morsan Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har jobbet sammen med en legefrue. Og hun brukte _alltid_ "tittelen" sin når hun ringte noen. Hallo, det er legefru "hansen" som ringer. syns det var litt søtt jeg da. En gammel dame jeg visste om (forlengst død nå) sto oppført i telefonkatalogen som "fru". Altså ikke noe om tittelen som hennes avdøde mann hadde hatt, men hun var tydeligvis opptatt av å markere seg som "frue"! ;-) Strengt tatt burde hun ha gjort som Aukrusts figur Engelschøn Glad og endret tittelen til enkefru! ;-) 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 En gammel dame jeg visste om (forlengst død nå) sto oppført i telefonkatalogen som "fru". Altså ikke noe om tittelen som hennes avdøde mann hadde hatt, men hun var tydeligvis opptatt av å markere seg som "frue"! ;-) Strengt tatt burde hun ha gjort som Aukrusts figur Engelschøn Glad og endret tittelen til enkefru! ;-) Enkefru Stengenføhn-Gnad! 0 Siter
Gjest abrahamsen Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 He he. Jeg kvalifiserer til til tittelen sivilingeniørfru;) Kanskje jeg skal begynne å kalle meg det? Jeg er fru adjunkt med opprykk;o) Klinger liksom ikke helt godt. Fru overlærer høres bedre ut:o) Ho ho ho!!! 0 Siter
morsan Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Enkefru Stengenføhn-Gnad! Hun het Engelschøn-Glad i Flaaklypa Tidende, men klarte ikke å si bokstaven l, derfor uttalte hun selv navnet sitt "Engenschøn-Gnad". Jeg ser imidlertid at hun har hett Stengelføhn-Glad (med den samme uttalefeilen) i filmene. Hvorfor dette navnebyttet aner jeg ikke. Men kanskje kan det skyldes navnelikhet med ekte personer? Etter sigende forandret Aukrust navnet på hobbyjurist Sindre Piltingsrud på Krokryggen gamlehjem til Sindre Pilten, nettopp fordi det var noen som het Piltingsrud. Da navnebyttet skjedde, oppga imidlertid hobbyjuristen en annen forklaring i et leserinnlegg i Flaaklypa Tidende, der han fortalte at det lange etternavnet avstedkom problemer mht når det passet seg å dyppe pennen i blekkhuset, og med derva følgende problemer med blekkladder på arket! ;-) Leserinnlegget fra Sindre Pilten var forøvrig signert på sedvanlig måte, med at han ba redakøren hilse til sin kone og "charmante børn", hvorpå sjefsredaktør Frimans Pløsen alltid svarte at han ikke var gift!;-) http://www.google.no/search?hl=no&q=enkefru+engelsch%C3%B8n-glad&btnG=S%C3%B8k&meta= 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Jeg er fru adjunkt med opprykk;o) Klinger liksom ikke helt godt. Fru overlærer høres bedre ut:o) Ho ho ho!!! Jeg kjenner også en som er adjukt med opprykk. En veldig nær slekning;) 0 Siter
keinstein Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Er det sant? Åjada. Tanta mi hørte henne da hun kom og alltid skulle ha et halvt brød i bakebutikken: "Et halft grisslet til Fru Verdensmeser Oscar Mathisen!" 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Ja, det er det virkelig;o) Jeg er like forundret. Men det er menn altså. Bare menn. Typisk menn ;-) 0 Siter
Gjest fru krematørfrue Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Hvis du er fru krematørfrue så er det vel strengt tatt du som er krematøren og ettersom dere begge er fruer må dere begge være damer? ;-) hehe, går litt fort i svingene noen ganger;-) men er nå gift med en mann...tror jeg... 0 Siter
jubalong70 Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Ja, det hadde vært morsomt å prøve;) Men tør jeg det? Nei, tror ikke det:) Nei, ikke sant. Jeg har også hatt jobber der jeg satt i telefon mye av dagen, og hadde ofte lyst til å svare både dette og hint. Men jeg oppførte meg så pent, atte... 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Åjada. Tanta mi hørte henne da hun kom og alltid skulle ha et halvt brød i bakebutikken: "Et halft grisslet til Fru Verdensmeser Oscar Mathisen!" Den var nesten for utrolig til å være sann;o) Men jeg får tro deg da. Jeg hadde knekt sammen om jeg hadde stått bak den disken:) 0 Siter
keinstein Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Den var nesten for utrolig til å være sann;o) Men jeg får tro deg da. Jeg hadde knekt sammen om jeg hadde stått bak den disken:) Sigrid var tung psykiatrisk pasient fra 1944 og langt nede i perioder. I 1954 skjøt Oscar kona og seg selv. 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Hun het Engelschøn-Glad i Flaaklypa Tidende, men klarte ikke å si bokstaven l, derfor uttalte hun selv navnet sitt "Engenschøn-Gnad". Jeg ser imidlertid at hun har hett Stengelføhn-Glad (med den samme uttalefeilen) i filmene. Hvorfor dette navnebyttet aner jeg ikke. Men kanskje kan det skyldes navnelikhet med ekte personer? Etter sigende forandret Aukrust navnet på hobbyjurist Sindre Piltingsrud på Krokryggen gamlehjem til Sindre Pilten, nettopp fordi det var noen som het Piltingsrud. Da navnebyttet skjedde, oppga imidlertid hobbyjuristen en annen forklaring i et leserinnlegg i Flaaklypa Tidende, der han fortalte at det lange etternavnet avstedkom problemer mht når det passet seg å dyppe pennen i blekkhuset, og med derva følgende problemer med blekkladder på arket! ;-) Leserinnlegget fra Sindre Pilten var forøvrig signert på sedvanlig måte, med at han ba redakøren hilse til sin kone og "charmante børn", hvorpå sjefsredaktør Frimans Pløsen alltid svarte at han ikke var gift!;-) http://www.google.no/search?hl=no&q=enkefru+engelsch%C3%B8n-glad&btnG=S%C3%B8k&meta= Hihihi! Flåklypa Tidende er jo supermorsomt! Leste de bøkene da jeg var lita, tror jeg må låne dem igjen. Meieribestyrer Ollvar O. Kleppvold, Hallstein Bronskimlet d.a.y. med "Eg baska meg trøyt", spanande framhald i neste bolkjen, etc. 0 Siter
morsan Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Hihihi! Flåklypa Tidende er jo supermorsomt! Leste de bøkene da jeg var lita, tror jeg må låne dem igjen. Meieribestyrer Ollvar O. Kleppvold, Hallstein Bronskimlet d.a.y. med "Eg baska meg trøyt", spanande framhald i neste bolkjen, etc. Et fantastisk persongalleri! :-) Av annt av Aukrusts verker anbefaler jeg trilogien Simen, Bonden og Bror Min. Man møter ingen fra Flåklypa der, men du&du for en fortellerglede! 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Et fantastisk persongalleri! :-) Av annt av Aukrusts verker anbefaler jeg trilogien Simen, Bonden og Bror Min. Man møter ingen fra Flåklypa der, men du&du for en fortellerglede! Jepp, jeg har lest dem. Herlige historier! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.