Gå til innhold

Bake brød med sammalt hvetemel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skulle jeg sette på brødbakemaskina her, men så har sambo kjøpt feil mel, istedetfor rent hvetemel har han kjøpt sammelt hvete.

Bruker ikke mye hvetemel totalt i et brød, men går det like greit med sammalt hvete?

Fortsetter under...

Skrevet

Brød bør ha litt siktet hvetemel, det er glutenet i det som får deigen til å heve. Jeg er rimelig sikker på at brød som bakes uten siktet hvetemel bakes med surdeig.

Skrevet

Brød bør ha litt siktet hvetemel, det er glutenet i det som får deigen til å heve. Jeg er rimelig sikker på at brød som bakes uten siktet hvetemel bakes med surdeig.

Ja, det er visst noe med det der.. Jaja, da blir det havregryn og tørr kneipp i morra. ;o)

Takk for svar!

Skrevet

Ja, det er visst noe med det der.. Jaja, da blir det havregryn og tørr kneipp i morra. ;o)

Takk for svar!

Jeg hadde prøvd jeg.

Det skal jo gå ann å lage forskjellige oppskrifter i de maskinene.

Og man MÅ jo ikke ha hvetemel i.

Skrevet

Du kan bruke sammalt hvetemel istedenfor siktet hvetemel i brød. Brødet blir bare litt løsere.

Skrevet

Takk for svar!

Som de andre sier her: du kan jo prøve (det er jo også litt gluten i sammalt mel), men sannsynligvis blir det ikke særlig luftig.

Annonse

Skrevet

Du kan bruke sammalt hvetemel istedenfor siktet hvetemel i brød. Brødet blir bare litt løsere.

Løsere? Det blir visst mer kompakt.

Skrevet

Som de andre sier her: du kan jo prøve (det er jo også litt gluten i sammalt mel), men sannsynligvis blir det ikke særlig luftig.

Da tar jeg sjangsen, så ser vi. :-)

Skrevet

Da tar jeg sjangsen, så ser vi. :-)

Fortell hvordan det går da... :-) går det bra vil jeg bake brød med bare sammalt mel selv.

Skrevet

Fortell hvordan det går da... :-) går det bra vil jeg bake brød med bare sammalt mel selv.

Skal jeg gjøre :-)

Skrevet

Selvsagt. Brødet blir bare grovere og myyyye bedre!

Skrevet

Selvsagt. Brødet blir bare grovere og myyyye bedre!

Det ble veldig bra :-)

Skrevet

Brødet ble veldig bra, av den totale melmengden var det 3 dl havregryn, 3 dl siktet spelt og 3,5 dl sammalt hvete. Så den oppskriften kommer vi til å bruke fler ganger! :-)

Annonse

Skrevet

Brødet ble veldig bra, av den totale melmengden var det 3 dl havregryn, 3 dl siktet spelt og 3,5 dl sammalt hvete. Så den oppskriften kommer vi til å bruke fler ganger! :-)

Høres bra ut. Tror jeg vil prøve den melsammensetningen selv en gang. :-)

Skrevet

Siktet spelt fungerte nok fint som "siktet hvetemel-erstatning" med tanke på å få et ikke altfor tungt brød. Spiser stadig oftere speltbrød selv, men har foreløpig enten kjøpt i butikken, eller brukt sånn ferdig speltbrød-melblanding. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...