Gå til innhold

Har du erfaring med kraftig overtråkk?

Anbefalte innlegg

Har i utgangspunktet en svak ankel pga fall for 20 år siden. Har med jevne mellomrom tråkket over. I går skjedde det igjen, men i mye kraftigere forstand. Ankelen kom ut av feilstilling, men glapp på plass med et lite smell. Det var så vondt at jeg var nær ved å besvime. Dro til lege og fikk tatt røngten, uten påvist brudd. Legen sa det var et kraftig overtråkk med sannsynlig slitt sene/leddbånd. Legen sa jeg burde fått tatt MR etterhvert etter henvisning fra fastlege. Det rare er at jeg faktisk bare kan tråkke over uten noen ujevnheter eller aktivitet. Legen sa jeg bare kunne gå på foten, og i går kunne jeg trø lett på den, selv om det gjorde vondt. Men i dag er saken en annen, jeg har ingen mulighet å trø på den, da det er sinnsykt vondt og det presser i foten hvis jeg står opp. Har neon erfaring, eventuelt gode råd? Er det ingenting å gjøre med en ankel som er så ustabil?

Fortsetter under...

Det er da ting som kan gjøres. I den akutte fasen nå bør du sørge for å holde foten høyt, ta ibux for å dempe betennelsesreaksjonen, tape ankelen med sportstape, kanskje helst bruke en ortose på den så du ikke tråkker over på nytt.

Tråkker du over på nytt, legg på is så snart som mulig og ha det på en halv time, gjenta et par ganger utover dagen. Pass på å ha noe papir eller tøy mellom huden og isen så du ikke får frostskader.

På sikt bør du få henvisning til en ortoped som kan vurdere om du vil ha nytte av operasjon for å stabilisere ankelen.

Jeg er enig med kaffepiken.

Du er nok ganske hoven i dag, og sprengsmerter er ganske vonde. Legg på en kompresjonsbandasje om du har mulighet for det. Selv om du ikke har brukket noe, har ankelen din fått en hardere trøkk enn normalt, ta hensyn til smertene dine. Det er bra å bevege masse på ankelen da det hjelper til å drenere vekk hevelsen. Sitt og ligg med beinet høyt. Bruk krykker de første dagene, men gå gjerne på beinet med disse, bare at du flytter vekten over på armene når du trår på det.

Jeg synes du bør vurderes for en evt operasjon. Det er ganske sannsynlig at du har røket både ett og to leddbånd som egentlig skal stabilisere ankelen. Disse har nok ikke vært noe særlig stabiliserende fra før av på grunn av dine tidligere overtråkk.

Du burde egentlig ha gjort noe med dette for lenge siden. Dersom du ikke vil opereres, så ta kontakt med en fysioterapeut når du kan gå normalt igjen og få et treningsopplegg for ankelen din som kan hjelpe musklene rundt ankelleddet til å stabilisere bedre. Dette er jo egentlig leddbåndenes oppgave, men musklene gjør også en stor del av jobben i forhold til å holde deg i balanse når du trår på foten.

God bedring! :)

Jeg er enig med kaffepiken.

Du er nok ganske hoven i dag, og sprengsmerter er ganske vonde. Legg på en kompresjonsbandasje om du har mulighet for det. Selv om du ikke har brukket noe, har ankelen din fått en hardere trøkk enn normalt, ta hensyn til smertene dine. Det er bra å bevege masse på ankelen da det hjelper til å drenere vekk hevelsen. Sitt og ligg med beinet høyt. Bruk krykker de første dagene, men gå gjerne på beinet med disse, bare at du flytter vekten over på armene når du trår på det.

Jeg synes du bør vurderes for en evt operasjon. Det er ganske sannsynlig at du har røket både ett og to leddbånd som egentlig skal stabilisere ankelen. Disse har nok ikke vært noe særlig stabiliserende fra før av på grunn av dine tidligere overtråkk.

Du burde egentlig ha gjort noe med dette for lenge siden. Dersom du ikke vil opereres, så ta kontakt med en fysioterapeut når du kan gå normalt igjen og få et treningsopplegg for ankelen din som kan hjelpe musklene rundt ankelleddet til å stabilisere bedre. Dette er jo egentlig leddbåndenes oppgave, men musklene gjør også en stor del av jobben i forhold til å holde deg i balanse når du trår på foten.

