Gå til innhold

trenger man å være religiøs for å være imot abort?

Anbefalte innlegg

Gjest studentinnen
Skrevet

En person på studiet mitt fikk barn for et år siden og måtte da ha permisjon. Før barnet var ett år ble hun gravid på nytt, noe hun fortalte var et stort sjokk da det ikke var planlagt. Hun ble så fortvilet at hun begynte å grine da hun fant det ut men var klar for å gjøre det beste ut av det selv om det ble tøft.

Så kom det en kommentar fra en klasseveninne: er du katholikk eller noe sånt? det hun mente var vel om det var noen religiøse grunner til at hun ikke tok abort.

Men er det så enkelt for folk å ta abort selv om de ikke er spesielt religiøse?.

Hadde dere hatt betenkeligheter med å ta abort i et slikt tilfelle?

Må nevne at hun er gift, har en utdannelse. De har god økonomi og en mann med fleksibel arbeidstid.

Videoannonse
Annonse
Gjest Zuleika
Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort, men det betyr ikke at jeg ville tatt abort i en slik situasjon.

Skrevet

Jeg hadde heller ikke tatt abort i et slikt tilfelle. Jeg er for fri abort, men jeg tror ikke selv jeg kunne klart det.

Skrevet

Selvsagt trenger man ikke være religiøs. HUn tenkte vel mest på at studietiden ville bli mye forlenget.

Skrevet

i dette tilfellet må dette bli opp til personen selv, men religiøs behøver man så absolutt ikke være...

har de god økonomi, tid og et godt forhold så burde det ikke være et dilemma, men for noen er det sånn uansett, de vil bare ikke ha fler barn der og da...

jeg har selv tatt abort en gang, sliter ikke med det lengre, så får dere kjefte og skjelle alt dere vil, men for meg var det eneste muligheten... Men lett var det ikke.

ps.. av prinsipp er jeg ikke anonym!

Gjest morentilfire
Skrevet

Mange er imot abort, men er tilhenger av selvbestemt abort, i motsetning til aborter styrt av oppnevnte abort-nemnder. Når en person gråter pga en uønsket graviditet, ønsker hun kanskje å prate med en som kan bidra til en veloverveid avgjørelse.

Vi må tåle at andre gjør valg vi selv ikke gjør.

Hva vet du egentlig om livsbetingelsene til din neste?

Skrevet

Jeg kunne nok aldri tatt abort. Om jeg hadde blitt gravid etter en voldtekt, er noe annet. Vanskelig situasjon å tenke seg, så kan ikke si noe om hva jeg ville gjort i det tilfellet.

Og religiøs? Haha. Nei. Da jeg var liten sa jeg til Gud: "Hvis du får det til å slutte å regne nå, Gud, så skal jeg tro på deg" hehe. Men det sluttet ikke å regne...

Og jeg har i grunnen vært imot abort lenge. Men etterhvert som jeg har blitt eldre skjønner jeg at i mange tilfeller kan faktisk abort være det beste. Men synes det burde være vanskeligere å få tatt abort. Jeg fulgte ei venninne med på sykehuset da hun tok abort. De to timene disse here stikkpillene skulle virke før utskrapingen var fulle av følelser. Vi gråt og vi lo litt (i forsøk på å tenke på andre ting). Hun hadde mange selvmordsforsøk etter aborten, følte seg tvunget til å gjennomføre den av typen (som hun senere giftet seg med og har to barn med nå), og familien. Da hun ble gravid igjen et halvt år senere, fortalte hun det kun til meg og ei anna venninne, og ikke til typen/familien før 12 uker var gått og det var for sent å ta abort. Jeg synes det burde vært strengere regler. Og var det vanskeligere å få en abort, ville kanskje flere begynt å bruke prevensjon.

Gjest Lille fuglefrø
Skrevet

Jeg kunne nok aldri tatt abort. Om jeg hadde blitt gravid etter en voldtekt, er noe annet. Vanskelig situasjon å tenke seg, så kan ikke si noe om hva jeg ville gjort i det tilfellet.

Og religiøs? Haha. Nei. Da jeg var liten sa jeg til Gud: "Hvis du får det til å slutte å regne nå, Gud, så skal jeg tro på deg" hehe. Men det sluttet ikke å regne...

