Gå til innhold

Døve med skjult kamera :-)

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Egentlig litt rart at vi ikke lærer noen enkle fraser tegnspråk på f.eks. barneskolen eller ungdomsskolen. Det er jo ikke så veldig mye som skal til før man kan si litt og forstå litt - vil jeg tro.

Jeg kan tre ord, tror jeg; rørlegger, gris og forelsket. Vet ikke helt hvor matnyttig de ordene er da...

Det er iallefall en god start ;-)

Hvis norsk tegnspråk blir godkjenmt som et offentlig språk, så er det godt mulig tegnspråk blir bedre tilgjengelig også for hørende - i skolen bl.a.

Videoannonse
Annonse
Gjest Princess Peach
Skrevet

Litt komplisert å forklare det skriftlig *hehe*

Hehe ja, men det hadde vært en nyttig frase å kunne i den sammenhengen! :)

Gjest togli
Skrevet

Hehe ja, men det hadde vært en nyttig frase å kunne i den sammenhengen! :)

Vi får satse på at du unngår å komme i en situasjon der du slipper å bruke den frasen *hehe*

Hadde jeg vært ikke-tegnspråkbruker hadde jeg mimet situasjonen slik: Pekt mot en mann i det fjerne, så pekt på maten på bordet - vist med hendene at jeg åpna den baguetten og mimet at jeg spytta i den og la den pent på plass. Jeg hadde så pekt på den døve jeg prata med og mimet "spise" samtidig som jeg rista på hodet. Satser på jeg hadde blitt forstått da :-)

Litt moro det der... Mannen min er også døv. Han jobber som elektriker og jobber innimellom sammen med en del polakker som er dårlige i engelsk.

Gjett hvem som blir sendt ut til de polske arbeiderne for å forklare elektriske tegninger og ellers hvordan man gjør ting og tang? Joda, mannen min ! Han kommuniserer med dem med gester og mimikk. Dette oppfatter de uten særlige problemer. De hørende kollegene til mannen min bare rister på huet over at ikke de fikser noe så tilsynelatende enkelt ;-)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Vi får satse på at du unngår å komme i en situasjon der du slipper å bruke den frasen *hehe*

Hadde jeg vært ikke-tegnspråkbruker hadde jeg mimet situasjonen slik: Pekt mot en mann i det fjerne, så pekt på maten på bordet - vist med hendene at jeg åpna den baguetten og mimet at jeg spytta i den og la den pent på plass. Jeg hadde så pekt på den døve jeg prata med og mimet "spise" samtidig som jeg rista på hodet. Satser på jeg hadde blitt forstått da :-)

Litt moro det der... Mannen min er også døv. Han jobber som elektriker og jobber innimellom sammen med en del polakker som er dårlige i engelsk.

Gjett hvem som blir sendt ut til de polske arbeiderne for å forklare elektriske tegninger og ellers hvordan man gjør ting og tang? Joda, mannen min ! Han kommuniserer med dem med gester og mimikk. Dette oppfatter de uten særlige problemer. De hørende kollegene til mannen min bare rister på huet over at ikke de fikser noe så tilsynelatende enkelt ;-)

Det hadde jeg ikke tenkt på. :) Når vi ikke er vant til å bruke tegnspråk, gjør vi det sikkert unødvendig vanskelig, eller hva tror du?

Skrevet

Egentlig litt rart at vi ikke lærer noen enkle fraser tegnspråk på f.eks. barneskolen eller ungdomsskolen. Det er jo ikke så veldig mye som skal til før man kan si litt og forstå litt - vil jeg tro.

Jeg kan tre ord, tror jeg; rørlegger, gris og forelsket. Vet ikke helt hvor matnyttig de ordene er da...

Du finner en tegn-ordbok i video-format her:

http://www.tk2.no/tegntiltale/

Det er for tegn-til-tale, men jeg tror tegnene tar utgangspunkt i norsk tegnspråk.

Togli får korrigere meg om jeg tar feil... :-)

Den ovennenvte, samt denne: http://www.tegnordbok.no/ (tegnviser flash) burde til sammen kunne gi oppslag på en god del ord. Men å lære tegnspråk skikkelig, det må man nok lære på kurs, med mindre man er i et naturlig læringsmiljø.

Skrevet

Du finner en tegn-ordbok i video-format her:

http://www.tk2.no/tegntiltale/

Det er for tegn-til-tale, men jeg tror tegnene tar utgangspunkt i norsk tegnspråk.

Togli får korrigere meg om jeg tar feil... :-)

Den ovennenvte, samt denne: http://www.tegnordbok.no/ (tegnviser flash) burde til sammen kunne gi oppslag på en god del ord. Men å lære tegnspråk skikkelig, det må man nok lære på kurs, med mindre man er i et naturlig læringsmiljø.

Takk for linker.

Du sier:"Men å lære tegnspråk skikkelig, det må man nok lære på kurs, med mindre man er i et naturlig læringsmiljø."

Det tror jeg er veldig riktig. Det gjelder jo for alle språk.

Er man i et land der språket blir snakket, er på TV osv, så lærer man det jo veldig mye fortere og riktigere enn om man sitter som "mottaker" på skolebenken og pugger grammatikk...

Gjest togli
Skrevet

Det hadde jeg ikke tenkt på. :) Når vi ikke er vant til å bruke tegnspråk, gjør vi det sikkert unødvendig vanskelig, eller hva tror du?

Det har du helt sikkert rett i!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...