Gå til innhold

Kosthold og psykisk helse

Anbefalte innlegg

Gjest a survivor
Skrevet

Jeg har fått et tips om kostholdsendring ikveld, som jeg har fått stor tro på. Jeg vil sette pris på om andre har noen kommentarer til det, spesielt sett i lys av psykisk slitenhet, som jeg selv mener er påført av meget belastende hendelser siste halvdel av 90-tallet. Jeg har følt meg veldig sliten de siste månedene, ja faktisk har det bare tillatt de siste tre årene. Et annet kjennetegn på min psykiske tilstand har vært masse frustrasjon og negative følelser, lite skulle til før jeg farte opp. Dette har riktignok bedret seg med tiden. Men slitenheten har bare tiltatt. Kostholdstipsene jeg har fått er følgende: Spis mye kjøtt og egg. Og helst mye fett kjøtt, som bacon, koteletter og kjøttdeig. Og unngå karbohydrater (brød, ris, pasta, poteter). Drikk også mye vann, minimum 3 liter til dagen. Spis gjerne mye mandler og nøtter. Jeg ser virkelig frem til frokost imorgen. For første gang på veldig lenge, ser jeg frem til å spise på en måte. Jeg har hatt matlyst hele tiden altså, men det har blitt noe rutinemessig over mine brødskiver og mer sjeldne middager (pasta og ris). Jeg har også blitt anbefalt å spise masse fisk, spesielt laks, ørret og makrell, fordi dette er spesielt fet fisk. Jeg har tro på denne omleggingen. Det føles riktig. Så imorgen skal jeg ikke spise brødskiver til frokost, men tvertimot steke noen baconbiter og et par-tre egg. Det kan sikkert tenkes at dette temaet er diskutert tidligere her også. Men nå har jeg nå skrevet det her likevel da. Håper det var greit. Jeg husket sikkert ikke alle tipsene nå. Men jeg kan jo fylle inn her når jeg kommer på dem. Tusen takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest cand. scient.
Skrevet

Høres ut som Atkins. Egner seg ikke hvis du har en betydelig grad av fysisk aktivitet.

Skrevet

Spesielle typer og sammensetninger av mat fungerer sikkert til en viss grad.

Men når det gjelder psyke (stabilitet, håndtere ting osv) har jeg hvertfall hatt mye større nytte av å trene bort all smusset, bevege seg og bli svett og sliten noen ganger i uka, og deretter spise sunt og nok.

Gjest Aimabel
Skrevet

At sunt fett gjør det glad er en kjent sak, men jeg synes det er rart at du skal spise fete kjøttvarer. Det er iallefall ikke bra for hjertet, eller vekt. Når det gjelder hvorvidt man skal spise karbohydrater er det diskutert frem og tilbake her inne, så jeg gir deg min mening: Spis litt av hvert, også karbohydrater. De trenger ikke stå for halve måltidet, men hva med en tredjedel? Jeg tror du vil få størst glede av mat, ved å ikke ha for mye restriksjoner.

Skrevet

Personlig ville jeg nok supplert med endel grønnsaker - blomkål, brokkoli, bønner, tomater, agurk osv.

Skrevet

Hei

Jeg vil bare ønske deg lykke til og håpe at dette funker like bra for deg som for meg.

Jeg spiser slik du sier, men tenker som oftest at jeg spiser halvparten grønt og halvparten kjøtt, fisk osv.

En helt alminnelig middag er f.eks. en haug med champignon som jeg steker i woken, pluss at jeg steker en kyllingfilet, en klatt kjøttdeig eller noe, og så blander jeg det sammen. Gøy med masse krydder på.

Jeg streber ikke etter de feteste kjøttslagene, men tar gjerne et par skiver bacon en gang i blant.

Kostholdet passer litt inn i de fleste opplegg med mindre karbohydrater, slik som f.eks. Fedon Lindberg, Atkins og flere andre.

Du finner masse informasjon og diverse her:

http://www.lavkarbo.no/

Gjest Violsa
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale deg til noen sånne veldig kostholdsendringer. Bare prøv å spis variert sånn at du får i deg det du trenger. Ensidig kosthold fører ofte vil mangel på enkelte næringsstoffer .

Jeg må ufrivillig spise lav protein kost pga sykdom. Er ikke noe gøy. Og resulterer i at jeg må ta diverse tilskudd.

Leger og ernæringsfysiologer vet ikke sånn om det påvirker meg her og nå. Men at det ikke er sunt på lang sikt å gå med slike mangler da. Men vet jo aldri.

synes å kutte ut karbohydrater høres ikke bra ut. Selv lindberg vil at man også skal spise det. Men er helt greit å spise mer proteiner enn det som kanskje er vanlig etter de norske kostholdsveiledninger. Mange sånne fitnessfolk som spiser kun en kyllingfillet , og masse grønnsaker til middag. Og kutter ut risen eller bare spiser litt av den.

variert er stikkordet ihvertfall. Atkings som levde på egg og bacon og fett omtrent døde hvis med masse kolestrol og dårlig helse

Gjest a survivor
Skrevet

Høres ut som Atkins. Egner seg ikke hvis du har en betydelig grad av fysisk aktivitet.

Hvorfor ikke? Jeg trener endel innimellom ja....

Gjest a survivor
Skrevet

Spesielle typer og sammensetninger av mat fungerer sikkert til en viss grad.

Men når det gjelder psyke (stabilitet, håndtere ting osv) har jeg hvertfall hatt mye større nytte av å trene bort all smusset, bevege seg og bli svett og sliten noen ganger i uka, og deretter spise sunt og nok.

