Gjest Litt arg sentralbordoperatør Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Litt morsomt da, når innlegget under handler om å ønske seg ny jobb... Men det gjør jeg jo altså ikke da, bare irriterer meg litt over et par ting. Sitter på et sentralbord sammen med verdens skjønneste kollega (kaller henne NN). Vi går utrolig godt sammen, heldigvis. Problemet er at vi aldri kan være borte samtidig. Klart det egentlig, hvem skal ellers passe på kunder og telefoner? Jeg jobber ikke fullt, da jeg prioriterer å få hentet mine 2 barn tidligere hos dagmamma og barnehage. Nå skal NN ha 2 uker ferie, og jeg må dermed inn å jobbe full tid de gangene hun tar ferie. En dame som tidligere jobbet i sentralen, bruker å åpne sentralbordet 0730, da NN jobber 0800-1600. Jeg ba om at hun kanskje kunne sitte til kl. 0900 (min arbeidstid er fra 0900-1400) så jeg slapp å levere ungene så rasende tidlig, for å rekke jobben i rushtiden. Jeg må jo også forholde meg til min dagmamma. Men neida, her var det ikke snakk om å møtes på midten, jeg skal jobbe fullt i stakkars NN sine ferier, men å la meg få komme kl 0900 var ikke snakk om. De kunne drøye det til 0830, dermed basta. En halvtime om å gjøre... ( På fredag tok de fleste på bygget her feriedagen sin. Jeg måtte dermed jobbe fra 0730-1600. Helt greit, vi trør til når det trengs. Men på slutten av dagen kommer en og sier at jeg må vente til over kl. 1600 før jeg går, for å sjekke at døren låser seg. Jeg bruker alltid få gå 2-3 min. før (en av selgeren ved siden av her,passer på de siste 3 min. Det er alltid folk her til utover ettermiddagen) ellers bruker jeg mer enn en time istedenfor 20 min hjem. Jeg skal gjennom den værste strekningen i byn, og ska tross alt plukke opp 2 barn. Dette fortalte jeg, men hun hadde ikke planer om å tilby seg å vente. Å hun går på jobb, bruker 20 min for å GÅ hjem. Jeg skal hente 2 barn, og gjennom værste rushen! I tillegg hadde jeg tross alt vært på jobb siden 0730, er ikke dette litt dårlig gjort?? Føler alt skal legges over på oss her i sentralbordet. Vi har lite goder, hele avdelinger hadde fri fredagen, men vi kan aldri ha fri en påske eller jul samtidig. Ingen andre ska involveres her i sentralbordet... Er jeg vanskelig som irriterer meg over dette, eller er det lite samarbeid overfor oss? 0 Siter
flisa Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Huff, det der høres ikke bra ut. Hos oss har vi en pensjonist og en en tidligere sentralbordbetjent som kan steppe inn. Det hender jo noen er syke også. 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 En arbeidsgiver jeg en gang hadde sa følgende da jeg presenterte et lignende problem som ditt for ham: "Hvor du bor, og hvor du velger å jobbe er helt opp til deg. Da tar du med de fordeler og ulemper dette medfører, dette er faktisk ikke arbeidsgivers problem, heller ikke kollegenes." Jeg syntes vedkommende var tverr der og da, men det han sa er jo faktisk sant. Det et du bor kronglete til i forhold til jobben kan du ikke dytte over på kolleger. Må forresten legge til at fagorganisasjonen min var helt enig med arbeidsgiver i akkurat dette. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg må si meg enig med Logitechusa.. Dessverre. 0 Siter
flisa Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 En arbeidsgiver jeg en gang hadde sa følgende da jeg presenterte et lignende problem som ditt for ham: "Hvor du bor, og hvor du velger å jobbe er helt opp til deg. Da tar du med de fordeler og ulemper dette medfører, dette er faktisk ikke arbeidsgivers problem, heller ikke kollegenes." Jeg syntes vedkommende var tverr der og da, men det han sa er jo faktisk sant. Det et du bor kronglete til i forhold til jobben kan du ikke dytte over på kolleger. Må forresten legge til at fagorganisasjonen min var helt enig med arbeidsgiver i akkurat dette. men når hun HAR arbeidstid 9-14 nettopp på grunn av familien sin. 