 5 og det holder lenge. Tok et bilde i fjor sommer som ble ca. 1 Mb og forstørret det til 20x30 og det ble kjempebra. 0 Siter
petter smart Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg ville nok valgt mer enn 5-7 piksler. Vanlig er vel 5-7 megapiksler (altså millioner piksler). Så mye for min pedantiske pirking. Det er ikke antall piksler som er viktigst. Hvis den optiske føleren er liten vil for mange piksler skape mye støy på bildene. I praksis er 5 megapiksler mer enn godt nok for vanlig bruk. Har selv kjøpt et digitalkamera nylig. Et canon powershot A620. Med ny minnebrikke kom dette på 3000. Ikke veldig billig, men såpass bør du bruke. Ellers har bl.a. dinside og akam.no en del tester av digitalkamera i forskjellige prisklasser. Hvor mye hadde du tenkt å bruke? 0 Siter
Goliath Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Om det er 7 eller 5 megapiksler spiller ikke så stor rolle. Da er kvaliteten på optikken vesentlig mer avgjørende for billedkvaliteten. Les ulike tester du finner på nettet, og gjør et valg basert på hva du selv vektlegger av hva de skriver der - sett i forhold til dine behov og planlagt bruk. 0 Siter
Gjest glaice Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg har bare 2 mp. og mine bilder blir kjempe klare og fine når jeg fremkaller i 10x15. Skulle jeg forstørret bildene mye, hadde de ikke blitt fine, men grumsete. Skulle jeg kjøpt kamera i dag hadde jeg valgt 7mp. men jeg klarer meg fortsatt lenge med mine 2 mp. 0 Siter
Gjest takk for pikselhjelp :-) Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg ville nok valgt mer enn 5-7 piksler. Vanlig er vel 5-7 megapiksler (altså millioner piksler). Så mye for min pedantiske pirking. Det er ikke antall piksler som er viktigst. Hvis den optiske føleren er liten vil for mange piksler skape mye støy på bildene. I praksis er 5 megapiksler mer enn godt nok for vanlig bruk. Har selv kjøpt et digitalkamera nylig. Et canon powershot A620. Med ny minnebrikke kom dette på 3000. Ikke veldig billig, men såpass bør du bruke. Ellers har bl.a. dinside og akam.no en del tester av digitalkamera i forskjellige prisklasser. Hvor mye hadde du tenkt å bruke? Jeg tenkte rundt 2000 +-. Ikke for dyrt, for jeg har ikke så mye penger. 0 Siter
Gjest takk for pikselhjelp :-) Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Om det er 7 eller 5 megapiksler spiller ikke så stor rolle. Da er kvaliteten på optikken vesentlig mer avgjørende for billedkvaliteten. Les ulike tester du finner på nettet, og gjør et valg basert på hva du selv vektlegger av hva de skriver der - sett i forhold til dine behov og planlagt bruk. Hvordan ser man hva denne "optikken" er? 0 Siter
Gjest Blingst Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Ixus 55 har vunnet noen tester. Den skal jeg kjøpe til min mor. Kan lese om den her: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54972 Men den er billigst her: http://www.computercity.no/index.aspx 0 Siter
Gjest takk for pikselhjelp :-) Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Ixus 55 har vunnet noen tester. Den skal jeg kjøpe til min mor. Kan lese om den her: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54972 Men den er billigst her: http://www.computercity.no/index.aspx Fotoknudsen har et canon ixus750 til 3000 (7 piksler). Det er litt dyrt synes jeg. De har også et til 2000 (5 piksler) som heter ixus i zoom. Merkelige navn. 0 Siter
petter smart Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg tenkte rundt 2000 +-. Ikke for dyrt, for jeg har ikke så mye penger. Du må da ta hensyn til at alle digitalkameraer kommer med latterlig lite minne (typisk 16-32 mb). Dermed må du kjøpe mer. Jeg anbefaler minst 1 GB, helst 2 GB. 2 GB får du fra 500 kr. I tillegg trenger du gjerne en veske, lader (dersom det er oppladbart og lader ikke følger med) og evt annet tilleggsutstyr. Sjekk nøye hva som følger med. En annen ting er størrelse. Er det viktig at det er svært lite? Hva med mulighet til å ta opp video? 0 Siter
