Gå til innhold

Sameie-bolig eller selveier

Anbefalte innlegg

Gjest tomannsbolig
Skrevet

Hei.

Vurderer å kjøpe en halvpart av en tomannsbolig. Hva er viktig å ha i en avtale om sameie og hvordan bør dette formuleres? Bør vel være så konkret som mulig? Fins det eksempler på slike avtaler?

Er en tinglyst avtale som er fra 50-tallet ang boligen, men denne er lite konkret og er vel ikke gyldig når det blir nye eiere?

Kan en ordne en slik avtale med naboen etter man har kjøpt boligen? Må/bør det tinglyses?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hei33
Skrevet

Vil bare fortelle deg at jeg har hatt veldig dårlige erfaringer med tomannsbolig. Du vet nemlig ikke hva slags naboer du får! Det er veldig ille hvis naboen f.eks. spiller høy musikk til alle døgnets tider, og det ikke nytter å si ifra på en vennlig måte... Vi bodde der kun 8 mnd.

Men bevares, man kan jo være kjempeheldig å få noen greie naboer, da. Håper dere får det! Men sjekk gjerne ut om familien vegg i vegg har tenåringsbarn... Lykke til! :-)

Gjest tomannsbolig
Skrevet

Vil bare fortelle deg at jeg har hatt veldig dårlige erfaringer med tomannsbolig. Du vet nemlig ikke hva slags naboer du får! Det er veldig ille hvis naboen f.eks. spiller høy musikk til alle døgnets tider, og det ikke nytter å si ifra på en vennlig måte... Vi bodde der kun 8 mnd.

Men bevares, man kan jo være kjempeheldig å få noen greie naboer, da. Håper dere får det! Men sjekk gjerne ut om familien vegg i vegg har tenåringsbarn... Lykke til! :-)

Vi er ikke så opptatt av bråk, er nok heller de som bråker selv. (Liker å spille høy musikk og gjerne utover kvelden). Leier for tiden i et samleie (haha) og vi tåler at det blir spilt mye musikk for da vet vi at vi kan spille selv. Bor med studenter.

Naboene er i 30åra og har en unge på 7 år. Tror de er greie nok, men setter sikkert pris på at vi ikke spiller høy musikk for seint. Det er en slik ting som gjør at vi vurderer enebolig, problemet er selvsagt prisen..

Skrevet

Vi er ikke så opptatt av bråk, er nok heller de som bråker selv. (Liker å spille høy musikk og gjerne utover kvelden). Leier for tiden i et samleie (haha) og vi tåler at det blir spilt mye musikk for da vet vi at vi kan spille selv. Bor med studenter.

Naboene er i 30åra og har en unge på 7 år. Tror de er greie nok, men setter sikkert pris på at vi ikke spiller høy musikk for seint. Det er en slik ting som gjør at vi vurderer enebolig, problemet er selvsagt prisen..

Jeg har to på 5 og 7 år og jeg kan love deg at jeg hadde vært fly forbannet om jeg hadde hatt naboer som spilte høy musikk til sent på kveld ofte! Det hadde jeg forøvrig vært om jeg ikke hadde hatt unger også...

Tror jeg egner meg best i ei hytte midt ute i skauen jeg...

Skrevet

Hvis den opprinnelige avtalen er tinglyst, så er den gyldig, og du kan ikke endre den uten den andre eierens samtykke/signatur. Avtalen går altså i "arv" fra eier til eier.

Er den ikke tinglyst, så går den ut i det øyeblikk andelen selges.

Les sameieloven nøye.

Sameie er et dustete system når dere er to familier.

Prøv så godt du kan å få seksjonert det, det skal bare være en formalitet når det er to adskilte komplette boenheter.

Du trenger nødvendigvis ikke advokater til det. Du får hjelp av kommunen.

Gjest tomannsbolig
Skrevet

Jeg har to på 5 og 7 år og jeg kan love deg at jeg hadde vært fly forbannet om jeg hadde hatt naboer som spilte høy musikk til sent på kveld ofte! Det hadde jeg forøvrig vært om jeg ikke hadde hatt unger også...

Fint hvis de flytter for da kan vi kjøpe den andre halvdelen og leie ut! hehe :)

Neida, vi har faktisk folkevett. Vi tar hensyn. Men om de bråker så kommer nok vi til å bråke litt også. Selvsagt ikke til langt på natt og hele tida. Men fest en lørdag i blant til kl 23.00, det vil jeg tro skjer.

