Gjest hvorforhvorfor? Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg er på slankekur og inntar 1300-1500 kalorier om dagen (avhengig av hvor aktiv jeg er, teller heller ikke helt nøyaktig). Jeg har vært det i tre uker nå, men går IKKE ned i vekt. I forhold til forrige uke, har jeg gått opp. Jeg vil ned ca. 5 kg. Kondisjonstrening hjelper heller ikke på meg (har prøvd før), selv om jeg allikevel driver med det for sunnhetens skyld. Styrketrening hjelper heller ikke til å stramme opp kroppen. Jeg har prøvd det før, men har stoppet fordi det har ingen effekt, bortsett fra sit-ups på magemusklene. Jeg tror ikke jeg har anlegg til å få større muskler på lår osv. De er allerede ganske velutviklede fordi jeg går og sykler MYE. Hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Jeg har vært tynnere før og trives med det. 0 Siter
Gjest margarethe Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Du må jo selvsagt holde på litt lenger enn tre uker da, du ser ikke effekten så fort. Du har kanksje gått ned, men muskler veier mer enn fett så vekta blir den samme. Du må måle med målebånd. Styrketrening er bra for da får du mer muskler og da forbrenner du mer når du får mer muskler. Hold på i noen mnd til og ser du ikke noe da, så kan du vurdere å gi opp eller få mer veiledning. Uansett så forhindrer deg det sikkert i å gå mye opp og du er jo sunnere. 0 Siter
sarah bernard Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Nå er jeg ingen ekspert på kalorier, men er ikke 1300-1500 litt lite? 0 Siter
Gjest hvorforhvorfor? Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Du må jo selvsagt holde på litt lenger enn tre uker da, du ser ikke effekten så fort. Du har kanksje gått ned, men muskler veier mer enn fett så vekta blir den samme. Du må måle med målebånd. Styrketrening er bra for da får du mer muskler og da forbrenner du mer når du får mer muskler. Hold på i noen mnd til og ser du ikke noe da, så kan du vurdere å gi opp eller få mer veiledning. Uansett så forhindrer deg det sikkert i å gå mye opp og du er jo sunnere. Jeg går ikke opp i vekt hvis jeg spiser normalt. (Ikke usunt, men mer enn nå, og mer kaker og godterier, har hatt samme vekt i noen år nå.) Jeg har prøvd styrketrening i lange tider før uten at det har gitt meg synlige mer muskler-heller ingen vektøkning eller mindre fett på kroppen, så det er ikke noe der. 0 Siter
Gjest margarethe Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Nå er jeg ingen ekspert på kalorier, men er ikke 1300-1500 litt lite? Jo, kanksje hun spiser for lite, da legger man jo på seg hvert gramm man spiser. Mange går ned når de lærer seg til å spsie litt mer, fordelt i små doser gjennom hele dagen. 0 Siter
Gjest hvorforhvorfor? Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Nå er jeg ingen ekspert på kalorier, men er ikke 1300-1500 litt lite? Jeg skal jo ned i vekt da. 0 Siter
Gjest hvorforhvorfor? Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jo, kanksje hun spiser for lite, da legger man jo på seg hvert gramm man spiser. Mange går ned når de lærer seg til å spsie litt mer, fordelt i små doser gjennom hele dagen. Jeg har også prøvd mer og gikk ikke ned da heller. Frustrerende dette her. 0 Siter
sarah bernard Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg skal jo ned i vekt da. Du setter forbrenningen på sparebluss ved å spise lite. Sunt og variert (mat) og bevegelse (over 40 min) og tålmodighet må til. Har du mulighet for å trene litt (en sparsertur på 30 min er fint, gjerne 1 t.) før frokost er det ypperlig, da forbrenner du fett, fremfor karbohydrater, som vi vanligvis forbrenner de første ca 20-40 min av økten). 0 Siter
Gjest margarethe Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg har også prøvd mer og gikk ikke ned da heller. Frustrerende dette her. Og det prøvde du i en uke? Du har nok alt for lite tålmodighet. Ting skjer ikke over natta da. 0 Siter
sarah bernard Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg går ikke opp i vekt hvis jeg spiser normalt. (Ikke usunt, men mer enn nå, og mer kaker og godterier, har hatt samme vekt i noen år nå.) Jeg har prøvd styrketrening i lange tider før uten at det har gitt meg synlige mer muskler-heller ingen vektøkning eller mindre fett på kroppen, så det er ikke noe der. Du kan få sjekket stoffskiftet ditt hos legen. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Du spiser for lite. Spesielt hvis du trener mye, noe du sier du gjør. Hva styrketrening angår vil jeg anta du trener feil. De fleste jenter gjør det. Enten trener de hver muskel for ofte, eller så trener de for lett. Det vanligste er en kombinasjon av de to. Hvor mye du skal spise avhenger av hvor mye du veier, men 1300 kcal er for lite for de aller fleste (med mindre du veier 45 kilo og er 130 cm høy...) - spesielt for en som er mye i aktivitet. Fordel føden på 5-6 måltider om dagen - altså spiser du ca hver tredje time. Styrketrening: Tren hver muskel 1 gang i uka. Tren TUNGT - med få repetisjoner. 6-8 er fint. Det skal være vondt. Jeg forstår det sånn at du ikke er helt ny i gamet. Altså kan du gå for tung trening ganske umiddelbart. Vanligvis ville jeg anbefalt deg å bruke noen måneder til å arbeide deg opp mot de tunge vektene. 0 Siter
