Gjest Absolutt ikke nå Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 Kan det hjelpe å drikke masse vann/væske, eller kjøre mat i foodprocessor? Jeg har ingen peiling altså, stakkar deg, det hørtes fryktelig vanskelig ut, det der! Ja, det kan kanskje hjelpe. Jeg finner liksom ikke noe mønster i det. Og hadde jeg enda gjort det, hadde det kanskje vært lettere å leve med. 0 Siter
flisa Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 Jeg er villig til å prøve alt uansett. Kan de ikke operere? Jeg ble operert for kramper i lukkemuskelen -det var som du sier, et helvete å gå på do. De la et snitt og vips så var det over. Men det sitter kanskje lenger inn hos deg? De må da kunne GJØRE noe? 0 Siter
Mañana Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 Bare unngå alt som går helt gjennom tarmen, grovt mel, frukt, grønnsaker, nøtter! Mange reagerer også på gjær, det gjør iallefall jeg! Men om du skal spise brød, ikke velg loff, velg heller finbrød, loff "limer" seg på innsiden av tarmene og er et helvete å få ut! Føler virkelig med deg, mageproblem er noe dritt... Trodde loff og finbrød var det samme jeg? 0 Siter
Elis31 Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 For mye frukt og grønt er vel avførende?!?? Bare tenkte at noe som inneholder så mye vann, ikke kan gi så mye volum avføring?! Skjønner? 0 Siter
Gjest ca samme problem Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 Trodde loff og finbrød var det samme jeg? Trodde jeg også, men ernæringsfysiologen sa at det ikke var det, finbrød inneholdt litt rug (tror jeg det var) 0 Siter
Gjest detså Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 Linfrø vil stikke og gjøre vondt, de løser seg ikke helt opp tror jeg. de inneholder svært mye fiber, og blir anbefalt. De kommer ikke hele ut, og de spirer ikke, du skal liksom tygge dem, og magesyre er sterke saker. Hestemager bør være forsiktige med slike frø.. 0 Siter
Gjest blue cucumber Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 hm. Du har vel ikke fått rektumprolaps eller analprolaps? Vet at det er utrolig smertefullt. Forsøk å bløtgjøre maten når du spiser. spis en del supper. Men at du skulle få mindre avføring skjønte jeg ikke helt.Eller vill du ha tynn avføring. Hvis det første er tilfelle så tenker jeg at alt bare vil samle seg opp og bli forferdelig smertefullt når det kommer?. 0 Siter
Gjest Absolutt ikke nå Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 Kan de ikke operere? Jeg ble operert for kramper i lukkemuskelen -det var som du sier, et helvete å gå på do. De la et snitt og vips så var det over. Men det sitter kanskje lenger inn hos deg? De må da kunne GJØRE noe? Dette sitter visstnok langt oppe, og i flere deler, av tarmen. De sier de ikke kan gjøre noe. Har gått ned 30 kilo det siste året fordi jeg heller lar være å spise enn å ha så vondt. 0 Siter
Gjest Fløyfisken Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 For å redusere mengden må du redusere på slagg/fiber, og spise mat som blir mer fullstendig fordøyd. Da blir det mye proteiner og fett og mindre av karbohydrater (som i frukt og grønt, brød osv) Ikke veldig sunt, men du dør ikke av det heller. 0 Siter
Gjest grotto Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 Havregrynsgrøt! Bare vann og havregryn, med litt salt og sukker i! Greit nok å spise og det er faktisk med å smøre tarmen, så det ikke blir så vondt! Men hva skjer om du spiser lite da? Blir det ikke bare vondere da? Det ble det ihvertfall med meg! Unnskyld meg med i havregryn er det mye fiber, så det er ikke gunstig for å redusere mengden avføring! 0 Siter
Gjest ca samme problem Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 Unnskyld meg med i havregryn er det mye fiber, så det er ikke gunstig for å redusere mengden avføring! Du trenger ikke spise så masse av det for å bli mett, det er også veldig næringsrikt. Og når det har gått sin vei gjennom tarmen blir det lite avføring av det til slutt! Og helt til slutt, det er på en måte litt "slim" i det(grusomt ord men..), og det smører tarmen slik at tarmen slipper å jobbe så fælt, det bare glir nedover på en måte! Usj, nå kommer jeg til å få problem med morgengrøten min i morgen! 0 Siter
Gemini Skrevet 25. mai 2006 Skrevet 25. mai 2006 Dette sitter visstnok langt oppe, og i flere deler, av tarmen. De sier de ikke kan gjøre noe. Har gått ned 30 kilo det siste året fordi jeg heller lar være å spise enn å ha så vondt. Når det er på det verste, så kan du jo innta sånne næringsdrikker på apoteket? Og smoothies. Og kremete supper? Få i deg Biola, hvis det hjelper på fordøyelsen. 0 Siter
flisa Skrevet 26. mai 2006 Skrevet 26. mai 2006 Dette sitter visstnok langt oppe, og i flere deler, av tarmen. De sier de ikke kan gjøre noe. Har gått ned 30 kilo det siste året fordi jeg heller lar være å spise enn å ha så vondt. Stakkars! Nå syns jeg virkelig synd på deg! 0 Siter