Gjest takk for pikselhjelp :-) Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Du må da ta hensyn til at alle digitalkameraer kommer med latterlig lite minne (typisk 16-32 mb). Dermed må du kjøpe mer. Jeg anbefaler minst 1 GB, helst 2 GB. 2 GB får du fra 500 kr. I tillegg trenger du gjerne en veske, lader (dersom det er oppladbart og lader ikke følger med) og evt annet tilleggsutstyr. Sjekk nøye hva som følger med. En annen ting er størrelse. Er det viktig at det er svært lite? Hva med mulighet til å ta opp video? Pleier kameraene å kunne ta opp video også nå? Alt jeg må tenke på.... Det er fint om det har litt minneplass, ja. Ellers er ikke størrelsen så viktig (er de små dyrest?). 0 Siter
petter smart Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg tenkte rundt 2000 +-. Ikke for dyrt, for jeg har ikke så mye penger. I den prisklassen er dette et bra kamera http://www.dinside.no/php/art.php?id=297072 Legger du til litt ekstrautstyr kommer du på ca 2000. Sjekk priser på www.akam.no 0 Siter
petter smart Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Pleier kameraene å kunne ta opp video også nå? Alt jeg må tenke på.... Det er fint om det har litt minneplass, ja. Ellers er ikke størrelsen så viktig (er de små dyrest?). Det er mer funksjoner og type batteri som avgjør størrelsen. Prisene varierer innen samme størrelse. De litt dyrere kameraene kan ta opp video. Det er ikke all verdens kvalitet og lengden er begrenset. Men det er jo av og til kjekt å ha. Minne kjøpe du som sagt utenom, og så godt som alle digitalkameraer bruker secure digital. De får du i opptil 2 GB størrelse. Det er ca 600 bilder med maks kvalitet. I praksis vil du kunne ta flere tusen bilder med en slik minnebrikke. Mitt kamera er blant de største kompaktkameraene, men de er fortsatt små nok til å få plass i lomma (selv om det er litt trangt). 0 Siter
Gjest takk for pikselhjelp :-) Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 I den prisklassen er dette et bra kamera http://www.dinside.no/php/art.php?id=297072 Legger du til litt ekstrautstyr kommer du på ca 2000. Sjekk priser på www.akam.no Tusen takk for hjelpen! Jeg skal se på den linken. 0 Siter
petter smart Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg tenkte rundt 2000 +-. Ikke for dyrt, for jeg har ikke så mye penger. Dersom du klarer å strekke deg til 3000 totalt så får du et mye bedre kamera. Flere funksjoner og bedre kvalitet på bildene. Samt videofunksjon. 0 Siter
Gjest takk for pikselhjelp :-) Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Dersom du klarer å strekke deg til 3000 totalt så får du et mye bedre kamera. Flere funksjoner og bedre kvalitet på bildene. Samt videofunksjon. Jeg må tenke på det. Hvor legger man videoen man tar opp; på pc'en? 0 Siter
Gemini Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg tenkte rundt 2000 +-. Ikke for dyrt, for jeg har ikke så mye penger. Hvis du har råd til å gå litt over (siden du skrev +/- 2000), så er dette "storebroren" til det som petter smart foreslo: http://www.dinside.no/php/art.php?id=300813 Pris 2100, og så kommer da ekstra minnekort osv. i tillegg. Husk at det kan lønne seg å kjøpe minnekort på komplett.no, mpx.no, netshop.no eller andre nettbutikker og ikke i fotobutikk. Kanskje kjøper du også kameraet fra en av de nettbutikkene. Sjekk i alle fall priser og sammenlign. Til en viss grad kan du sammenligne med kelkoo.no eller andre prissammenligningssider, men slike sider får ikke med seg alle tilbud fra alle forhandlere, så det blir aldri helt nøyaktig. 0 Siter
petter smart Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg må tenke på det. Hvor legger man videoen man tar opp; på pc'en? Du overfører dette til pc'en ja. Men også her er det forskjeller. Det er ulike videoformat dette tas opp i. Noen bruker *.mov og noen avi, deriblant divx. Dette har litt med hvor store filene blir og hvor enkelt det er å spille av dem. 0 Siter
Speak Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Det er faktisk ikke pixler som er det viktigste. Har et gammeltdigitalkamera med "bare" 4,1. Fungerer strålende også til forstørrelser. MEN det er alikevel ikke bra. Hovedproblemet er at når jeg trykker på utløseren tar det tid før bildet blir tatt. (Og motivet har sprunget/fløyet ut av bildet) Så se etter mye mer enn bare pixler. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg har 3,5 og det gir gode bilder som ofte kan forstørres ganske mye. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.