keinstein Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Hva med deg? Hva hvis renta øker med 4 prosentpoeng? Med 2 mill i lån utgjør det, medregnet skattefordel, en netto økning i boutgift på 4800 kr pr mnd. 0 Siter
Gjest Personifica Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Ja. Gjør du? Ja, jeg tåler det. 1.5 i gjeld. Husleieinntekt nede på 6000. 0 Siter
keinstein Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Skrevet 29. mai 2006 Ja. Gjør du? Ja en økning i debetrenta vil jeg tåle meget godt :-) Kreditrente er det lenge siden jeg har betalt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jada, jeg overlevde den gangen renta var 12% også jeg. Og da hadde jeg større lån i forhold til inntekta enn det jeg har nå. Tar ikke folk slik med i beregninga da når de tar opp lån? 0 Siter
Gjest Personifica Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Ja en økning i debetrenta vil jeg tåle meget godt :-) Kreditrente er det lenge siden jeg har betalt. Kreditrente? Debitrente? For meg eksisterer kun rente...kan du forklare? 0 Siter
keinstein Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Skrevet 29. mai 2006 Jada, jeg overlevde den gangen renta var 12% også jeg. Og da hadde jeg større lån i forhold til inntekta enn det jeg har nå. Tar ikke folk slik med i beregninga da når de tar opp lån? Dessverre. 20% av oss overlever trolig ikke en økning på 4 prosentpoeng. Da blir der mye billige hus å få kjøpt. 0 Siter
Gjest hallon Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Dessverre. 20% av oss overlever trolig ikke en økning på 4 prosentpoeng. Da blir der mye billige hus å få kjøpt. og da skal vi kjøpe hus! hihi! gleder meg! 0 Siter
Sofline Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg har ikke lån, så pengene mine i banken tåler fint en renteøkning. Hvis jeg skal ta opp lån, vil jeg ta opp et lån med rentetak så jeg ikke blir for påvirket av renteøkning. Jeg bor i Danmark og her finnes det banker som tilbyr rentetak på 4 % over 30 år. 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Dessverre. 20% av oss overlever trolig ikke en økning på 4 prosentpoeng. Da blir der mye billige hus å få kjøpt. Heldig for dem som ikke har hus da. For oss som allerede bor spiller det jo liten rolle så lenge vi ikke har lånt over evne. Det er faktisk det samme for meg hvor mye leiligheten min er verdt, hvis jeg må flytte må jeg ut med tilsvarende for en tilsvarende leilighet. 0 Siter
keinstein Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Skrevet 29. mai 2006 Kreditrente? Debitrente? For meg eksisterer kun rente...kan du forklare? Debet = penger du har. Kredit = penger du ikke har. Debetrente = penger du får (28% skatt på inntekt). Kreditrente = penger du betaler (28% fradrag på inntekt) Når renta går opp, så blir de med kapital rikere, og de med gjeld fattigere. 0 Siter
keinstein Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Skrevet 29. mai 2006 og da skal vi kjøpe hus! hihi! gleder meg! Livet er urettferdig. 0 Siter
Gjest Personifica Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Debet = penger du har. Kredit = penger du ikke har. Debetrente = penger du får (28% skatt på inntekt). Kreditrente = penger du betaler (28% fradrag på inntekt) Når renta går opp, så blir de med kapital rikere, og de med gjeld fattigere. Jaaaveeel.... 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Debet = penger du har. Kredit = penger du ikke har. Debetrente = penger du får (28% skatt på inntekt). Kreditrente = penger du betaler (28% fradrag på inntekt) Når renta går opp, så blir de med kapital rikere, og de med gjeld fattigere. En gang hadde jeg debetrente på 10%.. Ble det rett??? Forsøkte bruke den nylig lærte terminologien... ;-) 0 Siter
keinstein Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Skrevet 29. mai 2006 Heldig for dem som ikke har hus da. For oss som allerede bor spiller det jo liten rolle så lenge vi ikke har lånt over evne. Det er faktisk det samme for meg hvor mye leiligheten min er verdt, hvis jeg må flytte må jeg ut med tilsvarende for en tilsvarende leilighet. Slik er det vel i praksis. Så da lønner det seg å leie i nedgangstider og kjøpe i oppgangstider. Hvis du er synsk. 0 Siter
Gjest Personifica Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Debet = penger du har. Kredit = penger du ikke har. Debetrente = penger du får (28% skatt på inntekt). Kreditrente = penger du betaler (28% fradrag på inntekt) Når renta går opp, så blir de med kapital rikere, og de med gjeld fattigere. Jo. Nå skjønte jeg det! 0 Siter
keinstein Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Skrevet 29. mai 2006 En gang hadde jeg debetrente på 10%.. Ble det rett??? Forsøkte bruke den nylig lærte terminologien... ;-) Og differansen kalles rentemargin sånn seshka. 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Slik er det vel i praksis. Så da lønner det seg å leie i nedgangstider og kjøpe i oppgangstider. Hvis du er synsk. Men synsk er jeg ikke ) Men jeg har aldri leid leilighet, jeg har eid i både oppgang og nedgang. 0 Siter
Gjest Personifica Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 En gang hadde jeg debetrente på 10%.. Ble det rett??? Forsøkte bruke den nylig lærte terminologien... ;-) Spør einstein. 0 Siter
keinstein Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Skrevet 29. mai 2006 Men synsk er jeg ikke ) Men jeg har aldri leid leilighet, jeg har eid i både oppgang og nedgang. Hvis du ikke skal selge, så kan du bare gi f i markedet. Det er fint for arvingene hvis du dauer i en topperiode. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.