Elisabeth1365380359 Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Jeg reiser til Spania i neste uke. Jeg vet at man kan bruke visakortet de fleste stedene, men jeg liker å ta med litt kontanter. På den måten føler jeg at jeg har bedre kontroll over hvor mye jeg bruker. Studentøkonomien må følges nøye... Så til spørsmålet mitt: Hvor er det billigst å veksle til euro? 0 Siter
Gjest på flyplassen Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Minibank på de største flyplassene i Norge 0 Siter
Elisabeth1365380359 Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Skrevet 27. mai 2006 Minibank på de største flyplassene i Norge Skal reise fra Gardermoen ja. Billigst å veksle der? 0 Siter
Gjest Aina E Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Ta direkte ut i euro i minibanken, enten på flyplassen hjemme, men helst flyplassen i Spania, for der er det best kurs. Du trenger bare et par hundre NKR på flyet om du skal ha deg noe å drikke/spise. Alt annet du bestiller på flyet kan betales med kort. Ellers er vekslingsgebyrene i Norge er skyhøye. 0 Siter
Nellie Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Skal reise fra Gardermoen ja. Billigst å veksle der? Jeg vekslet i banken i går, der fikk jeg i tillegg tips om å heller benytte kortet i butikker i spania, enn å ta småuttak i minibankene der nede, for det er ganske høye gebyrer på det. 0 Siter
Elisabeth1365380359 Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Skrevet 27. mai 2006 Ta direkte ut i euro i minibanken, enten på flyplassen hjemme, men helst flyplassen i Spania, for der er det best kurs. Du trenger bare et par hundre NKR på flyet om du skal ha deg noe å drikke/spise. Alt annet du bestiller på flyet kan betales med kort. Ellers er vekslingsgebyrene i Norge er skyhøye. Ok, takk for svar! 0 Siter
Elisabeth1365380359 Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Skrevet 27. mai 2006 Jeg vekslet i banken i går, der fikk jeg i tillegg tips om å heller benytte kortet i butikker i spania, enn å ta småuttak i minibankene der nede, for det er ganske høye gebyrer på det. Skal ikke ta småuttak der nede. Tenkte å enten ta ut pengene på gardermoen eller med en gang jeg kommer ned. Liker å ha pengene jeg skal bruke i kontanter. 0 Siter
Gjest Aina E Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Jeg vekslet i banken i går, der fikk jeg i tillegg tips om å heller benytte kortet i butikker i spania, enn å ta småuttak i minibankene der nede, for det er ganske høye gebyrer på det. Jeg kommer akkurat fra utlandet og det er småbutikkene som velger hvilke gebyrer og kurser de bruker. Hvis du går i banken, er det standardpriser og det er definitivt billigst. Hvis man attpåtil bruker f.eks. mastercard, er det både gebyr og rentefritt i utlandet. 0 Siter
Gemini Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Skal ikke ta småuttak der nede. Tenkte å enten ta ut pengene på gardermoen eller med en gang jeg kommer ned. Liker å ha pengene jeg skal bruke i kontanter. Det er MYE sikrere å bruke kort. Du kan ikke føre et enkelt regnskap hver gang du bruker kortet da, så du holder oversikten? Jeg vet ikke om bankene har det nå lenger, men før i tiden kunne man få et sånt lite hefte i kredittkort-format som passer i lommeboka, som man førte opp all kortbruk (uttak og i butikk/restaurant). Ellers er det jo bare å bruke en enkel liten notatblokk. 0 Siter
Nellie Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Skal ikke ta småuttak der nede. Tenkte å enten ta ut pengene på gardermoen eller med en gang jeg kommer ned. Liker å ha pengene jeg skal bruke i kontanter. Jeg er litt mer redd for å bli frastjålet penger, så jeg veksler bare 1000 kroner i euro og betaler etterhvert butikkene. Jeg gjorde det samme i fjor, og syntes det fungerte kjempebra, litt verre å holde oversikten kanskje, men langt bedre enn å miste penger. 0 Siter
Elisabeth1365380359 Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Skrevet 27. mai 2006 Det er MYE sikrere å bruke kort. Du kan ikke føre et enkelt regnskap hver gang du bruker kortet da, så du holder oversikten? Jeg vet ikke om bankene har det nå lenger, men før i tiden kunne man få et sånt lite hefte i kredittkort-format som passer i lommeboka, som man førte opp all kortbruk (uttak og i butikk/restaurant). Ellers er det jo bare å bruke en enkel liten notatblokk. Går an det, men jeg er litt gammeldags av meg. Så vil ha kontantene foran meg, og hele tiden vite hvor mye jeg kan bruke. Takk for tips likevel:) 0 Siter
Elisabeth1365380359 Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Skrevet 27. mai 2006 Jeg er litt mer redd for å bli frastjålet penger, så jeg veksler bare 1000 kroner i euro og betaler etterhvert butikkene. Jeg gjorde det samme i fjor, og syntes det fungerte kjempebra, litt verre å holde oversikten kanskje, men langt bedre enn å miste penger. Leier safe på hotellet, så regner med at pengene er trygge der:) 0 Siter
Nellie Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Leier safe på hotellet, så regner med at pengene er trygge der:) Ikke for å krisemaksimere, men akkurat det med safen på hotellrommet er nok ikke akkurat 100% trygt. Jeg forstår ditt behov for å ha kontroll og vite akkurat hvor mye du har å bruke, men vil i allefall heller anbefale deg et av de små noteringshefene du får i banken da. 0 Siter
Elisabeth1365380359 Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Skrevet 27. mai 2006 Ikke for å krisemaksimere, men akkurat det med safen på hotellrommet er nok ikke akkurat 100% trygt. Jeg forstår ditt behov for å ha kontroll og vite akkurat hvor mye du har å bruke, men vil i allefall heller anbefale deg et av de små noteringshefene du får i banken da. Takker for forslag, men jeg kommer nok til å gjøre det slik jeg alltid gjør;) Blir safen brutt opp forsvinner både pass og penger, kjedelig det, men jeg tror ikke det kommer til å skje. Spørsmålet mitt var bare _hvor_ jeg veksler billigst;) 0 Siter
Sofline Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Ta direkte ut i euro i minibanken, enten på flyplassen hjemme, men helst flyplassen i Spania, for der er det best kurs. Du trenger bare et par hundre NKR på flyet om du skal ha deg noe å drikke/spise. Alt annet du bestiller på flyet kan betales med kort. Ellers er vekslingsgebyrene i Norge er skyhøye. Men tar man ut euro gjentatte ganger i utlandet, blir det ganske dyrt. De fleste banker opererer med et gebyr på rundt kr 30 for uttak i minibank i utlandet. 0 Siter
Gjest EUR-NOK Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Valuta kjøper du billigst hos Forex. De fleste andre, både i Norge og utlandet, er ekstremt flinke på gebyr og dårlige på kurs. Butikker kan gi svært dårlig kurs på kortbetaling, så kontanter er ofte smart. Se: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=179020 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.