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 men når hun HAR arbeidstid 9-14 nettopp på grunn av familien sin. Joda, men de fleste deltidsansatte vet at de kan pålegges å jobbe ekstra, og tar du på deg en vakt som varer til klokka 16:00, så må du være der hele tida, ikke forvente at du kan gjøre om vakta som det passer deg. Å bruke som argument at du selv må gjennom rushtrafikken mens kollegaen din kan gå hjem er helt latterlig. Man kan ikke forvente at andre skal ta på seg den jobben du selv har sagt du skal ta. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg har selv en deltidsstilling og jeg har trådt til i ferier og lignenede situasjoner. Men dette gjør jeg altså for å være grei. Jeg gjør det ikke for at jeg må. Jeg har en fast stilling fra 10-14, og i år kan jeg ikke avløse i ferier. Ingen pålegger meg det. Så jeg lurer egentlig på hvorfor du skriver at du må? Var det noe som sto i kontakten da du ble ansatt? 0 Siter
Gjest Litt arg sentralbordoperatør Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg har selv en deltidsstilling og jeg har trådt til i ferier og lignenede situasjoner. Men dette gjør jeg altså for å være grei. Jeg gjør det ikke for at jeg må. Jeg har en fast stilling fra 10-14, og i år kan jeg ikke avløse i ferier. Ingen pålegger meg det. Så jeg lurer egentlig på hvorfor du skriver at du må? Var det noe som sto i kontakten da du ble ansatt? Det står ikke i kontrakten nei, men jeg ble gjort klar over at vi ikke skulle være borte samtidig. Jeg tenkte ikke da på hele ferier, og problemene rundt det. Ingen andre stepper inn for oss, vi skal ordne opp innbyrdes. Jeg håpet at den timen om morningen ikke skulle bidra til noen problemer, jeg hjelper forøvrig mer enn gjerne til... 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Det står ikke i kontrakten nei, men jeg ble gjort klar over at vi ikke skulle være borte samtidig. Jeg tenkte ikke da på hele ferier, og problemene rundt det. Ingen andre stepper inn for oss, vi skal ordne opp innbyrdes. Jeg håpet at den timen om morningen ikke skulle bidra til noen problemer, jeg hjelper forøvrig mer enn gjerne til... Ok. Det høres ut som dere har en ganske løselig avtale. 0 Siter
Gjest Litt arg sentralbordoperatør Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Joda, men de fleste deltidsansatte vet at de kan pålegges å jobbe ekstra, og tar du på deg en vakt som varer til klokka 16:00, så må du være der hele tida, ikke forvente at du kan gjøre om vakta som det passer deg. Å bruke som argument at du selv må gjennom rushtrafikken mens kollegaen din kan gå hjem er helt latterlig. Man kan ikke forvente at andre skal ta på seg den jobben du selv har sagt du skal ta. Jeg mener overhodet ikke at andre skal ta ansvar for at jeg må gjennom rushen. Det synes jeg heller ikke at jeg gjør ved å gå 3 min før, når andre sitter her alikevel. Dessuten, jeg stiller alltid opp for de som måtte trenge det her. Det gjelder alle slags arbeidsoppgaver, og det gjelder når jeg må jobbe ekstra på sparket. Jeg diskuterer det ikke en gang. Men da er det vel ikke urimelig å forvente at andre samarbeider litt med meg også? Den gangen vi her i sentralen mått trenge det? Er ikke dette litt enveiskjørt da? Jeg jobber gjerne full tid i ferier der det trengs, jobber 8,5 timers dager når det trengs. Å få gå 3 minutter før tiden, eller slippe jobbe ytterliger overtid når andre går på slaget kl. 16, og har begynt dagen kl. 0800...og jeg sitter enda kl. 16 og kom kl. 0730...vel, det har vel lite med å forvente at andre tar ansvar for min rute hjem fra jobb?? 0 Siter
flisa Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Joda, men de fleste deltidsansatte vet at de kan pålegges å jobbe ekstra, og tar du på deg en vakt som varer til klokka 16:00, så må du være der hele tida, ikke forvente at du kan gjøre om vakta som det passer deg. Å bruke som argument at du selv må gjennom rushtrafikken mens kollegaen din kan gå hjem er helt latterlig. Man kan ikke forvente at andre skal ta på seg den jobben du selv har sagt du skal ta. Jøss - det er vel som regel en grunn til at man tar en deltidsjobb med tid 09-14 ? Det er jo ikke sikkert man har mulighet til å jobbe anderledes. Ve, jeg aner ikke - har alltid jobbet fullt og vel så det. 