God bedring! :)

Takker så mye fra svar fra dere. Blir glad for tips. Vedr operasjon har det vært vurdert tidligere. Legen sa at jeg da kunne regne med svært lang restaureringstid. Og han garanterte ikke at det ble bedre. Jeg forsto det slik at vedr operasjon måtte de hente noe lenger opp i foten som kunne brukes i ankelen, uten at jeg forsto dette helt. Jeg har slakk i hele ankelen og regner med det er leddbåndene som er svake. Ved eventuell operasjon, hva er det de enegtlig gjør eller? Er det slik at det tar svært lang tid før det blir bra/bedre? Er dette vondt etterpå? Jeg spør fordi jeg var for et halvt år siden gjennomgikk en kneoperasjon, og jeg hadde store smerter lenge etterpå. Samtidig er jeg blitt livredd for å tråkke over mer da opplevelsen i går skremte vettet av meg da ankelen gikk ut av ledd. Føler meg invalid her jeg sitter med foten i været.

Ser du har fått en del nyttige tips under her. Vil bare føye til; dersom du ikke kan / vil opereres - bør du lære deg tape ankelen din med sportstape (spør fysioterapeut) eller kjøpe deg en stiv støtte (ortose) som du kan bruke til daglig. Dette for å hindre at du til stadighet tråkker over.

For å trene opp støttemusklene rundt ankelen, kan jeg anbefale balansebrett - sånn brett oppå en liten ball (fås i sportsbutikker). Den kan du stå på noen minutter så ofte du husker på det. Men vent til ankelen din er bra igjen!

Jeg drev også å tråkket over i flere år. Og tråkket skikkelig over også. Foten var VOND og hoven i flere dager etterpå. På det verste tråkket jeg over ukentlig.

Men så begynte jeg å gå med støttebandasje. Gikk med den konstant i flere måneder. Og det hjalp. Bandasjen (en slik stram en som man trer over foten, ikke en man surrer rundt), støttet opp ankelen og forhindret at jeg tråkket over. Da jeg etterhvert sluttet å gå med den, hadde leddbåndene fått hvile og tålte mye mer. Nå er det minst et par år siden jeg tråkket over sist.

Annonse

Takker så mye fra svar fra dere. Blir glad for tips. Vedr operasjon har det vært vurdert tidligere. Legen sa at jeg da kunne regne med svært lang restaureringstid. Og han garanterte ikke at det ble bedre. Jeg forsto det slik at vedr operasjon måtte de hente noe lenger opp i foten som kunne brukes i ankelen, uten at jeg forsto dette helt. Jeg har slakk i hele ankelen og regner med det er leddbåndene som er svake. Ved eventuell operasjon, hva er det de enegtlig gjør eller? Er det slik at det tar svært lang tid før det blir bra/bedre? Er dette vondt etterpå? Jeg spør fordi jeg var for et halvt år siden gjennomgikk en kneoperasjon, og jeg hadde store smerter lenge etterpå. Samtidig er jeg blitt livredd for å tråkke over mer da opplevelsen i går skremte vettet av meg da ankelen gikk ut av ledd. Føler meg invalid her jeg sitter med foten i været.

Rehabiliteringstid etter en operasjon avhenger av inngrepets størrelse, pasientens alder, fysiske form osv, så det er vanskelig å si noe om hvor lang tid du må regne. Jeg vet heller ikke hva man eksakt gjør ved slike operasjoner, men dersom man må lage nye leddbånd, tar man ofte deler av sener lenger oppe i beinet. Smerte må man nok regne med, men det finnes ganske mye bra smertestillende medikament i dag som tar det verste. Men egentlig er dette litt uforutsigbart. Jeg er ikke lege, men har litt erfaring med ortopediske pasienter fra praksis.

Når du kan gå på foten igjen, bruk støttebandasje eller ortose, unngå høye hæler og smale sko. Balansebrett/puter som nevnt over er en bra ting. Tur på mykt/litt ujevnt underlag som i skogen er også bra dersom ankelen tåler det.

Hva er ortose? er det ubehagelig å gå med, og får en sko på seg? Hvor får en tak i det?

En ortose er en skinne som støtter opp om ankelleddet. De finnes i mange varianter, og er laget slik at man skal kunne få på seg sko, i allefall joggesko. Kjøpes på apotek, bandasjist, hos noen fysioterapeuter, på nett osv.

Jeg tråkket kraftig over for ca. 3 år siden og gikk med skinne i 9 mnd. etterpå. Du kan gå med slike skinner og allikevel ha sko på, men skoen utvider seg litt etter en tids bruk. Ulempen om sommeren er at det blir svett og klamt under den.

Jeg har forresten også jevnlige problemer med foten. Akkurat nå er det ille og jeg må bruke lang tid på å "gå meg varm" slik at jeg klarer å tråkke sånn nogenlunde normalt uten at det gjør alt for vondt.

Legen min sier at jeg kommer til å slite med dette resten av livet, men jeg tror jeg skal kreve å få henvisning til spesialist, for jeg kan ikke fortsette med å ha det som nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...