Gjest hvorforhvorfor? Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Du setter forbrenningen på sparebluss ved å spise lite. Sunt og variert (mat) og bevegelse (over 40 min) og tålmodighet må til. Har du mulighet for å trene litt (en sparsertur på 30 min er fint, gjerne 1 t.) før frokost er det ypperlig, da forbrenner du fett, fremfor karbohydrater, som vi vanligvis forbrenner de første ca 20-40 min av økten). Men hvordan kan man gå ned i vekt ved å spise like mye som man har behov for? Man er da nødt til å ha et underskudd så kroppen tar av de overflødige kiloene. Eller? Jeg går minst en time hver dag. 0 Siter
sarah bernard Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 ShitDiddeleys råd er godt. Du kan også trene hver muskelgruppe flere enn én gang pr uke. Tar du 4-6 repitisjoner med 2-4 min pause mellom hver, så får du maks utbytte hva angår kraftøkning - muskulaturen skal her ikke øke nevneverdig. 0 Siter
Gjest hvorforhvorfor? Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Du spiser for lite. Spesielt hvis du trener mye, noe du sier du gjør. Hva styrketrening angår vil jeg anta du trener feil. De fleste jenter gjør det. Enten trener de hver muskel for ofte, eller så trener de for lett. Det vanligste er en kombinasjon av de to. Hvor mye du skal spise avhenger av hvor mye du veier, men 1300 kcal er for lite for de aller fleste (med mindre du veier 45 kilo og er 130 cm høy...) - spesielt for en som er mye i aktivitet. Fordel føden på 5-6 måltider om dagen - altså spiser du ca hver tredje time. Styrketrening: Tren hver muskel 1 gang i uka. Tren TUNGT - med få repetisjoner. 6-8 er fint. Det skal være vondt. Jeg forstår det sånn at du ikke er helt ny i gamet. Altså kan du gå for tung trening ganske umiddelbart. Vanligvis ville jeg anbefalt deg å bruke noen måneder til å arbeide deg opp mot de tunge vektene. Jeg spiser allerde 5-6 ganger om dagen, men har også mistanke om at 1300 kalorier er for lite. Jeg er ganske liten, men ikke 130 cm og 40 kg da. :-) Jeg har ikke prøvd veldig tunge vekter ennå, men det vil jeg nå. Kanskje er det løsningen. 0 Siter
Gjest hvorforhvorfor? Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Og det prøvde du i en uke? Du har nok alt for lite tålmodighet. Ting skjer ikke over natta da. Nei, en måned var det vel (en god stund siden nå, ga opp slankinga en stund fordi jeg hverken gikk opp eller ned i vekt). Men kanskje spiset jeg da for mye igjen. 0 Siter
Gjest hvorforhvorfor? Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Du kan få sjekket stoffskiftet ditt hos legen. Mener du jeg har for lavt stoffskifte? Det henger ikke helt sammen med at jeg nærmest kan spise hva jeg vil uten å legge på meg. 0 Siter
sarah bernard Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Men hvordan kan man gå ned i vekt ved å spise like mye som man har behov for? Man er da nødt til å ha et underskudd så kroppen tar av de overflødige kiloene. Eller? Jeg går minst en time hver dag. Man må ta utgangspunkt i at man lever normalt og spiser passe (får i seg nok energi). Når man begynner å trene bruker man flere kalorier (mer energi) enn normalt og (for)brenner mer. Trener du mye, må du øke matmengden for at kroppen (og hodet) skal følge med. Et stort gap mellom behov og inntak fører til nedsatt forbrenning. Et rimelig lavt gap fører til nedgang i vekt. Dette tar tid og det er derfor du er nødt til å ha tålmodighet. 0 Siter
sarah bernard Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg spiser allerde 5-6 ganger om dagen, men har også mistanke om at 1300 kalorier er for lite. Jeg er ganske liten, men ikke 130 cm og 40 kg da. :-) Jeg har ikke prøvd veldig tunge vekter ennå, men det vil jeg nå. Kanskje er det løsningen. Muskulatur er det som forbrenner mest også når du hviler, dessuten former det kroppen. Anbefaler deg å få satt opp treningsprogram av en proff. Lykke til. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg spiser allerde 5-6 ganger om dagen, men har også mistanke om at 1300 kalorier er for lite. Jeg er ganske liten, men ikke 130 cm og 40 kg da. :-) Jeg har ikke prøvd veldig tunge vekter ennå, men det vil jeg nå. Kanskje er det løsningen. Svært mange jenter trener utrolig feil. De står der og leker seg med småvekter, alt for mange repetisjoner, og gir seg lenge før det virkelig svir. Sånt blir det ikke muskelutvikling av. Tren som de store gutta som står der knallrøde i trynet og leker sinte okser. Det er ingen fare for at du vil bli seendes ut som dem - selv om utrolig mange jenter åpenbart tror det. Jeg skrev at du burde trene hver muskel 1 gang i uka. Det forutsetter at du klarer å presse deg. Men du bør aldri trene hver muskel mer enn 2 ganger i uka. 0 Siter
sarah bernard Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Nei, en måned var det vel (en god stund siden nå, ga opp slankinga en stund fordi jeg hverken gikk opp eller ned i vekt). Men kanskje spiset jeg da for mye igjen. Gi deg selv minst 5-6 måneder. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.