Gjest Starling Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Her en dag kom det en mann og ringte på døra mi og skulle selge tegninger, dere kjenner typen. Han snakket ikke norsk, bare engelsk, og viste fram et bilde av datteren sin som hadde en hjertesykdom, og han sa han solgte bilder for å få råd til å betale for en operasjon til henne. Selv om jeg vet at sånne sannsynligvis er svindlere hele bunten, klarer jeg bare ikke å si nei når de kommer. Nå har jeg tre slike bilder som jeg har kjøpt av dørselgere. Tror dere på dem, eller? Hva skal jeg gjøre for å tøffe meg opp og si nei? Synes det er så ekkelt når de kommer med historiene sine, selv om jeg er skeptisk. Uff, jeg er så dum. 0 Siter
Gjest snill nok Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Hvis du likte bildene, så er det vel det samme om du kjøpte de av ham eller på IKEA? Eller var de veldig dyre og eller for stygge til å henge påå? 0 Siter
Gemini Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 "Beklager, jeg er blakk." eller "Beklager, jeg har ikke kontanter. " Men heldigvis er det utrolig sjelden at dørselgere kommer hit. Og om jeg skulle få ubudne gjester på døra som ikke ville ta nei for et nei, så har jeg stor hund som vet å si ifra når det kommer "fremmedfolk til gards" :-) 0 Siter
Gjest Starling Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 "Beklager, jeg er blakk." eller "Beklager, jeg har ikke kontanter. " Men heldigvis er det utrolig sjelden at dørselgere kommer hit. Og om jeg skulle få ubudne gjester på døra som ikke ville ta nei for et nei, så har jeg stor hund som vet å si ifra når det kommer "fremmedfolk til gards" :-) Føler meg så dum når de ikke snakker norsk og må avvise dem på engelsk i tillegg! Og hvis jeg har penger, får jeg ikke til å lyve. Hrmf. Hund har jeg ikke, bare to katter. Får trene dem opp til å bli skikkelig mannevonde, hihi. 0 Siter
Gjest Starling Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Hvis du likte bildene, så er det vel det samme om du kjøpte de av ham eller på IKEA? Eller var de veldig dyre og eller for stygge til å henge påå? Det siste bildet jeg kjøpte, kostet 200 kr. Var nok ikke noe jeg ville kjøpt uten at han kom på døra med dem. :/ 0 Siter
willow Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 god grunn til å ikke åpne døra når det ringer på. evt ha kikkehull og velge hvem man åpner for. 0 Siter
Gemini Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Føler meg så dum når de ikke snakker norsk og må avvise dem på engelsk i tillegg! Og hvis jeg har penger, får jeg ikke til å lyve. Hrmf. Hund har jeg ikke, bare to katter. Får trene dem opp til å bli skikkelig mannevonde, hihi. "Sorry, but I'm broke, eller "sorry, I don't have any cash", eller "sorry, I don't buy from door-to-door salesmen" - eller hva det nå heter. Hm - jeg har visst ikke så mange skrupler når det gjelder å lyve til telefon- eller dørselgere... 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg har aldri opplevd det, men nå åpner jeg aldri døren når det ringer på heller med mindre jeg vet jeg får gjester. 0 Siter
Gjest Starling Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg har aldri opplevd det, men nå åpner jeg aldri døren når det ringer på heller med mindre jeg vet jeg får gjester. Prøver å få samboeren til å gå og åpne, men av og til er han ikke hjemme etc. Irriterende. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 glemte helt å svare på spørsmålet ditt. Jeg ville bare sagt at "beklager men jeg har ikke kontanter", noe som i mitt tilfelle sannsynligvis ville vært sant for jeg bruker stort sett bare kort. 0 Siter
Gjest Starling Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 god grunn til å ikke åpne døra når det ringer på. evt ha kikkehull og velge hvem man åpner for. Har ikke kikkehull, bare ugjennomsiktig glass (hvis du skjønner) og heklet gardin foran. Ser bare konturene av personen som står utenfor. 0 Siter
