Gå til innhold

FU: Ønsker du deg en annen jobb?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Luska

13

• Prozak

9

• Ugga Bugga

3

• flisa

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Nei, jeg drømte om å bli fast ansatt her, etter å ha vært vikar noen år.

Jeg kommer nok til å være her noen år.

Gjest Varg i Veum
Skrevet

Hehe, veldig saklig undersøkelse. Selvagt skulle jeg ønske å være Formel 1-fører istedet for det jeg er i dag....

Skrevet

Hehe, veldig saklig undersøkelse. Selvagt skulle jeg ønske å være Formel 1-fører istedet for det jeg er i dag....

Er formel 1-fører en stilling? Er ikke det bare en hobby da, ved siden av evt. annen jobb?

Gjest Varg i Veum
Skrevet

Er formel 1-fører en stilling? Er ikke det bare en hobby da, ved siden av evt. annen jobb?

Ja, Michael Schumacher jobber som revisor til vanlig

Skrevet

Ja, Michael Schumacher jobber som revisor til vanlig

Trodde han var frisør, jeg...

Skrevet

Profesjonelle sportsutøvere i verdensklasse har det jo selvfølgelig som jobb.

"..........................................."

Skrevet

Profesjonelle sportsutøvere i verdensklasse har det jo selvfølgelig som jobb.

"..........................................."

Nei, de har det som en hobby som de er så heldige at de kan leve av.

I en jobb gjør man noe som blir sett på som (samfunns)nyttig, mens idrettsutøvere, på profesjonelt nivå kun utøver hobbyen sin, som de tilfeldigvis er blitt så gode i at de kan leve av det. En toppidrettsutøvers prestasjoner kan neppe sees på som spesielt nyttig for andre enn utøverens egen selvfølelse og bankkonto.

Slik definerer jeg det :o)

Skrevet

I en jobb gjør man noe som blir sett på som (samfunns)nyttig, mens idrettsutøvere, på profesjonelt nivå kun utøver hobbyen sin, som de tilfeldigvis er blitt så gode i at de kan leve av det. En toppidrettsutøvers prestasjoner kan neppe sees på som spesielt nyttig for andre enn utøverens egen selvfølelse og bankkonto.

Så hva som er en jobb bestemmes av hva du synes er nyttig?

Er ikke underholdning nyttig? Idrettsutøvere er jo på en måte underholdningsartister, og mange mennesker har glede av å følge med på det de gjør. Det blir som med musikere, skuespillere eller kunstnere. Hvis du har fast jobb i operaen eller nationaltheatret, er det heller ikke en jobb i følge deg?

Skrevet

Så hva som er en jobb bestemmes av hva du synes er nyttig?

Er ikke underholdning nyttig? Idrettsutøvere er jo på en måte underholdningsartister, og mange mennesker har glede av å følge med på det de gjør. Det blir som med musikere, skuespillere eller kunstnere. Hvis du har fast jobb i operaen eller nationaltheatret, er det heller ikke en jobb i følge deg?

Det blir selvsagt et definisjonsspørsmål. Jeg har bare problemer med at det å kjøre bil fort skal kalles en jobb. See? :o)

Men selvsagt, som du sier, skuespiller, operasanger etc. må vel kalles yrker/jobber de også...

Skrevet

Det blir selvsagt et definisjonsspørsmål. Jeg har bare problemer med at det å kjøre bil fort skal kalles en jobb. See? :o)

Men selvsagt, som du sier, skuespiller, operasanger etc. må vel kalles yrker/jobber de også...

Hva med taxisjåfører? Da må vel det å kjøre bil kunne kalles en jobb? :)

Skrevet

Hva med taxisjåfører? Da må vel det å kjøre bil kunne kalles en jobb? :)

Jeg skrev at jeg hadde vanskelig for å kalle det å kjøre bil FORT for en jobb.

