Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med litt sannsynlighetsregning?

Anbefalte innlegg

Gjest blue cucumber
Skrevet

en oppgave i et blad. Hverdagsmatematikk for voksne:

Du kaster to terninger, den ene etter den andre. Du får en treer på den første terningen, Hvor stor er sjansen for at du skal få en treer på den andre terningen?.

Tenker de da bare på den ene terningen eller at man får en treer på begge to?.

Jeg tenker at sjansen for å få samme tall to ganger må være 1/12.

Og sjansen for å få tre en gang må være 1/6.

Men jeg er ingen matematiker.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det de spør om, er vel om hva sjansen er for at du får en treer på det andre kastet, når du allerede har fått en treer på det første.

Det første kastet kan du bare se bort fra, siden det ikke påvirker sjansen på kast nummer 2, og sjansen for å få 3 på det, er 1/6.

Sjansen for at to terningkast skal gi to 3'ere er 1/6*1/6=1/36.

Gjest blue cucumber
Skrevet

1:6 - 1:36 - 1:6

takker,.Da var jeg ikke så dum i matte som jeg trodde;)

Skrevet

Sjansen for at du får to treere etter hverandre er 1/36. Sjansen for at du får en treer til etter å ha slått en gang er 1/6.

Skrevet

Sannsynlighetsregning er no' dritt! Hehe.. jeg sleit med det for et par år siden, før jeg hoppet over på en annen studieretning...

Er det ikke 3! ganger da?

Holder dere på med fakultetsregning?

Skrevet

I dette tilfelle så påvirker ikke det første kastet ditt kast nr. 2.

Derfor er svaret 1/6.

Gjest blue cucumber
Skrevet

Sannsynlighetsregning er no' dritt! Hehe.. jeg sleit med det for et par år siden, før jeg hoppet over på en annen studieretning...

Er det ikke 3! ganger da?

Holder dere på med fakultetsregning?

Nei,dette var bare for å gjenoppfriske litt av matematikken min. Holder ikke på med sånn matte i studiene. Ikke enda i allefall.

Men det var iallefall 1/6 dels sjanse for å få en tre'er. 1/36 for å få to treere på rad.

Skrevet

Nei,dette var bare for å gjenoppfriske litt av matematikken min. Holder ikke på med sånn matte i studiene. Ikke enda i allefall.

Men det var iallefall 1/6 dels sjanse for å få en tre'er. 1/36 for å få to treere på rad.

Jupp :)

Tror jeg hopper over den fornøyelsen jeg ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...