Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan berolige meg litt :o)

Skal inn til gastroskopi og gruer meg veldig.

Har vært så "dum" at jeg har søkt litt rundt på nettet. Finner bare skrekk-historier med kvelningsfornemmelser og det som værre er.

Er det noen som har tatt en slik undersøkelse og ikke syntes det har vært helt for jævlig?

Skrevet

"Er det noen som har tatt en slik undersøkelse og ikke syntes det har vært helt for jævlig?"

Jeg har hatt slik undersøkelse flere ganger. Bad om å få bedøvelse slik at jeg ble helt borte og slapp den fæle opplevelsen. Det fikk jeg.

Gjest Yellow Submarine
Skrevet

Jeg har tatt gastroskopi for noen år siden. jeg valgte bare lokalbedøvelse.

Det var litt ubehagelig når slangen skulle forbi svelget, men ellers gikk det greit. Det satt en sykepleier og holdt meg i hånden hele tiden, og de fortalte hele tiden hvor lang tid som var igjen. Og når man kan puste med nesten så føler man ikke at man blir kvalt.

Så jo, det var ubehagelig.Men jeg ser ikke tilbake på det som en jævlige undersøkelse. Men man kan puste med nesen.

Det aller jævligste synes jeg er å svelge noe som heter Phosphoral før røntgenundersøkelser. Det smaker så utrolig jævlig, at jeg heller ville hatt en gastroskopi istedenfor.

Gjest det går nok greit
Skrevet

Jeg tok et par gastroskopi som barn og gjorde det nå igjen for få måneder siden.

Jeg valgte å ikke ha bedøvelse.

Det kommer nok mye ann på personene som tar det hvor "lett" det går. Tingen er å ikke få panikk men prøve å holde seg rolig og jobbe med. Puste godt ned i magen og la kroppen bli så slapp som mulig.

Det er ikke vondt, men noe ubehagelig, da spesiellt akkurat den biten da slangen skal forbi lukkemuskelen rett bakerst i halsen.

Det gir brekninger men det er folk der som prater med deg, beroliger og hjelper deg.

Det kommer en del slim men det tørker de vekk for deg.

I det hele så er det altså ikke vondt i det hele tatt, men noe ubehagelig. Klarer du å jobbe med og ikke i mot så kan en slik undersøkelse gå veldig greit.

Det vil alltid florere med "skrekkhistorier" av alle tema, sånn er det bare, men det er med dette som med alt annet, det er flust av folk som klarer det helt greit også. Jeg er en av dem.

Måtte jeg tatt en slik prøve en gang til så hadde jeg ikke gått å nigruet meg, helt ærlig.

Har også drukket slik guffe før røntgen, og selv om det ikke smakte saft så var det ikke noe skrekk i det heller faktisk.

Lykke til, det går nok bra :)

Skrevet

jeg har tatt gastroskopi flere ganger. jeg vil aldri ha annet en lokal bedøvelse i svelget. Det er som Yellow Submarine skriver ubehagelig i det slangen skal forbi strupen, for da må du svelge selv om du ikke føle for det. Men det er ikke vondt bare ikke behagelig heller. men dette klarer du helt fint, de er flinke å forklare deg hva som skal skje. de er rolige og flinke. når slangen er kommet forbi svelget er det verste gjort. etter undersøkelsen tar de slangen forsiktig opp, godt å bli kvitt den :). går helt fint, ikke bruk tid på å grue deg til dette.

Gjest MistahFox
Skrevet

Jeg gjorde det for noen år siden, og det er nok dessverre ikke den beste opplevelsen jeg har hatt. Jeg fikk tilbud om bedøvelse, men det ville jeg ikke. Eller å få beroligende pille var det muligens... husker kun jeg fikk en bedøvelses spray i svelget, som fikk meg til å få panikk, fordi jeg følte jeg ikke fikk puste. SÅ det beste rådet jeg kan gi deg er faktisk å spørre om noe beroligende. Jeg vil ikke gjøre deg nervøs, men da jeg skulle til den undersøkelsen, sa alle at "det går så bra, så" og delvis løy om hvor ubehagelig det var, så jeg fikk nesten sjokk da det hele pågikk og begynnte å gråte helt hysterisk etter at slangen var tatt ut.

Det er egentlig bedre å vite hva en kan forvente seg, syns nå jeg. Og jeg tror det hele ville gått MEGET bedre om jeg hadde fått noe beroligende. Jeg opererte vekk mandlene mine for tre mdn siden, og da fikk jeg beroligende før operasjonen, og det hjelper bare urolig.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!! Regner med jeg klarer dette og :o) Får høre med de ang.bedøvelse eller beroligende.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har også bare hørt om kjipe ting, så mitt råd til deg er å be om bedøvelse og dop (beroligende) - det har du krav på, og da blir det ikke så ille :)

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg har hatt èn slik undersøkelse, og jeg har ett konkret råd til deg:

Sørg for å ha haken ned mot brystet, slik at det blir en naturlig bøy på spiserøret. Begynner du å strekke ut halsen/knekke nakken bakover, altså slik at du får haka oppover, blir det press på strupehodet og du vil brekke deg voldsomt.

Pust rolig gjennom nesa, og ligg helt, helt stille (du ligger på siden).

Jeg hadde ingen bedøvelse, og selve "svelgingen" av slangen var ingen stor opplevelse. Allikevel, det er over på et lite sekund, og etterpå var det ikke vondt så lengst jeg klarte å la være å strekke ut halsen/knekke nakken bakover.

Be sykepleieren passe på det med hodet, det glemte nemlig min innimellom og da ble det helt forjævlig. Rett og slett.

Skrevet

Ved de fleste gastroskopiundersøkelser, brukes bedøvningsmiddelet Xylocain. Det gjør at det går mye lettere. Jeg har aldri opplevd at noen er på denne ndersøkelsen uten at de får dette preparatet på forhånd.

De fleste gastroskopier går veldig greit, og tar ikke spesielt lang tid heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...