Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest margarethe
Skrevet

Det er sånn oslofenomen, sa megleren, men altså.. det høres litt rart ut. Søstra mi fikk nå ny takst på huset sitt da det ble oppusset, slik at de hadde verdiøkningen å legge fram da de skulle refinansiere...

Takst brukes over hele landet.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Line

26

• Lillemus

7

• Sofline

6

• mil1365380270

4

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270
Skrevet

Banken låner jo heller ikke ut penger hvis man ikke har råd til at renta stiger. :-)

Jo, det gjør de. Så så mange klarer å betale selv om renta er høy. Pengene strømmer inn. Noen prosent har ikke sjanse. Personlig konkurs og tvangssalg. Men de aller, aller fleste betaler så de blør, enten uten å selge, eller etter at de har solgt seg ned.

På tvangssalg kan du få ting billig. Sier littt - det lønner seg for banken å kvitte seg med dritten, heller enn å bruke tid på å få opp prisen. Banken er ikke din venn ;-)

Gjest Mom33
Skrevet

Hmm.... nei... det er Finanspartner eiendomsmegling.

OK, de vet jeg ingenting om. Men å si at det ikke "er takst i Midt-Norge" er bare tull. Vi har just solgt bolig, og vi hadde takst. Definitivt.

Skrevet

Det er sånn oslofenomen, sa megleren, men altså.. det høres litt rart ut. Søstra mi fikk nå ny takst på huset sitt da det ble oppusset, slik at de hadde verdiøkningen å legge fram da de skulle refinansiere...

Det er slett ikke et "oslofenomen" - jeg har kjøpt og solgt leiligheter/hus i både Bodø og Tromsø - og det har alltid vært takst! Det har det vært i samtlige av prospektene i de to byene som vi så på, i alle fall.

Da en venninne av meg kjøpte på et lite sted her i nord, ble det også foretatt takst.

Konklusjon: Ville IKKE stolt på den megleren, nei!

Gjest Mom33
Skrevet

Takst brukes over hele landet.

Eneste jeg vet om takst/ikke takst er at Notar bruker to forskjellige takst-ting: Meglertakst og takst.

Meglertakst betyr at en megler går over huset og later som han kan noe, før de setter akkurat den prisen de hadde tenkt (minst 200 000,- mer enn det er verdt).

Takst betyr at et menneske fra et godkjent takstfirma gjør jobben.

mil1365380270
Skrevet

Ett triks er å legge inn toppbudet ditt med en gang. Det kan skremme vekk resten, og selger kan velge å kaste seg over det. Både fordi salget går tregere om sommeren, og de risikerer å ikke få solgt til ønsket pris før til høsten, og fordi det har stått mye om rentene i det siste.

Men det kan være noen byr høyere, og det kan være du kunne fått det billigere ;-)

Gjest Mom33
Skrevet

Tja, noen bruker jo en slik "rakke-ned-på-huset"-taktikk, da, for å skremme de andre eventuelt interesserte. Si høyt og tydelig at f.eks. "Her må det da være fuktskader?!", eller "Den muren der - er den virkelig lovlig mht brannforskriftene?!". Eller "Jeg har hørt at naboene dine sliter veldig med kloakken - er det slik her også?".

Da kan du jo klare å få bort konkurrenter, mener jeg.

Lykke til!

Gjest margarethe
Skrevet

Eneste jeg vet om takst/ikke takst er at Notar bruker to forskjellige takst-ting: Meglertakst og takst.

Meglertakst betyr at en megler går over huset og later som han kan noe, før de setter akkurat den prisen de hadde tenkt (minst 200 000,- mer enn det er verdt).

Takst betyr at et menneske fra et godkjent takstfirma gjør jobben.

Ja, takst skal ikke meglerne rote seg borti. Når man setter pris uten takst, kan man nok forvente at megleren som ikke kan dette godt nok, har satt prisen litt høyere enn huset "fortjener".

Trodde man måtte ha skikkelig takst på hus jeg, ellers er det da veldig tilfeldig.

Gjest margarethe
Skrevet

Thanks, mate :)

Høres ut som noen prøver å bløffe litt her, tror du skal være på vakt. Takst skal det være, ellers kan de jo overprise. Og skjule feil og mangler.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Skal du kjøpe huset til Lillemus, kanskje? ;)

Skrevet

Hehe... nei... hun tror jeg bor på andre sida av byen ;)

Skrevet

Tja, noen bruker jo en slik "rakke-ned-på-huset"-taktikk, da, for å skremme de andre eventuelt interesserte. Si høyt og tydelig at f.eks. "Her må det da være fuktskader?!", eller "Den muren der - er den virkelig lovlig mht brannforskriftene?!". Eller "Jeg har hørt at naboene dine sliter veldig med kloakken - er det slik her også?".

