Gjest plingon Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Hun er bare 13 år, og verken mor eller far røyker. Har hatt klar tale om hva vi mener ovs. Det er overhodet ikke godtatt. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Informasjon om dårlig helse og tidlig død biter ikke på en 13-åring som tror livet er uendelig. Finn info om gule tenner og skrukkete hud, spesiellt hos kvinnelige røykere. Regn ut og vis hvor mye det koster å røyke og alt hun kan kjøpe seg for alle pengene pr. år og i løpet av hele livet. Lov en skikklig stor belønning når hun blir 18 f.eks førerkort pluss penger, hvis hun slutter og aldri begynner igjen. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Inndragning av lommepenger slik at hun ikke har penger til å kjøpe. Å bomme røyk er ikke populært i lengden. 0 Siter
Piraye Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Fin relevant info for en 13-åring. Ikke kreft og død. Men gule tenner, dårlig ånde, dårlig kondis(om hun trener). Lov henne en skikkelig premie om hun slutter. Sertifikat eller bil er populært. Evt scooter når hun blir 16, det er ikke så lenge til og mer håndgripelig. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Informasjon som nevnt nedenunder om gule tenner osv. Inndra ALLE lommepengene hennes. Ikke gi henne penger til mat engang, be evt. om kvittering. 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Ta henne med på lungeavdelingen på et sykehus og la henne se kols-pasienter og andre lungesyke på nært hold... 0 Siter
keinstein Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Ta henne med på lungeavdelingen på et sykehus og la henne se kols-pasienter og andre lungesyke på nært hold... Undersøkelser viser visst at det ikke er så effektivt. Det er noe i psyken vår som lukker slikt ute, uansett hvor mye vi blir eksponert. 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Undersøkelser viser visst at det ikke er så effektivt. Det er noe i psyken vår som lukker slikt ute, uansett hvor mye vi blir eksponert. "Det skjer ikke meg"-mekanismen. 0 Siter
Atene Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 "Det skjer ikke meg"-mekanismen. Tenåringer er dessuten udødelige i egne øyne. Da har jeg mer tro på økonomi-taktikken til Dorthe. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. mai 2006 Skrevet 27. mai 2006 Undersøkelser viser visst at det ikke er så effektivt. Det er noe i psyken vår som lukker slikt ute, uansett hvor mye vi blir eksponert. Det var et innslag på nyhetene en gang om en som mente hun kunne slutte å røyke hvis hun fikk se en røykelunge. Hun kom ned på sykehuset hvor de viste frem en svart klump til henne. Hun sluttet visstnok. Men det er selvsagt noe annet med tenåringer. 0 Siter
keinstein Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Det var et innslag på nyhetene en gang om en som mente hun kunne slutte å røyke hvis hun fikk se en røykelunge. Hun kom ned på sykehuset hvor de viste frem en svart klump til henne. Hun sluttet visstnok. Men det er selvsagt noe annet med tenåringer. Legen sa her om dagen at halvparten slutter ikke å røyke før de får KOLS, kreft, røykebein, megablodtrykk eller kreft. Da er det liksom for sent. Noen slutter ikke da heller, de klarer ikke. Noen tror de får lungebetennelse av å slutte å røyke, men sannheten er at røykingen har kamuflert en kronisk betennelse og så begynner noen fløimmerhår å funke, dermed kommer alt grugget opp i dagen. Hun sier også at hun kan se hvem som røyker, på huden. 40 år gamle damer får hud som en 70 år gammel fisker fra finnmark, bare av røyking. De som soler seg i tillegg får forsterket denne effekten til det dobbelte. Røyk og soling = 1000 megarynker. 0 Siter
Sofline Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Legen sa her om dagen at halvparten slutter ikke å røyke før de får KOLS, kreft, røykebein, megablodtrykk eller kreft. Da er det liksom for sent. Noen slutter ikke da heller, de klarer ikke. Noen tror de får lungebetennelse av å slutte å røyke, men sannheten er at røykingen har kamuflert en kronisk betennelse og så begynner noen fløimmerhår å funke, dermed kommer alt grugget opp i dagen. Hun sier også at hun kan se hvem som røyker, på huden. 40 år gamle damer får hud som en 70 år gammel fisker fra finnmark, bare av røyking. De som soler seg i tillegg får forsterket denne effekten til det dobbelte. Røyk og soling = 1000 megarynker. 1000 megarynker... hehe... Jeg kjenner en som har kols og fortsatt røyker. 0 Siter
keinstein Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 1000 megarynker... hehe... Jeg kjenner en som har kols og fortsatt røyker. Jeg vet ikke om jeg føler medlidenhet eller forakt, men de kan ikke ha mye viljestyrke på lager. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Legen sa her om dagen at halvparten slutter ikke å røyke før de får KOLS, kreft, røykebein, megablodtrykk eller kreft. Da er det liksom for sent. Noen slutter ikke da heller, de klarer ikke. Noen tror de får lungebetennelse av å slutte å røyke, men sannheten er at røykingen har kamuflert en kronisk betennelse og så begynner noen fløimmerhår å funke, dermed kommer alt grugget opp i dagen. Hun sier også at hun kan se hvem som røyker, på huden. 40 år gamle damer får hud som en 70 år gammel fisker fra finnmark, bare av røyking. De som soler seg i tillegg får forsterket denne effekten til det dobbelte. Røyk og soling = 1000 megarynker. Det at leger kan se om folk røyker på huden, tror jeg stemmer. Jeg har et par ganger opplevd at forskjellige leger har spurt om jeg røyker, og før jeg får svart så kaster de et blikk på meg og svarer selv: "Nei, forresten, det ser jeg jo at du ikke gjør". 0 Siter
Sofline Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Jeg vet ikke om jeg føler medlidenhet eller forakt, men de kan ikke ha mye viljestyrke på lager. Nei, ikke lett... Sønnen hans )(ikke-røyker) er ganske fortvilet, og broren hans døde av sykdom forårsaket av røyking i fjor. 0 Siter
keinstein Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Det at leger kan se om folk røyker på huden, tror jeg stemmer. Jeg har et par ganger opplevd at forskjellige leger har spurt om jeg røyker, og før jeg får svart så kaster de et blikk på meg og svarer selv: "Nei, forresten, det ser jeg jo at du ikke gjør". Hvis du er 40, har glatt og lys hud som en baby med friske roser i kinna, er blond og relativt tynn, så er det visst tydelig at du ikke røyker. 0 Siter
keinstein Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Nei, ikke lett... Sønnen hans )(ikke-røyker) er ganske fortvilet, og broren hans døde av sykdom forårsaket av røyking i fjor. Jeg tror det er noen gengreier, hverken jeg eller noen i familien blir avhengige. Jeg kunne røyke, men kan like godt la være, en dag, ti dager, tre mnd eller når som helst. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Hvis du er 40, har glatt og lys hud som en baby med friske roser i kinna, er blond og relativt tynn, så er det visst tydelig at du ikke røyker. Hvor kommer hårfargen inn når det gjelder å ikke røyke? Og røykere kan vel være både tykke og tynne? 0 Siter
keinstein Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Hvor kommer hårfargen inn når det gjelder å ikke røyke? Og røykere kan vel være både tykke og tynne? Lyse har ofte tynn og blek hud, som røyking og soling virker sterkt på er teorien. De tynne får lett mer markerte trekk mot de med mer underhudsfett. Det fins sikkert plenty med unntak, varianter og ulike faktorer? Alkohol har også sikkert mye å si. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.