Gjest Absolutt ikke nå Skrevet 26. mai 2006 Skrevet 26. mai 2006 Når det er på det verste, så kan du jo innta sånne næringsdrikker på apoteket? Og smoothies. Og kremete supper? Få i deg Biola, hvis det hjelper på fordøyelsen. Det er på sitt verste hele tiden. Men takk for tips. :-) 0 Siter
Gjest Absolutt ikke nå Skrevet 26. mai 2006 Skrevet 26. mai 2006 Stakkars! Nå syns jeg virkelig synd på deg! Tusen takk. Men det er et helvete, ja. 0 Siter
Gemini Skrevet 26. mai 2006 Skrevet 26. mai 2006 Det er på sitt verste hele tiden. Men takk for tips. :-) Kom på noe annet, sånt protein-pulver som vektløftere osv. inntar. Ellers har jeg lest om folk som bruker Noka-dietten som supplement til annen kost for å legge på seg. Normalt er jo Noka-dietten en type pulverdiett for vektreduksjon. Jeg kan IKKE gå god for om det er forsvarlig for deg å innta slikt pulver fremfor eller i tillegg til annen mat, men du kan jo se nærmere på det og vurdere det selv, evt. sammen med lege. http://www.nokadietten.no/medieklipp/lene.html Men jeg synes det er bekymringsverdig at (hvis?) du ikke har fått hjelp av helsepersonnel for å finne frem til en diett som kan fungere med dine plager? Evt. råd om næringstilskudd (som de drikkene jeg nevnte), men det er også andre muligheter, pulver for tilsetting i matretter osv. Håper virkelig du finner ut av det, enten på egenhånd eller med hjelp av en ernæringsfysiolog eller lege som kan bistå deg. 0 Siter
Gjest Absolutt ikke nå Skrevet 26. mai 2006 Skrevet 26. mai 2006 Kom på noe annet, sånt protein-pulver som vektløftere osv. inntar. Ellers har jeg lest om folk som bruker Noka-dietten som supplement til annen kost for å legge på seg. Normalt er jo Noka-dietten en type pulverdiett for vektreduksjon. Jeg kan IKKE gå god for om det er forsvarlig for deg å innta slikt pulver fremfor eller i tillegg til annen mat, men du kan jo se nærmere på det og vurdere det selv, evt. sammen med lege. http://www.nokadietten.no/medieklipp/lene.html Men jeg synes det er bekymringsverdig at (hvis?) du ikke har fått hjelp av helsepersonnel for å finne frem til en diett som kan fungere med dine plager? Evt. råd om næringstilskudd (som de drikkene jeg nevnte), men det er også andre muligheter, pulver for tilsetting i matretter osv. Håper virkelig du finner ut av det, enten på egenhånd eller med hjelp av en ernæringsfysiolog eller lege som kan bistå deg. Tusen takk for langt og nyttig svar. Jeg er utrolig takknemlig for all hjelp. Jeg håper selvsagt at jeg kan få profesjonell hjelp etterhvert, selv om det nå har gått tre år uten at noe har nyttet. 0 Siter
Gemini Skrevet 26. mai 2006 Skrevet 26. mai 2006 Tusen takk for langt og nyttig svar. Jeg er utrolig takknemlig for all hjelp. Jeg håper selvsagt at jeg kan få profesjonell hjelp etterhvert, selv om det nå har gått tre år uten at noe har nyttet. Hvis du ikke når fram i det offentlige helsevesenet, så kan du jo vurdere å ta kontakt med fx Balder-klinikken i Oslo. Nå vet jeg jo ikke hvor du bor, men jeg har hørt godt om klinikken av andre som har brukt den, vurderer å be om en time der selv for noen av mine plager. Hvis du ser på http://www.balder-klinikken.no/ - under Personale, Leger, så ser du det er flere som er spesialist på ernæringsmedisin der. Kanskje noen da har kjennskap til de spesielle problemene du sliter med? Det er ikke så helt billig å gå der, men det vil det vel være verdt vil jeg tro. :-) 0 Siter
Gjest Absolutt ikke nå Skrevet 26. mai 2006 Skrevet 26. mai 2006 Hvis du ikke når fram i det offentlige helsevesenet, så kan du jo vurdere å ta kontakt med fx Balder-klinikken i Oslo. Nå vet jeg jo ikke hvor du bor, men jeg har hørt godt om klinikken av andre som har brukt den, vurderer å be om en time der selv for noen av mine plager. Hvis du ser på http://www.balder-klinikken.no/ - under Personale, Leger, så ser du det er flere som er spesialist på ernæringsmedisin der. Kanskje noen da har kjennskap til de spesielle problemene du sliter med? Det er ikke så helt billig å gå der, men det vil det vel være verdt vil jeg tro. :-) Så snill du er som gir så mange gode råd. Tusen takk. Jeg bor i Oslo, så Balder-klinikken hadde vært et godt alternativ. Og bryr meg ikke om hvor mye det koster, bare de kan hjelpe. 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 26. mai 2006 Skrevet 26. mai 2006 Jeg har bare smerter ved avføring fordi tarmen ikke funker slik den skal. Har du blitt sjekket for ulcerøs colitt?(meget mulig feil skrevet.)Ikke et spørsmål jeg venter svar på. Men da er det lurt å spise lite og ofte har jeg fått med meg. Og ikke allslags mat. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.