Gjest Hva mener dere? Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Hva synes dere om at man skal forby spilleautomater fordi noen ikke klarer å styre seg selv i forhold til spilling? For min del bryr jeg meg ikke om det finnes spilleautomater eller ikke, men jeg synes ikke de skal forbys. Jeg mener det blir det samme som å forby alkohol fordi noen blir avhengige av dette, eller forby biler fordi noen blir skadet og drept i bilulykker. 0 Siter
Gjest Violsa Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 vet ikke , synes det er så umoralsk at en viss mengde spilleavhengig utgjør store deler av inntekten til veledige organisasjoner. 0 Siter
Gjest Starling Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Enig med deg. Automatene kunne kanskje vært samlet i spesielle arkader og ikke stått så tilgjengelig som de gjør nå. Hadde kanskje vært litt mer tiltak å gå ut bare for å spille, enn å putte på noen kroner siden de står der på butikken likevel. 0 Siter
Åsemor Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Nå er det jo faktisk store brukerfordeler med bil da, i motsetning til spilleautomater som er totalt ubrukelig til annet enn pengesløsing, tidsfordriv og ødelegge liv. 0 Siter
Piraye Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Er forsåvidt enig. Litt langt å sammenlikne det med bil og alkohol, men prinsippet er jeg helt enig i. Spilleautomater er imidlertid ikke like "innarbeid" og "viktig" som bil og alkohol er, så derfor kan de like godt forby de for min del... 0 Siter
Gjest Hva mener dere? Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Nå er det jo faktisk store brukerfordeler med bil da, i motsetning til spilleautomater som er totalt ubrukelig til annet enn pengesløsing, tidsfordriv og ødelegge liv. Det er jeg enig i, men prinsippet at ingen skal få lov til å gjøre "noe" fordi "noen" ikke takler det, synes jeg blir feil. Ellers er jeg enig i at spilleautomatene ikke har noen nytteverdi, og kan således for min del gjerne forbys. 0 Siter
Gjest Starling Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Det er jeg enig i, men prinsippet at ingen skal få lov til å gjøre "noe" fordi "noen" ikke takler det, synes jeg blir feil. Ellers er jeg enig i at spilleautomatene ikke har noen nytteverdi, og kan således for min del gjerne forbys. Det har jo nytteverdi for organisasjonene som tjener på dem. Prisen for veldedigheten kan bli for høy. 0 Siter
Elisabeth1365380359 Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg syns ikke det blir rett å sammenligne det på den måten. Spilleautomatene er ikke nyttige for folk, men skaper store problemer for mennesker som ikke klarer å stoppe spillinga. Jeg liker ikke at organisasjoner skal tjene penger på at folk har spillegalskap. 0 Siter
Åsemor Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Det er jeg enig i, men prinsippet at ingen skal få lov til å gjøre "noe" fordi "noen" ikke takler det, synes jeg blir feil. Ellers er jeg enig i at spilleautomatene ikke har noen nytteverdi, og kan således for min del gjerne forbys. Jeg er enig i at å forby spilleautomater fullstendig er et drastisk skritt, så jeg håper det gjør litt utslag at det skal bli forbudt å ha seddel-inntak på de. Håper bare ikke det fører til vekslingsautomater ved hver eneste spilleautomat da. 0 Siter
Gjest glaice Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Fjern dem!¨ Hva skal vi med dem? De aller aller fleste som bruker dem er jo avhengig, tragisk! Organisasjoner "Må" ha automatene, for de får inn så mye penger de trenger for å hjelpe andre... men skal veldedighet drives av folk som spiller seg fra gård og grunn? - går utover dems barn og familier. De gjør mer skade enn nytte og glede! 0 Siter
Gjest glaice Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg syns ikke det blir rett å sammenligne det på den måten. Spilleautomatene er ikke nyttige for folk, men skaper store problemer for mennesker som ikke klarer å stoppe spillinga. Jeg liker ikke at organisasjoner skal tjene penger på at folk har spillegalskap. Veldig enig med deg! 0 Siter
