Gjest KariKruskakli Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Når jeg ringer til en offentlig etat pleier jeg å presentere meg med fornavn og etternavn. Aldri med tittel. Hvorfor skulle jeg gjøre det, med mindre det var viktig for saken? Jeg jobber selv med kundebehandling og jeg lurer meg grønn på hvorfor folk sier sånn: Goddag!, det er overlege Knutsen som ringer, eller goddag!, det proffesor Andersen, eller goddag det er sivilingeniør Abrahamsen. Jeg hører aldri Goddag det er butikkmedarbeider Jensen som ringer, eller goddag det er rengjøringsassistent Pedersen. Det er uten unntak menn med fine titler som presenterer seg med tittel. Aldri damer. Hvorfor gjør det det da? Jeg behøver vel ikke å vite hva de er for noe for å kunne hjelpe dem. Synes bare de virker utrolig teite og selvhøytidelige. Jeg prøver nå å gi alle den samme servicen jeg da, enten de er det ene aller det andre. 0 Siter
Gjest Ellipse Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg trodde det bare var i gamle dager det var vanlig å presentere seg med tittel, jeg... Enig at det blir teit. En ting er jo hvis det har relevans. F.eks. "det er lege ditt og datt her, jeg har prøveresultatene dine" eller "hei, dette er VG-journalist lalala, kan jeg får en kommentar på...";) 0 Siter
keinstein Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Den mest kjente i Norge i den forbindelse var Fru Verdensmester Oscar Mathisen som hun kalte seg når/da hun spradet rundt i Kirkeveien og Bogstadveien.. Det var altså kona til Oscar. 0 Siter
Gjest Debra irl Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg har jobbet sammen med en legefrue. Og hun brukte _alltid_ "tittelen" sin når hun ringte noen. Hallo, det er legefru "hansen" som ringer. syns det var litt søtt jeg da. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Haha er det virkelig noen som presenterer seg sånn? I alle dager...*ler* 0 Siter
Gjest PandaMiranda Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg tror faktisk at enkelte innbiller seg at de oppnår noe på den måten. Har også hørt at noen bruker det i brev. Og så har man jo den varianten at de henvender seg til øverste sjefen i en offentlig instans, som om de innbiller seg at de skal få særbehandling av den grunn... You bet!! 0 Siter
Gjest slik gjør jeg det Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Ringer jeg på egne vegne bruker jeg bare navn. Ringer jeg i jobbsammenheng sier jeg hvor jeg ringer fra, for da er det ikke som privatperson jeg ringer. Enig i at det er tullete å bruke tittel i privat sammenheng, men er du sikker på at de ikke ringer i jobbsammenheng? 0 Siter
Gjest janteloven,, kanskje?? Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Kanskje det er janteloven som presser seg litt på her? OM man har tatt en lang og hard utdannelse, så har man vel rett til å være stolt av det?? Det er jo ingen som nekter evt. "butikk-medarbeidere" å presentere seg med full tittel?? Hvorfor er folk så utrolig redde får en smule "selvhøytidelighet" i norden? Det er jo overhodet ikke lov til å være stolt av noe, med mindre det regnes som for "bra" av gj.snittet... Er det så viktig om tittelen til dine innringere ikke er dødsnødvenig i sammenhengen? Det SKADER da vel ikke, uansett, bortsett fra å stimulere "jante-vibbene"... 0 Siter
Sofline Skrevet 29. mai 2006 Skrevet 29. mai 2006 Jeg sier heller aldri tittelen min, med mindre jeg ringer til noen i forbindelse med jobb. Da er det jo naturlig å si. "Jeg er .... på x arbeidsplass og ringer fordi..." Noen er bare litt fine på det. 0 Siter
Snorkfrøken Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Opplever det samme. Men dog i størst grad fra Bergens befolkning har jeg merket. Også noen finere Oslo-folk. Men jevnt over er det mye flotte folk der ute! 0 Siter
