keinstein Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Jeg har kjøpt popkornmaskin på loppemarked for kr 50. Den er ubrukt, men uten bruksanvisning. Det følger med en måleskje.... Hva gjør jeg nå? Det er varmluftsvifte nedi med åpninger som sikkert får korna til å rotere nedi der. Det er en tut som sikkert krever en bolle under, men hva mer trengs, og hvordan? 0 Siter
keinstein Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Skrevet 28. mai 2006 Måleskja så litt rar ut, og nå ser jeg at den passer i hullet på toppen som et lokk! 0 Siter
Gjest dilly Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Finner du ut av det? Hvis ikke kan du jo bare ta en tur til en butikk som selger popkornmaskiner og si at du vurderer å kjøpe en, men gjerne vil ta en titt på bruksanvisningen for å se om det er mye styr med den. 0 Siter
Gjest tippytoe Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Måleskja så litt rar ut, og nå ser jeg at den passer i hullet på toppen som et lokk! Det er ikke noe merke på den slik at du kan søke opp produktet på nettet da? Evt kontakte leverandør? 0 Siter
keinstein Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Skrevet 28. mai 2006 Det er ikke noe merke på den slik at du kan søke opp produktet på nettet da? Evt kontakte leverandør? Joa. Men noen tips hadde vært fint. De skal sikkert ikke fett oppi varmevifta, så det er greit. Men uten fett vil ikke saltet sitte på korna? Og så tipper jeg at en porsjon korn skal poppe helt ut og maskinen tømmes for upoppa korn før neste ladning. En avkjøling før neste økt er sikkert lurt, da jeg tipper det er varmlufta som skal poppe dem. 0 Siter
Gjest dilly Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Joa. Men noen tips hadde vært fint. De skal sikkert ikke fett oppi varmevifta, så det er greit. Men uten fett vil ikke saltet sitte på korna? Og så tipper jeg at en porsjon korn skal poppe helt ut og maskinen tømmes for upoppa korn før neste ladning. En avkjøling før neste økt er sikkert lurt, da jeg tipper det er varmlufta som skal poppe dem. Tror ikke det er nødvendig med ojle når den popper med varmluft. Var kanskje det du kom fram til også? 0 Siter
keinstein Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Skrevet 28. mai 2006 Tror ikke det er nødvendig med ojle når den popper med varmluft. Var kanskje det du kom fram til også? Ja. Jeg tipper oljen er i gryta for å fordele varmen i kornet og sørge for at den ikke blir brent, mens varmlufta gjør det samme. Jeg har prøvd med tre skjeer, da når kornet opp til spaltene der varmlufta kommer ut, så det må være maks. Det funker. Men saltet sitter ikke på og faller i bunn som jeg tenkte. Finere salt? Litt spraybakefett fett på de ferdige korna? Smeltet smør? 0 Siter
keinstein Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Skrevet 28. mai 2006 Tror ikke det er nødvendig med ojle når den popper med varmluft. Var kanskje det du kom fram til også? Salt bare på de ferdige korna selvsagt. 0 Siter
Gjest dilly Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Ja. Jeg tipper oljen er i gryta for å fordele varmen i kornet og sørge for at den ikke blir brent, mens varmlufta gjør det samme. Jeg har prøvd med tre skjeer, da når kornet opp til spaltene der varmlufta kommer ut, så det må være maks. Det funker. Men saltet sitter ikke på og faller i bunn som jeg tenkte. Finere salt? Litt spraybakefett fett på de ferdige korna? Smeltet smør? Ja? Du har sikkert bedre praktisk sans enn meg. Litt sprayfett før salt er sikkert lurt. Og fint salt. Wow, jeg var til kjempehjelp. 0 Siter
keinstein Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Skrevet 28. mai 2006 Ja? Du har sikkert bedre praktisk sans enn meg. Litt sprayfett før salt er sikkert lurt. Og fint salt. Wow, jeg var til kjempehjelp. Olje i varmevifta var helt sikkert ikke lurt. Men det var godt! Mumse-mumse. *gaper høyt for å få mest mulig inn i popkorntyggerkamelgapet* Skal prøve i morgen med smør. Dette blir det kiloer av. 0 Siter
Gjest dilly Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Olje i varmevifta var helt sikkert ikke lurt. Men det var godt! Mumse-mumse. *gaper høyt for å få mest mulig inn i popkorntyggerkamelgapet* Skal prøve i morgen med smør. Dette blir det kiloer av. Hehe. Kanskje jeg også må skaffe meg en popkornmaskin. Med bruksanvisning. 0 Siter
birdie Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg heller en måleskje med korn oppi min maskin, deretter fungerer måleskjea som et lokk øverst på "hovedlokket", som har en liten åpning til siden der det ferdigpoppede popkornet kan komme seg ut (her holder jeg en skål eller helst bakebolle). Det tar litt tid fra jeg setter i gang maskinen til det begynner å poppe. Man skal ikke helle olje eller smør over selve kornet, men man kan snu måleskjea på toppen av lokket slik at man smelter smør der mens det popper, og så kan man helle dette over det ferdige popkornet til slutt. Litt av vitsen med maskin blir borte da, synes jeg - for det er jo for å lage det så sunt som mulig at jeg bruker maskin... 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Det høres ut som en Lisbeth Dal- popcornmaskin. Jeg hadde en slik før,som passer til din beskrivelse. Ser du har eksprimentert litt. Høres ut som om du ikke trenger bruksanvisning nå? Du gjør det riktig. Ja, det er et problem med å få saltet til å sitte. Det er problemet med den maskina. 0 Siter
keinstein Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Skrevet 29. mai 2006 Jeg heller en måleskje med korn oppi min maskin, deretter fungerer måleskjea som et lokk øverst på "hovedlokket", som har en liten åpning til siden der det ferdigpoppede popkornet kan komme seg ut (her holder jeg en skål eller helst bakebolle). Det tar litt tid fra jeg setter i gang maskinen til det begynner å poppe. Man skal ikke helle olje eller smør over selve kornet, men man kan snu måleskjea på toppen av lokket slik at man smelter smør der mens det popper, og så kan man helle dette over det ferdige popkornet til slutt. Litt av vitsen med maskin blir borte da, synes jeg - for det er jo for å lage det så sunt som mulig at jeg bruker maskin... Bra. Det var DOLern sin. Det fins spesialsalt til popkorn, eller det må knuses i morter for å sli støv. Spesialsaltet tåler ikke fuktighet og må ha selskap av tørre riskorn, en fuktighetsfjerner eller oppvarmede store ukokte pasta som kan trekke til seg fuktigheten, ellers klumper det seg. Jeg sprøyta på bakespray etterpå, da satt det vanlige saltet på, men saltkorna blir store og knasete. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.