Gjest shoa Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg kjøpte et par sko på internett som koster NOK 196, men nå har jeg fått hentelapp fra posten om at det må fortolles?!?! Trodde ikke det var toll på pakker hvor vareverdien er under NOK 200? Eller tells frakten med også? Det har jeg aldri hørt om før. Har handlet masse på nettet til over 200 NOK, men da er selve vareverdien under 200 NOK... Hva har skjedd, og kan jeg få ordnet det? 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Ja, frakten regnes med, dessverre. 0 Siter
Atene Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Nei, frakten regnes ikke med. Men det kan hende at de som sendte pakken, har skrevet verdien av frakten på tolldeklarasjonen likevel. Har du kvittering på hva du har betalt, og hvor mye som er frakt? Dette har skjedd meg etpar ganger, og da ringer jeg bare posten og gir beskjed, de vil ha kopi av kvitteringen, og når de får den, ringer de det lokale postkontoret og gir beskjed så jeg kan hente pakken uten å betale. Det som også kan ha skjedd, er at du har brukt feil valutakurs. Tollvesenet har sine egne kurser, som du finner på nettsidene deres. 0 Siter
Gjest wiggum Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Ja, frakten regnes med, dessverre. Det er riktig at toll og mva regnes ut fra varens verdi inkludert frakt. Men frakten skal ikke tas med i "fribeløpet" under NOK 200, kun vareverdien! 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Du må være obs på at tollsatsene ikke alltid følger valutakursene. Tollsatsene oppdateres hver tredje (?) måned, så det kan jo hende dine 196 kroner overstiger 200 hos Tollvesenet. 0 Siter
Excelsion Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Uansett så er ikke sko tollpliktige så vidt jeg vet heller da. 0 Siter
fresja Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Kostet skoene 196 NOK, eller kostet de tilsvarende i EUR, USD eller GBP? Da har ikke du brukt samme kurs som posten! 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Uansett så er ikke sko tollpliktige så vidt jeg vet heller da. Hæ? Sko er jo tollpliktige, hvor har du det fra? 0 Siter
Gjest shoa Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Kostet skoene 196 NOK, eller kostet de tilsvarende i EUR, USD eller GBP? Da har ikke du brukt samme kurs som posten! De kostet 196 NOK. 0 Siter
Gjest shoa Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Du må være obs på at tollsatsene ikke alltid følger valutakursene. Tollsatsene oppdateres hver tredje (?) måned, så det kan jo hende dine 196 kroner overstiger 200 hos Tollvesenet. Jeg har betalt 196 NOK for varen og 50 NOK i frakt. 0 Siter
Gjest shoa Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Nei, frakten regnes ikke med. Men det kan hende at de som sendte pakken, har skrevet verdien av frakten på tolldeklarasjonen likevel. Har du kvittering på hva du har betalt, og hvor mye som er frakt? Dette har skjedd meg etpar ganger, og da ringer jeg bare posten og gir beskjed, de vil ha kopi av kvitteringen, og når de får den, ringer de det lokale postkontoret og gir beskjed så jeg kan hente pakken uten å betale. Det som også kan ha skjedd, er at du har brukt feil valutakurs. Tollvesenet har sine egne kurser, som du finner på nettsidene deres. Jeg trodde heller ikke at frakten skulle regnes med, kun varens verdi. Har kun kontoutskrift som viser hva jeg har betalt tilsammen, ikke varen for seg og frakten for seg. Hvordan kan jeg få det? Har betalt 196 NOK for varen og 50 NOK i frakt, så betalte 246 NOK tilsammen. 0 Siter
Gjest shoa Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Det er riktig at toll og mva regnes ut fra varens verdi inkludert frakt. Men frakten skal ikke tas med i "fribeløpet" under NOK 200, kun vareverdien! Skal jeg betale toll og mva av både vareverdien og frakten? Virker som de som har svart meg er litt uenige alle sammen..?! Hva mener du med at frakten ikke skal taes med i fribeløpet under NOK 200?? At jeg kun skal betale toll og mva for det over 200 NOK? 0 Siter
Atene Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Jeg trodde heller ikke at frakten skulle regnes med, kun varens verdi. Har kun kontoutskrift som viser hva jeg har betalt tilsammen, ikke varen for seg og frakten for seg. Hvordan kan jeg få det? Har betalt 196 NOK for varen og 50 NOK i frakt, så betalte 246 NOK tilsammen. Da ville jeg henvendt meg til butikken du har kjøpt det fra. Og til posten, og forklart situasjonen og spurt dem hva de trenger av dokumentasjon. Ellers er det litt begrepsforvirring i tråden ser jeg. Det er mulig det ikke er toll på sko, men det er ihvertfall 25% mva hvis varens verdi overstiger 200 kroner. Og hvis varens verdi overstiger 200 kroner, skal du betale mva på hele beløpet, da også inkludert porto. 0 Siter
Gjest Megler Smekk Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har betalt 196 NOK for varen og 50 NOK i frakt. Står beløpet oppgitt i NOK på fakturaen? 0 Siter
Gjest Megler Smekk Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Skal jeg betale toll og mva av både vareverdien og frakten? Virker som de som har svart meg er litt uenige alle sammen..?! Hva mener du med at frakten ikke skal taes med i fribeløpet under NOK 200?? At jeg kun skal betale toll og mva for det over 200 NOK? > Skal jeg betale toll og mva av både vareverdien og frakten? S: Mva skal betales av både vareverdien og frakten. Eventuell toll skal bare betales av vareverdien. >Hva mener du med at frakten ikke skal taes med i fribeløpet under NOK 200?? At jeg kun skal betale toll og mva for det over 200 NOK? S: Det er /kun/ vareverdien som det skal tas hensyn til ved spørsmål om det skal betales mva eller ikke. Er vareverdien under NOK 200,- skal det ikke betales mva, er den over NOK 200,- skal det betales mva av både vareverdien OG frakten. Eksempel: Kjøper du en vare til NOK 180,-, og frakten er NOK 50,-, skal det ikke betales mva. Koster varen NOK 210,- og frakten er NOK 50,-, skal det betales 25% mva av 260,- (vareverdi + frakt). 0 Siter
Gjest shoa Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Takk for alle svar. Jeg ringte posten og fikk ordnet det. For dere som lurer: Det er varens verdi som kan være NOK 200. Frakt har ingenting å si. Det Megler Smekk sier lenger ned i tråden stemmer. Det som hadde skjedd - hvis noen vil vite - er at butikken kun hadde skrevet totalsummen på pakken, og ikke spesifisert varens verdi + frakt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.