Gå til innhold

Passerte 9 lik på vei til toppen

Anbefalte innlegg

Skrevet

12 er døde hittil i år.

For det første har ikke mennesker noe å gjøre over 5000 m høyde. De skal holde seg nede der de hører til.

Jeg har vært over 4000 meter og syns det var svært ubehagelig. Selv på 3000 m begynner det å bli nærmest ulevelig i lengre tid.

Hva skal vi der oppe å gjøre?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,832208,00.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan heller ikke se poenget med å utfordre livet på den måten. Jeg er litt for glad i å leve...

Skrevet

Ja, man kan jo spørre seg hva som plager disse avanserte selvmordskandidatene.

Skrevet

Ja, man kan jo spørre seg hva som plager disse avanserte selvmordskandidatene.

På 4000 meter var det vanskelig å puste og jeg var kvalm. Å trekke pusten kjentes ut som å ha halve lunger. Pulsen var over 150 hele tida og nærmet seg noen ganger 200. Det føltes som real fyllesyke.

For ordens skyld fra reiseapoteket:

Kontreindiksjoner over 4000 m:

Barn som er så små at de ikke kan fortelle om symptomene sine.

- All slags hjertesykdom, enten det er angina pectoris, klaffefeil, medfødte hjertefeil, arytmier eller ukontrollert hypertensjon (høyt blodtrykk).

- Astma, unntatt om den er stabil og helt symptomfri. I alle fall må ekstra medisiner tas med.

- Lungeemfysem.

- Ventilasjonssvikt, for eksempel kyfoskoliose som reduserer evnen til å iverksette en ventilasjonsrespons til hypoksien, poliosekvele i respirasjonsmuskulaturen, søvnapone.

- Sigdcelleanemi.

- Diabetes er en relativ kontraindikasjon, men heller ikke friske mennesker har noe på de høyeste fjelltoppene å gjøre. Det er viktig å være oppmerksom på at måleapparater er upålitelige i høyden.

- Graviditet.

- Epilepsi. Hypoksi kan utløse epileptiske anfall, og om man da i tillegg ikke puster i det hele tatt i halvannet minutt på grunn av et grand mal-anfall er det farlig. Teoretisk kan også lysstimulering utløse epileptiske anfall.

- P-piller? Økt risiko for blodpropp: den økte koagulasjonstendensen på grunn av hypoksien adderer seg til økt blodviskositet og blodpropprisikoen ved bruk av p-piller.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg kan heller ikke se poenget med å utfordre livet på den måten. Jeg er litt for glad i å leve...

Samme her.

Det andre som irriterer meg er at de utsetter også andre for fare. Alstå de som må komme å redde dem om noe går galt.

Skrevet

Samme her.

Det andre som irriterer meg er at de utsetter også andre for fare. Alstå de som må komme å redde dem om noe går galt.

Poenget er også at det kommer ingen ...

De er for kostbart og strabasiøst å få noen ned. Derfor ligger det lik oppover fjellene i mengder.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Poenget er også at det kommer ingen ...

De er for kostbart og strabasiøst å få noen ned. Derfor ligger det lik oppover fjellene i mengder.

Ups.

Det tenkte jeg ikke på...

;-)

Skrevet

Jeg tror ikke helt dette.

Det var greit når det gikk bilvei helt opp til 4155 meter :-)

Til og med bilmotoren oppførte seg merkelig.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Det er tydelig at det er noe der oppe som er verdt å gå over lik for :)

Gjest bamse grekar
Skrevet

Kanskje jeg kunne sende svigermor opp dit?

Skrevet

Er det ikke litt skremmende når vi vet det er så farlig? Skulle ikke tro at litt tynn luft, litt kulde og vind er så farlig?

Skrevet

Så hun kan komme høyere opp og bedre holde øye med ting?

Skrevet

Fin utsikt da.

Det sitter flere lik fastfrosne og ser på den.

Ei dame har sittet i åssiden på Mount Everest i snart 20 år. Hun er frysetørret, ingen har tatt henne ned. Det er for risikabelt, bratt, og for høyt oppe. men folk har "lånt" klærne hennes.

Gjest bamse grekar
Skrevet

Så hun kan komme høyere opp og bedre holde øye med ting?

Tanken var at andre kunne skreve over henne.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Er det ikke litt skremmende når vi vet det er så farlig? Skulle ikke tro at litt tynn luft, litt kulde og vind er så farlig?

Jeg har litt problemer med å se poenget med å bestige disse fjelltoppene og vandre i isøde mutters aleine.

Det er vel slik at det er de indre organene som ikke tåler den tynne lufta. Og når det blåser på de fjelltoppene skal det visst være utrolig kaldt av en eller annen grunn.

Jeg ler like godt hver gang den reklamefilmen om han som skal gå over Grønnland, når han sitter i teltet sitt forfryst og utslitt og fundere på om han heller burde pusse opp badet sitt. Det er sikkert en del som har reist til polområdene som har fundert på hva i all verden de gjør ute i isøde.

Skrevet

Jeg har litt problemer med å se poenget med å bestige disse fjelltoppene og vandre i isøde mutters aleine.

Det er vel slik at det er de indre organene som ikke tåler den tynne lufta. Og når det blåser på de fjelltoppene skal det visst være utrolig kaldt av en eller annen grunn.

Jeg ler like godt hver gang den reklamefilmen om han som skal gå over Grønnland, når han sitter i teltet sitt forfryst og utslitt og fundere på om han heller burde pusse opp badet sitt. Det er sikkert en del som har reist til polområdene som har fundert på hva i all verden de gjør ute i isøde.

Jeg kan heller foreslå å bestige Himmelbjerget i Danmark. Der kan du lage basecamp på den lokale kroa, og labbe opp til utsiktstårnet, ta en gammel dansk eller til og sjangle ned uten fare.

http://www.himmelbjerget.dk/lufthimbjrg2.jpg

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg kan heller foreslå å bestige Himmelbjerget i Danmark. Der kan du lage basecamp på den lokale kroa, og labbe opp til utsiktstårnet, ta en gammel dansk eller til og sjangle ned uten fare.

Tror det er en variant som passer meg bedre, greit å komme tilbake med liv og helse i behold.

Skrevet

Den typen fjellklatring passer bedre til min personlighet :)

Gjest Debra irl
Skrevet

Kjempeidè. Vi kan lansere en svigertur! Praktisk talt gratis! Sette dem på svigerfly, pakke svigersekk, sende dem avgårde med en svigersherpa til den evige sivgersøvn!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...