Taxisjafører lever av å transportere personer. Formel 1-førere kjører kun for å kjøre fortest fra A til B. Lite nyttig, spør du meg. ;o)

Skrevet

Du kan godt definere det slik, men det er pr. def. selvfølgelig feil. En jobb trenger ikke være samfunnsnyttig. Så lenge man har noe som hovedgeskjeft, og lever av det, så er det selvfølgelig en jobb. Noe som er hobby for en, kan selvfølgelig være jobb for en annen.

"............................................."

Skrevet

Jeg skrev at jeg hadde vanskelig for å kalle det å kjøre bil FORT for en jobb.

Taxisjafører lever av å transportere personer. Formel 1-førere kjører kun for å kjøre fortest fra A til B. Lite nyttig, spør du meg. ;o)

"Taxisjafører lever av å transportere personer. Formel 1-førere kjører kun for å kjøre fortest fra A til B. Lite nyttig, spør du meg. ;o)"

Underholdningsartister gjør ikke annet enn å underholde x ant. folk (f.eks få de til å le) fra t-1 til t. Lite nyttig, spør du meg.

En jobb trenger _selvfølgelig_ ikke være "nyttig" etter bestemte gitte definisjoner av ordet.

Og om du visste hva det innebar å være toppidrettsutøver, så tror jeg du hadde tenkt litt annerledes på det. Det er mye mer enn en 8 til 16 jobb.

Skrevet

Du kan godt definere det slik, men det er pr. def. selvfølgelig feil. En jobb trenger ikke være samfunnsnyttig. Så lenge man har noe som hovedgeskjeft, og lever av det, så er det selvfølgelig en jobb. Noe som er hobby for en, kan selvfølgelig være jobb for en annen.

Ja, det er så klart et definisjonsspørsmål.

Skrevet

Ja, det er så klart et definisjonsspørsmål.

Nei, det er det ikke. Så lenge noen driver med det, og lever av det, så kan ingen definere det til ikke å være en jobb.

Skrevet

Jeg ønsker meg ny jobb ja, for jeg har ingen. Jeg studerer, men trenger sommerjobb.

Skrevet

"Taxisjafører lever av å transportere personer. Formel 1-førere kjører kun for å kjøre fortest fra A til B. Lite nyttig, spør du meg. ;o)"

Underholdningsartister gjør ikke annet enn å underholde x ant. folk (f.eks få de til å le) fra t-1 til t. Lite nyttig, spør du meg.

En jobb trenger _selvfølgelig_ ikke være "nyttig" etter bestemte gitte definisjoner av ordet.

Og om du visste hva det innebar å være toppidrettsutøver, så tror jeg du hadde tenkt litt annerledes på det. Det er mye mer enn en 8 til 16 jobb.

Igjen: ja, det er et definisjonsspørsmål. Jeg definerer det slik, du definerer det sånn.

Over til noe helt annet, en liten avsporing i denne tråden: Jeg har lest en god del av innleggene dine og diskusjoner du har deltatt i her på DOL opp gjennom tidene. Syns egentlig du har mye bra å komme med, og jeg er langt på vei enig med deg i mye. Men, jeg har til gode her på DOL å se deg innrømme at du har tatt feil i noe?

Har du alltid rett? Kan du innrømme det når/hvis du tar feil? Enten her på DOL eller i RL.

Dette er ikke ment som kritikk eller et forsøk på krangle. Jeg er bare imponert over din evne til alltid å virke overbevisende, alltid sikker i din sak. Vakler du aldri?

Skrevet

Nei, det er det ikke. Så lenge noen driver med det, og lever av det, så kan ingen definere det til ikke å være en jobb.

I følge hvem da? Deg?

(se forøvrig en kommentar til deg i et annet innlegg i denne tråden hvor jeg har svart deg)

Skrevet

I følge hvem da? Deg?

(se forøvrig en kommentar til deg i et annet innlegg i denne tråden hvor jeg har svart deg)

Ja ønsker meg veldi en annen jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...