Da kan du jo klare å få bort konkurrenter, mener jeg.

Lykke til!

Takk for det... jeg får meg ikke til å bruke rakke ned på-metoden, tror jeg... men jeg pleier også å være forsiktig med å være for overveldet over flotte løsninger i andres påsyn ;)

Blir spennende dette! Det er gøy å gå på visning samme om en får tilslaget eller ikke :)

Skrevet

Ett triks er å legge inn toppbudet ditt med en gang. Det kan skremme vekk resten, og selger kan velge å kaste seg over det. Både fordi salget går tregere om sommeren, og de risikerer å ikke få solgt til ønsket pris før til høsten, og fordi det har stått mye om rentene i det siste.

Men det kan være noen byr høyere, og det kan være du kunne fått det billigere ;-)

Ja, kanskje det :) Fikk tips sist om å kaste inn 50000 ekstra over budet som ble gitt, og da gikk det litt trått etterpå. Det var likevel noen som overbød meg, så jeg trakk meg. Er litt glad for det i ettertid, men det var spennende så lenge det varte!

Her har jeg i alle fall garasje, det hadde jeg ikke sist... hmm... tror jeg skal legge inn et ok bud, og sette kort tidsfrist. Er det for kort frist med en og en halv time, eller kan jeg sette enda kortere frist?

Takk for råd!

Skrevet

Ja, takst skal ikke meglerne rote seg borti. Når man setter pris uten takst, kan man nok forvente at megleren som ikke kan dette godt nok, har satt prisen litt høyere enn huset "fortjener".

Trodde man måtte ha skikkelig takst på hus jeg, ellers er det da veldig tilfeldig.

Hmm... det er fuktskade på badet nede, etter at det ble dusjet rett på gulvet uten at det var god nok membran under. Her er det bare satt inn dusjkabinett, og ikke gjort noen utbedringer, og fuktskaden kan sees i himlingen i kjelleren...

Dette er et stort MEN i grunn, men samtidig tenker jeg at man får knapt nok noen bolig som er feilfri heller.

Skal ikke være så enkelt heller dette, gitt.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Hehe... nei... hun tror jeg bor på andre sida av byen ;)

Det hadde jo vært litt morsomt. :)

Skrevet

Lillemus har nok ikke noe _hus_ å selge, kun en leilighet. :o)

Skrevet

De bruker ikke takst i Midt-Norge, de har bare takstmann til å gå over huset før prisantydning blir satt.

Sa megleren... men det er godt vedlikeholdt, har stor garasjeplass, utleiemulighet og ekstra garasje... ganske stor tomt med fin utsikt også.

Bruker ikke takst? Det er muligens ikke så vanlig å ha takstmann ved salg av leilighet i borettslag, der holder det nok at megler kommer med en skriftlig antagelse om hva han mener man kan få for boligen.

Men når det gjelder eneboliger og andre selveier-enheter er det høyst vanlig med takstmann ja. Vi hadde takstmann på et gammelt hus som skulle selges og vi hadde takstmann på eks-huset mitt da vi skilte lag.

Skrevet

Bruker ikke takst? Det er muligens ikke så vanlig å ha takstmann ved salg av leilighet i borettslag, der holder det nok at megler kommer med en skriftlig antagelse om hva han mener man kan få for boligen.

Men når det gjelder eneboliger og andre selveier-enheter er det høyst vanlig med takstmann ja. Vi hadde takstmann på et gammelt hus som skulle selges og vi hadde takstmann på eks-huset mitt da vi skilte lag.

Onkelen min hadde oversikten, sjø... han så at banken hadde vært inne og tatt en takst for deres egen del for noen måneder siden, og den lå på over tre mill.... wææææh....

De hadde satt prisen såpass "lav" for å få flest mulig folk på visning, men det var ikke så mange som var der i grunn. Skal nå legge inn bud i morra tidlig, så får vi se hvor det bærer hen. Det hadde vært VANVITTIG deilig å flytte dit - det var bare råflott - men urealistisk i grunn.

Jeg kjente visst han som skal selge, men jeg tviler på at han vil slå av for kjentfolk likevel... time will show, jeg får nå være med på en budrunde og se hva som skjer :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...