Gjest Violsa Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg er enig i at å forby spilleautomater fullstendig er et drastisk skritt, så jeg håper det gjør litt utslag at det skal bli forbudt å ha seddel-inntak på de. Håper bare ikke det fører til vekslingsautomater ved hver eneste spilleautomat da. En annen ting er at en infører personlige spillekort som brukes på maskinene hvor man kun har lov og spille for en max sum i uka. og at man ikke får premien med engang men får en lapp og må vente på å få det på konto noen dager. Gjøre det mer komplisert til å få sånn umidellbar tilfredstillelse ved å se pengene renne ned og så at man spiller opp det man har vunnet. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Det kan ikke sammenlignes med alkohol. De fleste som spiller på automater er spilleavhengige (det er i hvertfall de som bidrar med flest penger). 0 Siter
Sofline Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Enig med deg. Automatene kunne kanskje vært samlet i spesielle arkader og ikke stått så tilgjengelig som de gjør nå. Hadde kanskje vært litt mer tiltak å gå ut bare for å spille, enn å putte på noen kroner siden de står der på butikken likevel. Spilleavhengige oppsøker uansett spillehallene. 0 Siter
Gjest Kjeksensi Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 En annen ting er at en infører personlige spillekort som brukes på maskinene hvor man kun har lov og spille for en max sum i uka. og at man ikke får premien med engang men får en lapp og må vente på å få det på konto noen dager. Gjøre det mer komplisert til å få sånn umidellbar tilfredstillelse ved å se pengene renne ned og så at man spiller opp det man har vunnet. Det var smarte ideer! :-) 0 Siter
Gjest Starling Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Spilleavhengige oppsøker uansett spillehallene. Sant nok. Det er et vanskelig tema. 0 Siter
Gjest blodpenger Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Alkoholen skjuler sikkert like mange tragedier som spilleavhengigheten. Alkoholen vil være vanskelig å forby fordi den er en stor del av vår kultur, og fordi de aller fleste ville savne alkoholen. Spilleautomater er ikke i den grad en del av vår kultur. Vi stikker ikke ned på Narvesen for å kose oss med en spilleautomat en festkveld. Er spilleautomatene nyttige? Det er viktigere å unngå mange store personlige tragedier enn at enkelte idrettsforbund skal ha øknomomi til et høydehus i Drammen. Automatene bør forbys. Det finnes bare et eneste argument i mot det, og det er at vi ikke kan forby alt. Og det er ikke et godt argument. 0 Siter
Gjest blodpenger Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Det er jeg enig i, men prinsippet at ingen skal få lov til å gjøre "noe" fordi "noen" ikke takler det, synes jeg blir feil. Ellers er jeg enig i at spilleautomatene ikke har noen nytteverdi, og kan således for min del gjerne forbys. Samfunnet betaler behandlingen av lungekreft hos røykere. De betaler den økonomiske byrden en kreftbehandling koster, også der det er selvforskyldt. Det er enighet blant legestanden at spillegalskap er en sykdom. Av rettferdighetsprinsippet burde da staten dekke de øknomiske konsekvensene denne sykdommen har. Det vil, som røyking, bli veldig dyrt for staten. Men så er det sånn at røyking fyller en funksjon i dagliglivet til svært mange mennsker. Og svært mange mennesker vil ta det tungt om røyken forsvinner. Spilleautomatene er det få friske folk som har noe forhold til. De vil i liten grad bli savnet. Fjern dem. 0 Siter
Gjest Fleisen Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Samfunnet betaler behandlingen av lungekreft hos røykere. De betaler den økonomiske byrden en kreftbehandling koster, også der det er selvforskyldt. Det er enighet blant legestanden at spillegalskap er en sykdom. Av rettferdighetsprinsippet burde da staten dekke de øknomiske konsekvensene denne sykdommen har. Det vil, som røyking, bli veldig dyrt for staten. Men så er det sånn at røyking fyller en funksjon i dagliglivet til svært mange mennsker. Og svært mange mennesker vil ta det tungt om røyken forsvinner. Spilleautomatene er det få friske folk som har noe forhold til. De vil i liten grad bli savnet. Fjern dem. Noen er spille avhengige, andre er dolavhengige! Penger fra spilleautomater går i det minste til veldedige formål, hva går reklameinntektene fra dol til? Sjekk skattelistene, hihi. Men dol blakker ikke familien og fører ikke til at vi mister gård og grunn i det minste. 0 Siter
Gjest Hva mener dere? Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Hva om man senker gevinstgrensen til max 50 kr. Da vil det vel ikke være så attraktivt å spille mye da det er små sjanser å tjene seg rik på dette.? Organisasjonene vil fremdeles ha inntekt fra automatene, da noe redusert selvfølgelig, men bedre enn ingenting. Hvor mye kan man forresten vinne på automater nå? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.