Gjest tomannsbolig
Skrevet

Foressten: Alle liker vel AC/DC og Iron Maiden, så kan ikke helt se at det her kan bli problematisk.

Skrevet

Foressten: Alle liker vel AC/DC og Iron Maiden, så kan ikke helt se at det her kan bli problematisk.

;o) Får jeg spille Åge og DDE til vinduene dirrer da?

Gjest tomannsbolig
Skrevet

;o) Får jeg spille Åge og DDE til vinduene dirrer da?

Satser på at vi har bedre anlegg slik at vi kan overdøve. ;)

Ellers får vi ringe gjør-det-selv telefonen og lære å "lekte ut". :)

Skrevet

Satser på at vi har bedre anlegg slik at vi kan overdøve. ;)

Ellers får vi ringe gjør-det-selv telefonen og lære å "lekte ut". :)

*Låner min kjæres diiiigre Jamo-høyttalere som jeg antar kan komme med en kraftig bass om ikke annet*

Gjest tomannsbolig
Skrevet

Hvis den opprinnelige avtalen er tinglyst, så er den gyldig, og du kan ikke endre den uten den andre eierens samtykke/signatur. Avtalen går altså i "arv" fra eier til eier.

Er den ikke tinglyst, så går den ut i det øyeblikk andelen selges.

Les sameieloven nøye.

Sameie er et dustete system når dere er to familier.

Prøv så godt du kan å få seksjonert det, det skal bare være en formalitet når det er to adskilte komplette boenheter.

Du trenger nødvendigvis ikke advokater til det. Du får hjelp av kommunen.

Det er forskjellig gårds og bruksnr.Vil det si at det er seksjonert?

Finner ikke noe om seksjonering i prospektet.

Skrevet

Det er forskjellig gårds og bruksnr.Vil det si at det er seksjonert?

Finner ikke noe om seksjonering i prospektet.

Da har du noe å spørre megler om, men er det ulike nummer, så skal det være seksjonert.

Gjest tomannsbolig
Skrevet

Da har du noe å spørre megler om, men er det ulike nummer, så skal det være seksjonert.

Dette er jo sikkert noe de fleste som skal kjøpe bolig vet, men dette hadde jeg ikke peilig på. Hva er ulempen om det ikke er seksjonert? Kan det bli problemer med å få lån i banken om den ikke er det?

Skrevet

Dette er jo sikkert noe de fleste som skal kjøpe bolig vet, men dette hadde jeg ikke peilig på. Hva er ulempen om det ikke er seksjonert? Kan det bli problemer med å få lån i banken om den ikke er det?

Jepp. Bankene liker ikke det, det blir masse kluss hvis du flytter inn med en terrorist. Rent sameie etter sameieloven er bare for samboere eller EN familie.

Skrevet

Sameie er mer egnet for mange eiere av f eks en båt eller en varebil, et naust eller ei brygge.

Gjest tomannsbolig
Skrevet

Jepp. Bankene liker ikke det, det blir masse kluss hvis du flytter inn med en terrorist. Rent sameie etter sameieloven er bare for samboere eller EN familie.

Jeg skal sjekke det opp med det første i morgen tidlig. Jammen mye rart en må tenke på og mange feller en kan gå i.

Skrevet

Jeg skal sjekke det opp med det første i morgen tidlig. Jammen mye rart en må tenke på og mange feller en kan gå i.

Du får samle tips og spørre :-)

Gjest tomannsbolig
Skrevet

Du får samle tips og spørre :-)

Når en er fersk på området så må en bare spørre. Drar rundt med foreldre på visning også, ser ikke så veldig modent ut kanskje, men må jo det når en har null peiling selv.

Har spurt om diverse her før og pleier å få en del fornuftige innspill om bolig, lån, oppussing og diverse. Har ofte hendt at du har svart.

Takk for hjelpa. :)

Gjest mumitrollet - bor i sameie
Skrevet

Leilighetene kan være seksjonert men likevel ligge i et sameie. Dette gjelder f.eks. om det er felles tomt, bygning (yttervegger) osv. Du bør sjekke eksisterende forsikringer etc, fordi man i et sameie må/bør ha samme forsikringsselskap/felles forsikring av bygningsmasse.

Sameie kan være veldig greit det, man kan ha mange stordriftsfordeler selv om man beholder selveierfordelene. Avtalen som foreligger er gjeldende, men dere bør justere den etterhvert. F.eks. bruk av felles uteområder, utbedring av felles byningmasse, veier etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...