Gjest Usikker på hva som er lurest. Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Å legge av det man har til overs - spare dem. Eller å betale bort alt av mastercard gjeld i et jafs, men dermed ikke ha noe penger i bakhold dersom det skulle skje noe? 0 Siter
Atene Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Betale gjelden, selvfølgelig. I verste fall kan du bruke kortet igjen dersom noe skulle skje. Men det er en rådyr måte å låne penger på. 0 Siter
amber sun Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg ville nok betalt gjelden om jeg hadde kunnet. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Spar opp til en økonomisk buffer! Jeg blir nesten "uvel" om vi ikke har mellom 70-80 000,- i tilgjengelige midler, nettopp med tanke på uforutsette utgifter. Hva om vaskemaskin eller kjøleskap skulle ryke - da vil jeg ha penger nok til å kjøpe nytt på dagen. Nå skal jo sant sies, da, at jeg er litt sånn katastrofetenker, så vi har nok litt mer enn vi absolutt trenger. Men jeg tenker jo sånn, da, at om jeg mister ei tann samtidig som bilen må ha stor reparasjon, så vil ikke jeg vente med å få inn ny tann, liksom, fordi vi må prioritere bilen. Når bufferen er på plass, ville jeg kanskje betalt litt ekstra ned på lånet - med mindre du vet det kommer en stor utgift engang i framtiden (huskjøp, f.eks.). 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Spar opp til en økonomisk buffer! Jeg blir nesten "uvel" om vi ikke har mellom 70-80 000,- i tilgjengelige midler, nettopp med tanke på uforutsette utgifter. Hva om vaskemaskin eller kjøleskap skulle ryke - da vil jeg ha penger nok til å kjøpe nytt på dagen. Nå skal jo sant sies, da, at jeg er litt sånn katastrofetenker, så vi har nok litt mer enn vi absolutt trenger. Men jeg tenker jo sånn, da, at om jeg mister ei tann samtidig som bilen må ha stor reparasjon, så vil ikke jeg vente med å få inn ny tann, liksom, fordi vi må prioritere bilen. Når bufferen er på plass, ville jeg kanskje betalt litt ekstra ned på lånet - med mindre du vet det kommer en stor utgift engang i framtiden (huskjøp, f.eks.). Beklager, jeg klarte visst ikke å lese innlegget ditt godt nok... Betal gjelda, selvfølgelig! 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Du betaler MYE høyere rente på din gjeld på MasterCardet, enn rentene du vil få for det samme beløpet i banken. Derfor er det åpenbart at det er lurest å betale ned kredittkortgjelden først. 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Kvitt deg med alt som heter kredittkort og betal ned den gjelda. Klipp eventuelt kortene i stykker dersom du ikke klarer å la være å bruke dem i minibanken og til mat. Det er greit å ha et kreditkort til store innkjøp hvis du ikke har sparepenger men betal dem ned så fort som mulig. De har utrolig høy rente. 0 Siter
Luska Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Spar opp til en økonomisk buffer! Jeg blir nesten "uvel" om vi ikke har mellom 70-80 000,- i tilgjengelige midler, nettopp med tanke på uforutsette utgifter. Hva om vaskemaskin eller kjøleskap skulle ryke - da vil jeg ha penger nok til å kjøpe nytt på dagen. Nå skal jo sant sies, da, at jeg er litt sånn katastrofetenker, så vi har nok litt mer enn vi absolutt trenger. Men jeg tenker jo sånn, da, at om jeg mister ei tann samtidig som bilen må ha stor reparasjon, så vil ikke jeg vente med å få inn ny tann, liksom, fordi vi må prioritere bilen. Når bufferen er på plass, ville jeg kanskje betalt litt ekstra ned på lånet - med mindre du vet det kommer en stor utgift engang i framtiden (huskjøp, f.eks.). Hva, har dere virkelig alltid 70 - 80 000,- i bakhånd? Da har dere rimelig god råd, ja. Eller var det trykkfeil, at det skulle stå 7 - 8000,-? *Fattig* 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Hva, har dere virkelig alltid 70 - 80 000,- i bakhånd? Da har dere rimelig god råd, ja. Eller var det trykkfeil, at det skulle stå 7 - 8000,-? *Fattig* Ja... 70-80 000,-. Jeg vet vi har god råd, men samtidig har vi ganske lavt forbruk, da, så det er ikke slik at vi verken lever svært sparsommelig eller tjener ekstremt godt. Vi har også vært veldig heldige med endel pengeplasseringer, da, så det er ikke bare rene sparepenger. Vi er billige i drift! ;-) 0 Siter
Gjest tnas ekki Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Selvsagt å betale gjeld, og SÅ spare. Da slipper dere renteutgiftene på kortene. Hvis dere skulle trenge penger kan dere jo da bare bruke kortene. Genialt. 0 Siter
