Gå til innhold

Hva er egentlig osmose?

Anbefalte innlegg

Gjest pøkka
Skrevet

Kan noen forklare meg det lettfattelig? Har sett i ordbok, men skjønte ikke beskrivelsen en gang.

Videoannonse
Annonse
Gjest dilly
Skrevet

Osmose er diffusjon av vann gjennom en semipermeabel cellemembran.

Litt enklere forklart vil det si at vann beveger seg fra et sted med høy konsentrasjon av vann til et sted med lavere vannkonsentrasjon. På denne måten vil konsentrasjonen begge stedene jevnes ut.

Nesten godkjent forklaring?

Gjest a survivor
Skrevet

Litt enklere forklart vil det si at vann beveger seg fra et sted med høy konsentrasjon av vann til et sted med lavere vannkonsentrasjon. På denne måten vil konsentrasjonen begge stedene jevnes ut.

På Wikipedia stod det motsatt, nemlig fra lavkonsentrert område til høykonsentrert.. Det fikk jeg ikke til å stemme. Jeg synes det du skriver her virker mer logisk...

Gjest dilly
Skrevet

På Wikipedia stod det motsatt, nemlig fra lavkonsentrert område til høykonsentrert.. Det fikk jeg ikke til å stemme. Jeg synes det du skriver her virker mer logisk...

Ja, det er i alle fall jeg som har rett :-)

Jeg tror kanskje Wikipedia går ut fra at "konsentrasjonen" er noe annet enn vann. Hvis du skjønner hva jeg mener? Dermed vil området med lav konsentrasjon likevel ha høyest konsentrasjon av vann.

Eller så har jeg bare glemt ALT jeg lærte i biologitimene.

Skrevet

Å koke pølser. Vannet utenfor prøver å trenge gjennom membranen (skinnet) og inn i pølsa.

Enig?

Gjest dilly
Skrevet

Å koke pølser. Vannet utenfor prøver å trenge gjennom membranen (skinnet) og inn i pølsa.

Enig?

Ehm...kanskje. Er ikke helt sikker. Jeg pleier å tenke linsevæske. Den inneholder litt salt, ellers så ville vannet fra linsene/øynene trukket "inn", og man ville fått knusktørre øyne.

Gjest a survivor
Skrevet

Ehm...kanskje. Er ikke helt sikker. Jeg pleier å tenke linsevæske. Den inneholder litt salt, ellers så ville vannet fra linsene/øynene trukket "inn", og man ville fått knusktørre øyne.

Akkurat ja. Da er vel slik at du skrev om konsentrasjon av vann. Mens Wikipedia skriver om konsentrasjonen av det andre stoffet :) Da forstod jeg kanskje dette likevel? Eller :)

Skrevet

hva da med migrasjon oppi dette?

Gjest Calóni
Skrevet

Hvis du vet hva diffusjon er, så er det akkurat det samme, bare at diffusjonen av vann er så viktig at det har fått et eget navn, osmose. Det sa iallfall biologiboka mi fra videregående, men det er mulig den var noe forenklet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...