Gå til innhold

Hvordan bli utadvent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på intervju i dag, i samme firmaet jeg jobber i.

Jeg kunne velge å vrake i andre jobber, men en av de som var litt interessante krever at jeg må være utadvent! Da det vel bli 30 ansatte som jeg må holde i ørene!

Ikke nok med det, men mange av disse er innvandrere, og kan dårlig norsk!

Det skremmer meg!

Jeg kunne kanskje prøvd meg, men jeg er veldig lite utadvent av meg, og det å snakke med folk over tlf som nesten ikke snakker norsk er jo helt horribelt!

Men hun jeg snakket med sa at jeg kunne lære meg å bli utadvent! Hvordan lærer man det?

Videoannonse
Annonse
Gjest PandaMiranda
Skrevet

Oj...

I utgangspunktet mener jeg det er kjempeviktig å akseptere seg selv sånn som man er. Man kan liksom ikke oppheve tyngdekraften, heller...

Det å lære å bli utadvendt - tja, man kan ikke bare sånn fra den ene dagen til den andre skifte fullstendig personlighet. Men gjennom en lang prosess kan man lære å bli i hvert fall mer utadvendt enn man er fra før.

Utadvendt eller innadvendt - det finnes ingen fasit på hva det er best å være, det er bare du som tilfeldigvis akkurat nå søker en jobb der den egenskapen kreves. Hvis magefølelsen din sier at det ikke kommer til å bli ålreit, betyr det muligens at det ikke er den rette jobben for deg.

Egentlig tror jeg at det for mange vil være godt å ha en balanse mellom innadvendthet og utadvendthet, fordi det kan være slitsomt å ha veldig mye av den ene tingen. Derfor kan det godt være at det er ålreit å jobbe med den balansen hvis den oppleves som skjev, men det er ikke gjort i en håndvending.

Kanskje kan du lære deg litt utadvendthet gjennom en sånn jobb, men muligheten er jo også til stede for at du tar deg vann over hodet. Og det å være i feil jobb, er IKKE noe morsomt! Tror det er viktig med en viss kjemi med den jobben du skal gjøre, for at det skal fungere greit.

Ta den jobben hvis du kjenner deg klar for den. Hvis alt stritter imot i deg, vil jeg anta at du ikke er klar for den.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

PS: Hovedspørsmålet ditt var jo "hvordan lære å bli utadvendt".

Det finnes sikkert mange kurs det går an å prøve. Og så går det an å gå til psykolog, eller evt. en arbeidslivscouch.

Det finnes også mange bøker om selvutvikling.

Det viktigste er egentlig å trene seg i hverdagens små situasjoner, og være litt målbevisst i hva man trener på. Tenk litt igjennom hva du vil oppnå - for eksempel om du ønsker å ta mer kontakt med mennesker rundt seg?

Et kurs eller en slags veileder kan fungere som en god støtte i ryggen når du skal prøve deg. Men det går kanskje an uten, også. Det viktigste er uansett at du selv må gjøre hovedjobben, det er du som må øve deg.

Kanskje det er lurt å starte forsiktig - med en bok om selvutvikling i sofakroken, da kan du i det minste bli mer bevisst på hva du ønsker å gjøre noe med, og måter å gjøre det på.

Gå i bokhandelen og kikk i selvhjelps-hylla - og se om du finner noe som fenger deg. Det tror jeg kan være en fin start på en utviklingsprosess.

Skrevet

Jeg tror ikke det er så lett å lære å bli utadvendt. Jeg synes man skal akseptere seg selv, personligheten lar seg uansett ikke endre i en håndvending.

Men man kan helt sikkert lære seg å bli flinkere til å snakke med utlendinger som ikke behersker språket så godt. Dette er faktisk noe jeg ble mye bedre på etter at jeg har bodd i utlandet en stund selv, for nå er det mye lettere å sette seg inn i deres situasjon og hvordan det er å ikke beherske språket skikkelig.

Man kan sikkert også lære seg å bli flinkere til å snakke i telefon og opptre mer autoritært.

Skrevet

Jeg er ikke så veldig utadvendt i privatlivet, men når jeg er på jobb har jeg ingen problemer med det. Kanskje blir det også sånn for deg. Når du har snakket med dårlige-norsk-talere fire fem ganger, går det mye lettere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...