Gjest pøkka Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Kan noen forklare meg det lettfattelig? Har sett i ordbok, men skjønte ikke beskrivelsen en gang. 0 Siter
Gjest dilly Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Osmose er diffusjon av vann gjennom en semipermeabel cellemembran. Litt enklere forklart vil det si at vann beveger seg fra et sted med høy konsentrasjon av vann til et sted med lavere vannkonsentrasjon. På denne måten vil konsentrasjonen begge stedene jevnes ut. Nesten godkjent forklaring? 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 http://nn.wikipedia.org/wiki/Osmose 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Osmose er diffusjon av vann gjennom en semipermeabel cellemembran. Litt enklere forklart vil det si at vann beveger seg fra et sted med høy konsentrasjon av vann til et sted med lavere vannkonsentrasjon. På denne måten vil konsentrasjonen begge stedene jevnes ut. Nesten godkjent forklaring? På Wikipedia stod det motsatt, nemlig fra lavkonsentrert område til høykonsentrert.. Det fikk jeg ikke til å stemme. Jeg synes det du skriver her virker mer logisk... 0 Siter
Gjest dilly Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 På Wikipedia stod det motsatt, nemlig fra lavkonsentrert område til høykonsentrert.. Det fikk jeg ikke til å stemme. Jeg synes det du skriver her virker mer logisk... Ja, det er i alle fall jeg som har rett :-) Jeg tror kanskje Wikipedia går ut fra at "konsentrasjonen" er noe annet enn vann. Hvis du skjønner hva jeg mener? Dermed vil området med lav konsentrasjon likevel ha høyest konsentrasjon av vann. Eller så har jeg bare glemt ALT jeg lærte i biologitimene. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Osmose er diffusjon av vann gjennom en semipermeabel cellemembran. Litt enklere forklart vil det si at vann beveger seg fra et sted med høy konsentrasjon av vann til et sted med lavere vannkonsentrasjon. På denne måten vil konsentrasjonen begge stedene jevnes ut. Nesten godkjent forklaring? Å koke pølser. Vannet utenfor prøver å trenge gjennom membranen (skinnet) og inn i pølsa. Enig? 0 Siter
Gjest dilly Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Å koke pølser. Vannet utenfor prøver å trenge gjennom membranen (skinnet) og inn i pølsa. Enig? Ehm...kanskje. Er ikke helt sikker. Jeg pleier å tenke linsevæske. Den inneholder litt salt, ellers så ville vannet fra linsene/øynene trukket "inn", og man ville fått knusktørre øyne. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Ehm...kanskje. Er ikke helt sikker. Jeg pleier å tenke linsevæske. Den inneholder litt salt, ellers så ville vannet fra linsene/øynene trukket "inn", og man ville fått knusktørre øyne. Akkurat ja. Da er vel slik at du skrev om konsentrasjon av vann. Mens Wikipedia skriver om konsentrasjonen av det andre stoffet Da forstod jeg kanskje dette likevel? Eller 0 Siter
flisa Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Osmose er diffusjon av vann gjennom en semipermeabel cellemembran. Litt enklere forklart vil det si at vann beveger seg fra et sted med høy konsentrasjon av vann til et sted med lavere vannkonsentrasjon. På denne måten vil konsentrasjonen begge stedene jevnes ut. Nesten godkjent forklaring? hva da med migrasjon oppi dette? 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Hvis du vet hva diffusjon er, så er det akkurat det samme, bare at diffusjonen av vann er så viktig at det har fått et eget navn, osmose. Det sa iallfall biologiboka mi fra videregående, men det er mulig den var noe forenklet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.