Og jeg har i grunnen vært imot abort lenge. Men etterhvert som jeg har blitt eldre skjønner jeg at i mange tilfeller kan faktisk abort være det beste. Men synes det burde være vanskeligere å få tatt abort. Jeg fulgte ei venninne med på sykehuset da hun tok abort. De to timene disse here stikkpillene skulle virke før utskrapingen var fulle av følelser. Vi gråt og vi lo litt (i forsøk på å tenke på andre ting). Hun hadde mange selvmordsforsøk etter aborten, følte seg tvunget til å gjennomføre den av typen (som hun senere giftet seg med og har to barn med nå), og familien. Da hun ble gravid igjen et halvt år senere, fortalte hun det kun til meg og ei anna venninne, og ikke til typen/familien før 12 uker var gått og det var for sent å ta abort. Jeg synes det burde vært strengere regler. Og var det vanskeligere å få en abort, ville kanskje flere begynt å bruke prevensjon.

Det kan hende venner som du beskriver gjør vondt verre. Nå man er i vansker, er folk med hellig moral med på å gi oss ekstra dårlig selvfølelse.

Prøv å la folk få ta egne valg!

Gjest morentilfire
Skrevet

i dette tilfellet må dette bli opp til personen selv, men religiøs behøver man så absolutt ikke være...

har de god økonomi, tid og et godt forhold så burde det ikke være et dilemma, men for noen er det sånn uansett, de vil bare ikke ha fler barn der og da...

jeg har selv tatt abort en gang, sliter ikke med det lengre, så får dere kjefte og skjelle alt dere vil, men for meg var det eneste muligheten... Men lett var det ikke.

ps.. av prinsipp er jeg ikke anonym!

kult! Det at du av prinsipp skriver under samme nick. Du er den første her på forum (som jeg vet om) som sier det.

Hvordan tør du det, da?

Jeg selvv er blitt påvirket av angsten som råder på Forum barn og Forum adopsjon. Der er man redd for at email-adresser kan bli stjålet og identen avslørt. De fleste bruker sitt egentlige nick i ca 1/4 av innleggene, har jeg hørt. Vet ikke om det stemmer. Personlig føler jeg at jeg har lite å skjule, men aksepterer foreløpig at det kan eksistere farer en uerfaren bruker ikke kjenner til.

Skrevet

kult! Det at du av prinsipp skriver under samme nick. Du er den første her på forum (som jeg vet om) som sier det.

Hvordan tør du det, da?

Jeg selvv er blitt påvirket av angsten som råder på Forum barn og Forum adopsjon. Der er man redd for at email-adresser kan bli stjålet og identen avslørt. De fleste bruker sitt egentlige nick i ca 1/4 av innleggene, har jeg hørt. Vet ikke om det stemmer. Personlig føler jeg at jeg har lite å skjule, men aksepterer foreløpig at det kan eksistere farer en uerfaren bruker ikke kjenner til.

jeg gidder ikke skjule dette, lar det være åpent om noen vil spørre hvorfor:-) grunnen til at jeg gjør det er vel mest grunnet at de som vil/gidder svare gjør det som de vil:)

Skrevet

Hvordan tør du det, da?

jeg bruker mitt nick selv om jeg liker det eller ikke!

jeg tror bare på at mine meninger var rette for meg, hva andre angår aner jeg ikke:)

Skrevet

Hvordan tør du det, da?

hvordan jeg tør?? hvorfor ikke??

de fleste mennesker her på dol hvet at livet har mer enn 2 sider:)

Skrevet

Hvordan tør du det, da?

jeg er ikke redd for og si at jeg har tatt en abort om det er hva du mener??

Skrevet

Abort har vel ikke noe med religion å gjøre!

Gjest trond-h
Skrevet

Nei, det finnes gode medisinske grunner til å unngå abort.

Abort gjør det vanskeligere med nytt svangerskap senere. Veldig mange plages også av dypt samvittighetsnag i tiden etterpå og blir deprimert.

I det nevnte tilfellet burde hun etter min mening unnlatt abort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...