Gjest jphoenix Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Jeg tror faktisk at enkelte innbiller seg at de oppnår noe på den måten. Har også hørt at noen bruker det i brev. Og så har man jo den varianten at de henvender seg til øverste sjefen i en offentlig instans, som om de innbiller seg at de skal få særbehandling av den grunn... You bet!! "Har også hørt at noen bruker det i brev....., som om de innbiller seg at de skal få særbehandling av den grunn..." Ja, vet du, det er faktisk noen som får bedre service av den grunn. Min søster ble avvist av en eller annen instans. Da hennes mann underskrev brevet med sin akademiske tittel, så ble det fart i sakene, selv om tittelene var helt irrelevant saken. Noen har autoritetsrespekt. 0 Siter
petter smart Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Kanskje det er janteloven som presser seg litt på her? OM man har tatt en lang og hard utdannelse, så har man vel rett til å være stolt av det?? Det er jo ingen som nekter evt. "butikk-medarbeidere" å presentere seg med full tittel?? Hvorfor er folk så utrolig redde får en smule "selvhøytidelighet" i norden? Det er jo overhodet ikke lov til å være stolt av noe, med mindre det regnes som for "bra" av gj.snittet... Er det så viktig om tittelen til dine innringere ikke er dødsnødvenig i sammenhengen? Det SKADER da vel ikke, uansett, bortsett fra å stimulere "jante-vibbene"... De som bruker tittelen når denne ikke er relevant gjør det enten for å skryte eller fordi de tror andre blir imponerte av en "fin" tittel. Dette er blærete og har ingenting med janteloven å gjøre. Det kunne aldri falle meg inn å bruke tittelen min når denne ikke er relevant. 0 Siter
Gjest abrahamsen Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Jeg tror faktisk at enkelte innbiller seg at de oppnår noe på den måten. Har også hørt at noen bruker det i brev. Og så har man jo den varianten at de henvender seg til øverste sjefen i en offentlig instans, som om de innbiller seg at de skal få særbehandling av den grunn... You bet!! Det verste er at mange lar seg imponere av slike titler.. Min svigermor sier rett som det er; "Det var da voldsomt så mye fintfolk det var på konserten i dag" Jeg derimot, lar meg ikke imponere av slikt. For meg finnes det ikke mennesker som er "finere" enn andre. 0 Siter
Gjest abrahamsen Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har jobbet sammen med en legefrue. Og hun brukte _alltid_ "tittelen" sin når hun ringte noen. Hallo, det er legefru "hansen" som ringer. syns det var litt søtt jeg da. LOL!! 0 Siter
Gjest fru krematørfrue.... Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har jobbet sammen med en legefrue. Og hun brukte _alltid_ "tittelen" sin når hun ringte noen. Hallo, det er legefru "hansen" som ringer. syns det var litt søtt jeg da. Fru krematørfrue her ;-) Tulla ofte med det et sted jeg jobbet, men det var faktisk ikke jeg som startet det....hihihi 0 Siter
Lillemus Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Min mor var alltid så irritert over at mange før i tiden fikk titelen på gravsteinen sin - hun mente fnysende at vi alle var like der under torva uansett. Og det hadde hun jo forsåvidt rett i... 0 Siter
willow Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 hm. det høres litt gammeldags ut å presentere seg med tittel. kanskje de er litt gammeldagse? jeg kunne aldri presentert med meg tittel. da hadde jeg bare begynt å le 0 Siter
Gjest fru krematørfrue.... Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Leste et innlegg i et blad for noen år siden, han likt ikke at det het "pensjonistturer". Han ville fortsette å bli kalt ingeniør etter at han ble pensjonist! Hvis han ble med på pensjonistturer kunne han risikere å feriere med bussjåfører osv. Da ville han jo ikke ha noe felles interesser eller samtaleemner med disse. Utrolig hvordan folk kan tenke. Å ja, jeg syns det er teit å presantere seg med tittel! 0 Siter
jubalong70 Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Selvsagt gjør de det fordi de er så usikre på seg selv at de må late som om de er finere enn andre folk. Lurer på hva som hadde skjedd om du tiltalte dem veldig overdrevent med tittel hver gang du skulle svare dem noe. "Ja, _overlege_ Knudsen. Selvsagt kan vi gjøre det. Men _overlege_ Knudsen, tror du ikke det hadde vært bedre om..." Tør du prøve? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.