Gjest Starling Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 "Sorry, but I'm broke, eller "sorry, I don't have any cash", eller "sorry, I don't buy from door-to-door salesmen" - eller hva det nå heter. Hm - jeg har visst ikke så mange skrupler når det gjelder å lyve til telefon- eller dørselgere... Joda, jeg vet da hva jeg skal si, det er bare å få sagt det. De lever vel av sånne suckers som meg. 0 Siter
Gemini Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Joda, jeg vet da hva jeg skal si, det er bare å få sagt det. De lever vel av sånne suckers som meg. Det gjør de nok. Men som en annen her sier, hvis du har kikkehull i døra kan du velge hvem du vil åpne for. Ikke alle har gode hensikter... Jeg mener ikke at man skal bli helt paranoid, men dørselgere KAN være rene svindlere. Kanskje like greit å sette opp et skilt på døra om at dørselgere er uønsket? Vet ikke om de har noen som helst effekt da men... 0 Siter
Gjest Starling Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Det gjør de nok. Men som en annen her sier, hvis du har kikkehull i døra kan du velge hvem du vil åpne for. Ikke alle har gode hensikter... Jeg mener ikke at man skal bli helt paranoid, men dørselgere KAN være rene svindlere. Kanskje like greit å sette opp et skilt på døra om at dørselgere er uønsket? Vet ikke om de har noen som helst effekt da men... Har dessverre ikke kikkhull... 0 Siter
kakki1365380609 Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg er som deg, har vanskelig for å si nei. Min mann liker ikke at jeg snakker med selgere ) Men da det kom en mann som du kriver om på døren så var jeg veldig flink og gav ham et glass juice og noen plommer fra plommetreet vårt....han takket og skulle huske på meg (vet ikke helt om det var positivt ment...) 0 Siter
Gjest LionQueen Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Du må ikke la dem rekke å si noe!! Si bare at 'beklager, jeg kjøper ikke av dørselgere' eller noe slikt. Så lukker du døra igjen. Ferdig med det. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Mannen min er litt svak for sånne og har minst to ganger kjøpt av fattige studenter eller fatiige med syke barn... Den ene gangen var det noen gyselige "malerier" som aldri ble hengt opp. Den andre gangen var det noen flotte påskeegg (3 stk) som var håndmalt med masse krimskrams på - og de pynter vi med til påske! En annen gang var han på nippet til å kjøpe Astrid Lindgrens samlede verker på døra - og det fordi han ikke klarte å si nei til den nydelige jenta som solgte dem. Hun skullle komme tilbake med bøkene og få betaling - men da var det fruen i huset som åpnet døra og takket høflig "Nei takk!" Jeg er beinhard - sier (nesten alltid) Nei Takk! ...og det med helt ren samvittighet :-) 0 Siter
Gjest LionQueen Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Føler meg så dum når de ikke snakker norsk og må avvise dem på engelsk i tillegg! Og hvis jeg har penger, får jeg ikke til å lyve. Hrmf. Hund har jeg ikke, bare to katter. Får trene dem opp til å bli skikkelig mannevonde, hihi. De kan da ikke forlange at folk skal snakke engelsk til dem når de går på dørene i Norge! Så svar på norsk du! Det er det samme om de skjønner det, vitsen er at de ikke skal komme til orde slik at du blir 'mykgjort'. De skjønner iallefall hva du sa idet du lukker døra! Lykke til! 0 Siter
fresja Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 Jeg kjøpte av dem et par ganger før, men nå er keg sluttet. Leste i avisen at de ikke hadde lov å gå rundt å tigge. Og jeg tror egentlig ikke på det de har skrevet på en plakat. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. mai 2006 Skrevet 24. mai 2006 En gang jeg var i Spania gikk det folk rundt og solgte lightere ved bordene i restaurantene for 1 euro. De gav oss en lapp hvor det stod noe med at de var så fattige osv (maskinskrevet). Nederst stod det: Jeg har .... barn. Antallet var fylt inn med håndskrift. Flere forskjellige som gikk rundt med disse lappene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.