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg mener overhodet ikke at andre skal ta ansvar for at jeg må gjennom rushen. Det synes jeg heller ikke at jeg gjør ved å gå 3 min før, når andre sitter her alikevel. Dessuten, jeg stiller alltid opp for de som måtte trenge det her. Det gjelder alle slags arbeidsoppgaver, og det gjelder når jeg må jobbe ekstra på sparket. Jeg diskuterer det ikke en gang. Men da er det vel ikke urimelig å forvente at andre samarbeider litt med meg også? Den gangen vi her i sentralen mått trenge det? Er ikke dette litt enveiskjørt da? Jeg jobber gjerne full tid i ferier der det trengs, jobber 8,5 timers dager når det trengs. Å få gå 3 minutter før tiden, eller slippe jobbe ytterliger overtid når andre går på slaget kl. 16, og har begynt dagen kl. 0800...og jeg sitter enda kl. 16 og kom kl. 0730...vel, det har vel lite med å forvente at andre tar ansvar for min rute hjem fra jobb?? Jeg er slett ikke uenig i det du skriver her. Jeg fikk bare inntrykk av at du forventet at du skulle få jobben du påla deg lagt opp etter hva som passer deg. Du skal dessuten være klar over at det slett ikke er sikkert det er rimelig at du skal påta deg mer jobb enn du er ansatt i selv om kollegaen din har ferie, det syns jeg høres helt urimelig ut. Det er en grense for hvor mye overtid du kan pålegges. Det bør dessuten være en klar forskjell på hva du MÅ og hva du KAN ta på deg av ekstrajobbing. 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jøss - det er vel som regel en grunn til at man tar en deltidsjobb med tid 09-14 ? Det er jo ikke sikkert man har mulighet til å jobbe anderledes. Ve, jeg aner ikke - har alltid jobbet fullt og vel så det. Har man ikke mulighet til å jobbe annerledes, så påtar man seg ikke å jobbe annerledes heller. 0 Siter
Gjest LItt arg sentralbordoperatør Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Huff, det der høres ikke bra ut. Hos oss har vi en pensjonist og en en tidligere sentralbordbetjent som kan steppe inn. Det hender jo noen er syke også. Ja, min arbeidstid er altså 0900-1400. Dette for å styre unna rush, men hovedsakelig for å være mer sammen med mine barn. Men så MÅ jeg altså inn å jobbe fullt, og vel så det, når NN ikke kan være på jobb eller tar fri. Det gjør jeg som sagt med glede, men da synes jeg ikke at det er urimelig, eller å presse mitt "rushproblem" over på andre ved å få ønsket å gå hjem presis kl. 1600 når jeg har sittet fra kl. 0730. Denne episoden gjalt for en som tross alt hadde jobbet fra kl. 0800, og gikk 10 min. før tiden. Var det virkelig urimelig for meg å ønske å gå kl. 1600, å ikke vente på en dør som kanskje ikke låste seg før kl. 1610? Og de fredagene jeg går 3 min. før, de veger vel opp for alle de gangene jeg går 1410? Denne fredagen var spesiell, da nesten hele bygget avspaserte, men vanligvis er det folk til langt på kveld. Heldigvis, for det er de som jeg vanligvis forholder meg til som sier "nå må du gå, så slipper du det værste rushet. Vi sitter jo her allikevel..." 0 Siter
Elis31 Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 men når hun HAR arbeidstid 9-14 nettopp på grunn av familien sin. Ja, og synes mange glemmer at faktisk får jo ikke deltidsansatte betalt for de timene de ikke er på jobb. Men likevel skal det liksom på en måte misunnes, og ikke unnes. 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Ja, og synes mange glemmer at faktisk får jo ikke deltidsansatte betalt for de timene de ikke er på jobb. Men likevel skal det liksom på en måte misunnes, og ikke unnes. "Ja, og synes mange glemmer at faktisk får jo ikke deltidsansatte betalt for de timene de ikke er på jobb. Men likevel skal det liksom på en måte misunnes, og ikke unnes." Det der er bortimot det dummeste jeg har lest på lenge! Selvfølgelig får man betalt for den tida man jobber, det å være deltidsansatt er for mange et valg man tar. Både tidsmessig og lønnmessig. Jeg har enda til gode å treffe noen som misunner de som jobber deltid, men det kan nok komme av at de fleste jeg kjenner jobber full tid og vel så det av egen fri vilje. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.