Gjest tnas ekki Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Spar opp til en økonomisk buffer! Jeg blir nesten "uvel" om vi ikke har mellom 70-80 000,- i tilgjengelige midler, nettopp med tanke på uforutsette utgifter. Hva om vaskemaskin eller kjøleskap skulle ryke - da vil jeg ha penger nok til å kjøpe nytt på dagen. Nå skal jo sant sies, da, at jeg er litt sånn katastrofetenker, så vi har nok litt mer enn vi absolutt trenger. Men jeg tenker jo sånn, da, at om jeg mister ei tann samtidig som bilen må ha stor reparasjon, så vil ikke jeg vente med å få inn ny tann, liksom, fordi vi må prioritere bilen. Når bufferen er på plass, ville jeg kanskje betalt litt ekstra ned på lånet - med mindre du vet det kommer en stor utgift engang i framtiden (huskjøp, f.eks.). Da er du veldig uøkonomisk. Rentene koster, bedre å slippe dem. Hvor dyr vaksemaskin har dere om du må ha buffer på 70-80 000? Regner med dere har god råd og bruker penger også og ikke bare sparer? 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Da er du veldig uøkonomisk. Rentene koster, bedre å slippe dem. Hvor dyr vaksemaskin har dere om du må ha buffer på 70-80 000? Regner med dere har god råd og bruker penger også og ikke bare sparer? Altså, jeg leste så fullstendig feil på hovedinnlegget, og svarte helt borti natta. Nei, jeg vil IKKE fortelle hva jeg leste, det er bare pinlig. Som du ser, så har jeg korrigert meg selv litt lenger ned. Vi har ikke vaskemaskin til 70 000,-, altså, det var bare et eksempel. Jeg haaaater å være blakk, jeg trenger å kjenne at jeg kan gå ut og kjøpe sofa i dag om jeg vil - uten å måtte endre livsmønster. Det har jo skjedd at man har fått store uforutsette utgifter, og det er slike ting jeg må ha på plass for å kunne ha et godt liv. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Altså, jeg leste så fullstendig feil på hovedinnlegget, og svarte helt borti natta. Nei, jeg vil IKKE fortelle hva jeg leste, det er bare pinlig. Som du ser, så har jeg korrigert meg selv litt lenger ned. Vi har ikke vaskemaskin til 70 000,-, altså, det var bare et eksempel. Jeg haaaater å være blakk, jeg trenger å kjenne at jeg kan gå ut og kjøpe sofa i dag om jeg vil - uten å måtte endre livsmønster. Det har jo skjedd at man har fått store uforutsette utgifter, og det er slike ting jeg må ha på plass for å kunne ha et godt liv. jeg har lest at man bør ha nok sparepenger til å dekke 3-6 måneders utgifter, i tilfelle noe skulle skje. Så mye penger har ikke jeg da... 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 jeg har lest at man bør ha nok sparepenger til å dekke 3-6 måneders utgifter, i tilfelle noe skulle skje. Så mye penger har ikke jeg da... Det er nok noe i det, ja, selv om det kanskje henger igjen fra den tiden ikke det offentlige tok så godt vare på f.eks. arbeidsledige som i dag? Uansett, slik må jeg ha det for å ha det bra, andre har sikkert sine økonomiske grenser de også. :-) 0 Siter
Gjest tnas ekki Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Altså, jeg leste så fullstendig feil på hovedinnlegget, og svarte helt borti natta. Nei, jeg vil IKKE fortelle hva jeg leste, det er bare pinlig. Som du ser, så har jeg korrigert meg selv litt lenger ned. Vi har ikke vaskemaskin til 70 000,-, altså, det var bare et eksempel. Jeg haaaater å være blakk, jeg trenger å kjenne at jeg kan gå ut og kjøpe sofa i dag om jeg vil - uten å måtte endre livsmønster. Det har jo skjedd at man har fått store uforutsette utgifter, og det er slike ting jeg må ha på plass for å kunne ha et godt liv. Vi kan fint gå å kjøpe sofa vi uten å ha penger på bok... Orker ikke å binde opp penger til sparing jeg, liker å bruke dem jeg;o) 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Det er nok noe i det, ja, selv om det kanskje henger igjen fra den tiden ikke det offentlige tok så godt vare på f.eks. arbeidsledige som i dag? Uansett, slik må jeg ha det for å ha det bra, andre har sikkert sine økonomiske grenser de også. :-) Sikkert noe i det. Jeg skjønner deg veldig godt jeg. Det ligger en stor trygghet i det å kunne kjøpe noen "større ting" hvis det er behov for det - uten å måtte spise tomatsuppe i flere måneder etter. 0 Siter
Gjest tnas ekki Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Det er nok noe i det, ja, selv om det kanskje henger igjen fra den tiden ikke det offentlige tok så godt vare på f.eks. arbeidsledige som i dag? Uansett, slik må jeg ha det for å ha det bra, andre har sikkert sine økonomiske grenser de også. :-) Men det er jo fint for dere, for da går jeg utifra dere bare kaster dere av gårde på lange dyre turer og sånt også og det er jo hyggelig. Eller står bare pengene der fast? 0 Siter
Luska Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Ja... 70-80 000,-. Jeg vet vi har god råd, men samtidig har vi ganske lavt forbruk, da, så det er ikke slik at vi verken lever svært sparsommelig eller tjener ekstremt godt. Vi har også vært veldig heldige med endel pengeplasseringer, da, så det er ikke bare rene sparepenger. Vi er billige i drift! ;-) ) 0 Siter
Gjest ice ice baby... Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Altså, jeg leste så fullstendig feil på hovedinnlegget, og svarte helt borti natta. Nei, jeg vil IKKE fortelle hva jeg leste, det er bare pinlig. Som du ser, så har jeg korrigert meg selv litt lenger ned. Vi har ikke vaskemaskin til 70 000,-, altså, det var bare et eksempel. Jeg haaaater å være blakk, jeg trenger å kjenne at jeg kan gå ut og kjøpe sofa i dag om jeg vil - uten å måtte endre livsmønster. Det har jo skjedd at man har fått store uforutsette utgifter, og det er slike ting jeg må ha på plass for å kunne ha et godt liv. Nå ble jeg kjempenysgjerrig - hva leste du? Hvordan gikk det med sofaen i går forresten? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.