Ørkenvandreren Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Vi er enig med naboen(e) om at vi skal spleise på hekk. Men hvilken type? Jeg ønsker primært noe som både er vintergrønt og vokser raskt, for å slippe innsyn. Da snakker vi fort Tuja, men naboene nøler pga de helsikes rådyrene. Ingen av oss er spesielt interessert i vedlikehold, så årlig trimming kunne vært greit å slippe synes vi alle - men her må vi kanskje bite i det sure eplet? Noen som har noe tips om en hekk som vokser fort i høyden, trenger lite trimming, er "rådyrsikker", og gjerne "tett"/grønn året rundt? 0 Siter
Gjest noe litt annet Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Noen venner har bærbusker som hekk mellom hagene (rips eller solbær). 0 Siter
Gjest prust Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Vi er veldig fornøyd med hekken vår - vanlig liguster. Den beholder bladene helt til rundt mars-april, og så er det en drøy måned uten blader. Den er tett og fin, uten synlige blomster. Jeg liker ikke tuja og ville ikke ha det. Vi har en annen hekk også - blankmispel. Den er også pen, både om våren, sommeren og høsten (grønn vår og sommer, rød om høsten) MEN den tiltrekker seg mye veps og bier under blomstringen. Jeg fraråder amerikansk hagetorn. den er ypperlig til å skremme bort uønskede folk og dyr, men får torner som tjukke stoppenåler, og hvis en ikke passer på å holde den nede, blir den til en ugjennomtrengelig tornete festning!!!! 0 Siter
Gjest ikke-gartner Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Skal Tujaen tiltrekke seg rådyr ? Vi plantet Tuja-hekk ifjor, har ikke hatt rådyr i hagen i vår. Poppel vokser kjempefort, men dere vil få skudd av hekken overalt i hagen, og anbefales ikke, somsagt vokser den fort også, så den må trimmes ofte for ikke å få store trær som hekk. 0 Siter
flisa Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 De eneste navnene jeg kan er gentspirea (som vi har) og blåleddved. 0 Siter
matildes mor Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Tuja er rett og slett blod harry spør du meg;-) Velg heller bøke hekk.Fin og tett året rundt.Grønn om sommeren og brun om vinteren.Beholder bladene hele vinteren så den er like tett og fin da.Mister bladene samtidig som det kommer nye og den blir grønn og tett umiddelbart. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.