Jeg trener også. Men hjelper ikke nok... er fortsatt sliten... derfor var det fint med kostholdsrådet!

Skrevet

Jeg trener også. Men hjelper ikke nok... er fortsatt sliten... derfor var det fint med kostholdsrådet!

Onanerer du mye?

Skrevet

Okey. Her går det i grove hjemmebakte brød (synes ikke kjøpbrødene metter noe særlig), og prøver å lage middag fra grunnen av, med mest mulig sunne råvarer. Spiser 3-5 ganger om dagen, men i moderate mengder, noe som går fint lager man sunn og mettende mat.

Uansett, funker vel ikke på alle hva som funker på meg. Lykke til uansett hva du begir deg ut på! :)

Gjest Aina E
Skrevet

Da synes jeg du skulle gå til en kostveileder og få revurdert den dietten.

Du må være litt forsiktig med sånne lavkarbo-dietter som Atkins o.l. Grunnen er at du kan (noe som er meningen) komme i ketose, dvs. kroppen forbrenner av fettet som er lagret og syrenivået øker. Du kan få en syreforgiftning, noe som er livsfarlig for f.eks. en diabetiker.

Man bør ha en riktig balanse mellom syre og basedannende mat og man bør også få i seg nok flavonoider, antioksidanter, proteiner, fiber, vitaminer og mineraler. Dette vil ikke jeg påstå man får igjennom ensidig kjøtt- og proteinrik kost.

Gjest Snøhette
Skrevet

Jeg er helt enig i det du har fått anbefalt. Det er ikke uten grunn at unger med AD/HD får en fantastisk fremgang med et kosthold uten sukker og hvetemel, og mange andre merker at psykiske lidelser blir lettere når de slipper de enorme svingningene i blodsukkeret (og dermed blir mange hormoner stabilisert i tillegg). Ketose er ikke farlig når du ellers er frisk, så bare kjør i vei. Pass bare på at du spiser masse grønnsaker og drikker tilstrekkelig med vann. Du bør også vurdere kaliumtilskudd, da kroppen har en tendens til å kvitte seg med kalium når glykogenlagrene (med dertilhørende vannansamlinger) forsvinner.

Gjest Aina E
Skrevet

Jeg er helt enig i det du har fått anbefalt. Det er ikke uten grunn at unger med AD/HD får en fantastisk fremgang med et kosthold uten sukker og hvetemel, og mange andre merker at psykiske lidelser blir lettere når de slipper de enorme svingningene i blodsukkeret (og dermed blir mange hormoner stabilisert i tillegg). Ketose er ikke farlig når du ellers er frisk, så bare kjør i vei. Pass bare på at du spiser masse grønnsaker og drikker tilstrekkelig med vann. Du bør også vurdere kaliumtilskudd, da kroppen har en tendens til å kvitte seg med kalium når glykogenlagrene (med dertilhørende vannansamlinger) forsvinner.

Veldig fine råd du har, for mye av det er riktig. Men når det gjelder ADHD, er det ofte man finner intoleranser mot melk også. Grunnen er at de ufordøyde melkeproteinene (morfinpeptider og nevrotransmittorer) oftere legger seg på hjernemembraner og langs nerveceller enn hveteproteinene.

Ellers synes jeg det er litt skummelt å anbefale kaliumtilskudd. Både natrium og kalium skal ikke tas med mindre man har diagnostisert mangel på det. Du kan overbelaste nyrene.

Gjest Lysglimt
Skrevet

Veldig fine råd du har, for mye av det er riktig. Men når det gjelder ADHD, er det ofte man finner intoleranser mot melk også. Grunnen er at de ufordøyde melkeproteinene (morfinpeptider og nevrotransmittorer) oftere legger seg på hjernemembraner og langs nerveceller enn hveteproteinene.

Ellers synes jeg det er litt skummelt å anbefale kaliumtilskudd. Både natrium og kalium skal ikke tas med mindre man har diagnostisert mangel på det. Du kan overbelaste nyrene.

Siden du har peiling på dette,vet du om en side der man finner forslag til gluten fri diett?

Gjest Aina E
Skrevet

Siden du har peiling på dette,vet du om en side der man finner forslag til gluten fri diett?

Jeg vet desverre ikke om det.

Er du sikker på at det er gluten og ikke hveteprotein (gliadin) reaksjonen er på? Eller gjær i hveteprodukter? Er dette fremkommet av tester?

Glutenfri mat ofte er så "sukret ihjel", at jeg heller vil finne årsaken til problemet. Jeg jobber med å forebygge med kosthold, tilskudd, pluss vitamin og mineralterapi.

Gjest har migrene
Skrevet

Vet du noe om kosthold og migrene?

Gjest Aina E
Skrevet

Vet du noe om kosthold og migrene?

Jepp.

At migrene er et symptom som dukker opp ved dårlig blodsukkerbalanse i tillegg til et fordøyelsesproblem.

Gjest har migrene
Skrevet

Jepp.

At migrene er et symptom som dukker opp ved dårlig blodsukkerbalanse i tillegg til et fordøyelsesproblem.

Hvordan kan man da bli bedre?

Gjest Lysglimt
Skrevet

Jeg vet desverre ikke om det.

Er du sikker på at det er gluten og ikke hveteprotein (gliadin) reaksjonen er på? Eller gjær i hveteprodukter? Er dette fremkommet av tester?

Glutenfri mat ofte er så "sukret ihjel", at jeg heller vil finne årsaken til problemet. Jeg jobber med å forebygge med kosthold, tilskudd, pluss vitamin og mineralterapi.

Det gjeler forhøyet glutenpepetider,det er etter testen til dr.reicher.

Søkte litt,fant det selv...=)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...