Gå til innhold

Lakke om hvitevarer

Anbefalte innlegg

Gjest hobbysnekker
Skrevet

Noen her som har prøvd å lakke hvite hvitevarer feks i aluminiumfarge?

med Bengalakk feks?

Videoannonse
Annonse
Gjest andolf
Skrevet

De er vel emaljerte fra før:) Tror ikke det blir noe bra resultat.

Skrevet

Pføy!

Bengallakk finnes ikke i aluminiumsfarge.

Vask med kruttsterk salmiakk, slip med 100 slipepapir. Så heftgrunn og mal med korthåret rulle.

Pent blir det ikke, men du blir sikkert fornøyd.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg aner ikke hvordan hun gjorde det, men moren min malte/lakket om kjøleskapet sitt fra hvitt til blått for noen år siden. Det ble kjempefint - så det lar seg gjøre.

Ikke mye hjelp, men kanskje litt oppmuntring? ;o)

Skrevet

Spør i en malerbutikk. Jeg har hørt at kjøleskap kan males om.

Skrevet

Aluminimumsfarge er vel uansett ikke så enkelt å lakke om til??

Men jeg vet at mine foreldre fikk lakkert om sitt kjøleskap og oppvaskmaskin etter at hvitevarene atter skulle hvite og ikke grønne, brune etc slik som moten var på 70-tallet.

De fikk da en billakkerer til å ta seg av saken.

Resultatet ble meget pent (hvitt), det så helt ut som om de var levert hvite fra fabrikken. Men jeg vet ikke om dette lønner seg å gjøre i dag, når prisen på el-varer er adskillig lavere i forhold til lønnsnivået enn det var for 25-30 år siden.

Jeg tok en litt enklere og billigere variant en billakkering da jeg hadde kjøpt et farget kjøleskap på loppings til bruk på studenthybelen. Jeg kjøpte en boks bengalakk (hvit) og en pensel og lakket i vei. Resultatet ble mer enn bra nok for meg i den situasjonen jeg var i da. Men resultatet ble jo ikke helt glatt, da, man så "penselstrøkene".

På et TV-program med oppussing (muligens i UK) så jeg at de på en oppvaskmaskin fikk bestilt en tynn metallplate i akkurat riktig størrelse for fronten, og så limte de den på med et kraftig lim. På den måten fikk de stplfinnish på fronten uten å måtte bytte ut hele greia.

Antar det funker kun på innebygde apparater der man ikke også ser siden på apparatet.

Skrevet

Aluminimumsfarge er vel uansett ikke så enkelt å lakke om til??

Men jeg vet at mine foreldre fikk lakkert om sitt kjøleskap og oppvaskmaskin etter at hvitevarene atter skulle hvite og ikke grønne, brune etc slik som moten var på 70-tallet.

De fikk da en billakkerer til å ta seg av saken.

Resultatet ble meget pent (hvitt), det så helt ut som om de var levert hvite fra fabrikken. Men jeg vet ikke om dette lønner seg å gjøre i dag, når prisen på el-varer er adskillig lavere i forhold til lønnsnivået enn det var for 25-30 år siden.

Jeg tok en litt enklere og billigere variant en billakkering da jeg hadde kjøpt et farget kjøleskap på loppings til bruk på studenthybelen. Jeg kjøpte en boks bengalakk (hvit) og en pensel og lakket i vei. Resultatet ble mer enn bra nok for meg i den situasjonen jeg var i da. Men resultatet ble jo ikke helt glatt, da, man så "penselstrøkene".

På et TV-program med oppussing (muligens i UK) så jeg at de på en oppvaskmaskin fikk bestilt en tynn metallplate i akkurat riktig størrelse for fronten, og så limte de den på med et kraftig lim. På den måten fikk de stplfinnish på fronten uten å måtte bytte ut hele greia.

Antar det funker kun på innebygde apparater der man ikke også ser siden på apparatet.

Du kunne f eks brukt en korthåret liten rulle med lakken, så ville det blitt fine små bølger. Enda penere med mange veldig tynne lag.

Skrevet

Du kunne f eks brukt en korthåret liten rulle med lakken, så ville det blitt fine små bølger. Enda penere med mange veldig tynne lag.

Det er uansett grenser for hvor flott det kunne bli på den hybel'n! ;-)

Skrevet

Det er uansett grenser for hvor flott det kunne bli på den hybel'n! ;-)

Med noen tomme ølbokser med bulker, en tom pappvin, gamle frierbrev, bilder fra Det Nye, noen krøllete Kleenex ved telefonen og et dusin halvmeterlange hybelkaniner, så blir det så flott atte.

Skrevet

Med noen tomme ølbokser med bulker, en tom pappvin, gamle frierbrev, bilder fra Det Nye, noen krøllete Kleenex ved telefonen og et dusin halvmeterlange hybelkaniner, så blir det så flott atte.

Og så kan man gjøre som en studievenn gjorde da hengeplanten i vinduet over skrivebordet ble for lang: Han TEIPET den fast bortetter vindusruta!! *lol*

Han ble overrasket over den smarte alternative løsningen jeg ga ham: Klippe ned de lengste utvekstene!! *knegg*

Skrevet

Og så kan man gjøre som en studievenn gjorde da hengeplanten i vinduet over skrivebordet ble for lang: Han TEIPET den fast bortetter vindusruta!! *lol*

Han ble overrasket over den smarte alternative løsningen jeg ga ham: Klippe ned de lengste utvekstene!! *knegg*

Hybelkvasiløsning. :-)

Ei berte jeg kjenner tetta igjen vinduet med en isoporplate, og skar ut en bit i midten som hun tok ut når hun skulle kikke ut.

Det ble en tanke bedre da jeg tok ut glasset, malte rammen og la på ny kitt, malte karmer og rammer, limte på en stor klar acrylplate med noen små huller nederst og tettet vinduet rundt med acrylmasse. Litt olivenolje gjorde at vi til sommern kune åpne og fjerne massen.

Skrevet

Hybelkvasiløsning. :-)

Ei berte jeg kjenner tetta igjen vinduet med en isoporplate, og skar ut en bit i midten som hun tok ut når hun skulle kikke ut.

Det ble en tanke bedre da jeg tok ut glasset, malte rammen og la på ny kitt, malte karmer og rammer, limte på en stor klar acrylplate med noen små huller nederst og tettet vinduet rundt med acrylmasse. Litt olivenolje gjorde at vi til sommern kune åpne og fjerne massen.

Så flink du er! :-)

Ikke rart at du slipper å skifte bleier! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...