Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis min far (eldst i søskenflokk) sier nei til å ta over barndomshjemmet, blir det da hans søsken nr 2 som får mulighet til å ta over, eller går det fra min far og over til meg (datter som er eldst).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hans søsken nr 2. får da arverett.

Ok, takk for svar!

Skrevet

Det er ikke odel på barndomshjem, så din far har i utgangspunktet ikke noen større rett enn søsknene til å overta. De må bli enige seg imellom, eller selge det.

Gjest werwe
Skrevet

Hans søsken nr 2. får da arverett.

Han søsken nr 2 HAR allerede arverett, på lik linje med trådstarters far og de andre søsknene. Man har ikke "odelsrett" til en bolig.

Skrevet

Det er ikke odel på vanlige hus. Med mindre foreldrene til faren din har et testamente som sier at faren din skal ha huset, så arver alle søsknene det i fellesskap. Hvem som skal ha huset må de avgjøre i fellesskap, og vedkommende som skal ha de må kjøpe ut de andre.

Skrevet

Er det odel så går dette til "sidemann" eller rettere sagt til din fars søsken.

Er det ikke odel så arver din far og hans søsken like mye. Din fars del av arven går til deg hvis han avstår. Hvis han ikke sier den helt i fra seg da.

Skrevet

Er det odel så går dette til "sidemann" eller rettere sagt til din fars søsken.

Er det ikke odel så arver din far og hans søsken like mye. Din fars del av arven går til deg hvis han avstår. Hvis han ikke sier den helt i fra seg da.

Odel fungerer ikke sånn nei. Hvis elste barn ikke vil ha, så går retten til eldste barns eldste barn. Først når alle barna, evt. barnebarna til eldste barn sier nei takk, går retten til søsken nr 2.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...