Gjest blue cucumber Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 en oppgave i et blad. Hverdagsmatematikk for voksne: Du kaster to terninger, den ene etter den andre. Du får en treer på den første terningen, Hvor stor er sjansen for at du skal få en treer på den andre terningen?. Tenker de da bare på den ene terningen eller at man får en treer på begge to?. Jeg tenker at sjansen for å få samme tall to ganger må være 1/12. Og sjansen for å få tre en gang må være 1/6. Men jeg er ingen matematiker. Hva mener dere? 0 Siter
Atene Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Det de spør om, er vel om hva sjansen er for at du får en treer på det andre kastet, når du allerede har fått en treer på det første. Det første kastet kan du bare se bort fra, siden det ikke påvirker sjansen på kast nummer 2, og sjansen for å få 3 på det, er 1/6. Sjansen for at to terningkast skal gi to 3'ere er 1/6*1/6=1/36. 0 Siter
Gjest blue cucumber Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 1:6 - 1:36 - 1:6 takker,.Da var jeg ikke så dum i matte som jeg trodde;) 0 Siter
Sofline Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Sjansen for at du får to treere etter hverandre er 1/36. Sjansen for at du får en treer til etter å ha slått en gang er 1/6. 0 Siter
Line Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Sannsynlighetsregning er no' dritt! Hehe.. jeg sleit med det for et par år siden, før jeg hoppet over på en annen studieretning... Er det ikke 3! ganger da? Holder dere på med fakultetsregning? 0 Siter
mrxx Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 I dette tilfelle så påvirker ikke det første kastet ditt kast nr. 2. Derfor er svaret 1/6. 0 Siter
Gjest blue cucumber Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Sannsynlighetsregning er no' dritt! Hehe.. jeg sleit med det for et par år siden, før jeg hoppet over på en annen studieretning... Er det ikke 3! ganger da? Holder dere på med fakultetsregning? Nei,dette var bare for å gjenoppfriske litt av matematikken min. Holder ikke på med sånn matte i studiene. Ikke enda i allefall. Men det var iallefall 1/6 dels sjanse for å få en tre'er. 1/36 for å få to treere på rad. 0 Siter
Line Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Nei,dette var bare for å gjenoppfriske litt av matematikken min. Holder ikke på med sånn matte i studiene. Ikke enda i allefall. Men det var iallefall 1/6 dels sjanse for å få en tre'er. 1/36 for å få to treere på rad. Jupp Tror jeg hopper over den fornøyelsen jeg 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.