Gå til innhold

Irriterer meg over nyheter på tegnspråk!

Anbefalte innlegg

Gjest Lett irritert?
Skrevet

Mulig dette er et signal om at jeg har for få alvorlige problemer her i livet:

Men jeg klarer ikke la være å irritere meg hver gang "Nyheter på tegnspråk" inntar TV-skjermen!

Hvorfor i all verden kan de ikke tekste denne sendingen, eller for den saks skyld ha tale ved siden av??

Slik det er lagt opp nå, så et dette interessant kun for den forsvinnende lille delen av befolkningen som kan tegnspråk! For alle oss andre er dette bare noen meningsløse minutter som ikke gir oss noenting...

Jeg unner for all del de hørselshemmede å ha et nyhets innslag tilpasset dem!

Men det er jo så forbausende lite som skal til for at dette innslaget kan gi mening for alle!!

Derfor irriterer det meg!

Er jeg sær eller??

Videoannonse
Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

7

• Gemini

6

• morsan

6

• mil1365380270

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest bare en
Skrevet

du har lite å gjøre hører jeg.

Det er da bare å se på en annen kanal eller slå av TV'n de stakkars få minuttene nyheter på tegnspråk varer.

Jeg har også stusset over at ikke NRK har tale i tillegg slik STV har.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ja, du er sær. Tror du de døve har noen eksklusive nyheter som ikke vi hørende får vite om? Neppe, det er nok akkurat de samme kjedelige nyhetene som du som hørende får se hver eneste time om formiddagen. Så en lusen sending kan du vel unne dem?

Gjest Varg i Veum
Skrevet

Sær blir et mildt uttrykk å bruke her, tror jeg..

Gjest Lett irritert?
Skrevet

du har lite å gjøre hører jeg.

Det er da bare å se på en annen kanal eller slå av TV'n de stakkars få minuttene nyheter på tegnspråk varer.

Jeg har også stusset over at ikke NRK har tale i tillegg slik STV har.

Selvfølgelig kan jeg bare skifte kanal! Er forøvrig sjelden jeg sitter foran Tv`n på det tidspunktet.

Det er mere prinsippet som irriterer meg, ikke at det plager meg personlig!

Elisabeth1365380359
Skrevet

Selvfølgelig kan jeg bare skifte kanal! Er forøvrig sjelden jeg sitter foran Tv`n på det tidspunktet.

Det er mere prinsippet som irriterer meg, ikke at det plager meg personlig!

_Prinsippet_?

Skrevet

Du kødder nå, sant? Resten ev tv-nyhetene oppfattes vel av døve som du oppfatter de stakkars 4 minuttene....

Gjest Lett irritert?
Skrevet

Ja, du er sær. Tror du de døve har noen eksklusive nyheter som ikke vi hørende får vite om? Neppe, det er nok akkurat de samme kjedelige nyhetene som du som hørende får se hver eneste time om formiddagen. Så en lusen sending kan du vel unne dem?

Er ikke redd for at jeg skal gå glipp av hemmelige nyheter nei....

Og som jeg skrev, så unner jeg hørselhemmede en nyhetssending tilpasset dem.

Synes bare det er merkelig at det ikke gjøres tilgjengelig for "alle" når det er så lite som skal til?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Er ikke redd for at jeg skal gå glipp av hemmelige nyheter nei....

Og som jeg skrev, så unner jeg hørselhemmede en nyhetssending tilpasset dem.

Synes bare det er merkelig at det ikke gjøres tilgjengelig for "alle" når det er så lite som skal til?

For å snu det på hodet: Synes du at alle andre programmer skal være tekstet eller tolket på tegnspråk?

Gjest gulrota
Skrevet

Synes de kunne tilpasset de vanlige nyhetssendingene for hørselshemmende å jeg.

Hvorfor skal vi hørende ha opptil 6-7 nyhetssendinger i løpet av kvelden, som varer i fra 10-30 minutter....og de hørselshemmende bare få usle 4 minutter!!!

Kan hende de irriterer seg over at de ikke er tilrettelagt for dem, eller i det minste tekstet.

mil1365380270
Skrevet

Alle programmer burde tekstes eller ha simultantolk. At lisenskanalen ikke har det er en skam.

Gjest Lett irritert?
Skrevet

_Prinsippet_?

Det er prinsippielt irriterende at saker som lett kunne vært løst bedre,ikke gjøres.

At det er lagt opp til å "utestenge" alle som ikke kan tegnspråk, når det så enkelt kunne vært tilsatt tekst eller tale!

Det synes jeg er tåpelig.

Gjest mieke
Skrevet

Jeg har også tenkt det du tenker, men de tar 5? minutter? Reklame som går mellom programmer er også unyttig og uinterressant, og også mange programmer. Må da være ok at det er noe for enhver smak og behov? De får vel ikke med seg våre nyheter så...

Skrevet

Har tenkt tanken mange ganger. Om de hadde snakket ved siden av hadde jo alt vært løst.

Gjest Lett irritert?
Skrevet

For å snu det på hodet: Synes du at alle andre programmer skal være tekstet eller tolket på tegnspråk?

Svært mange programmer er tekstet, og er derfor interessante også for hørselshemmede!

Nå er vel litt av poenget mitt at de hørselshemmede tross alt tilhører en minoritetsgruppe. Så prosentmessig er det adskillig flere som ville ha vært tjent med at deres sending ble tilpasset alle, enn at andre programmer ble tilpasset de som bruker tegnspråk.

Forøvrig synes jeg at også alle norske TV sendinger burde være tekstet, både med tanke på de som hører dårlig + at man slipper å ha på så mye volum, eller være så stille for å få med seg alt som blir sagt.

Hadde heller ikke vært meg imot med en liten "tegnspråkmann" i hjørnet på skjermen, men det er jo TV selskapene sin sak..

Gjest Princess Peach
Skrevet

Svært mange programmer er tekstet, og er derfor interessante også for hørselshemmede!

Nå er vel litt av poenget mitt at de hørselshemmede tross alt tilhører en minoritetsgruppe. Så prosentmessig er det adskillig flere som ville ha vært tjent med at deres sending ble tilpasset alle, enn at andre programmer ble tilpasset de som bruker tegnspråk.

Forøvrig synes jeg at også alle norske TV sendinger burde være tekstet, både med tanke på de som hører dårlig + at man slipper å ha på så mye volum, eller være så stille for å få med seg alt som blir sagt.

Hadde heller ikke vært meg imot med en liten "tegnspråkmann" i hjørnet på skjermen, men det er jo TV selskapene sin sak..

Ok, greit, så lenge det går begge veier og du ikke bare vil ha tale på tegnspråkprogrammene.

Jeg synes likevel det er en rar ting å henge seg opp i. Hadde forstått det bedre om en døv klaget over at ikke alle programmer var tekstet.

Skrevet

Livesendinger også? :)

Gjest Lett irritert?
Skrevet

Livesendinger også? :)

Det er en helt annen sak hvis det er praktiske grunner til at noen sendinger ikke kan tilpasses alle...

Gjest togli
Skrevet

Det er sikkert fordi hørende skal få en følelse av hvordan det er å slå på tv'n og ikke skjønne bæret ;-)

Jeg antar manglende teksting er av økonomiske årsaker. Det er også mulig at teksten lett havner foran hendene til den som snakker.

Det hadde forresten vært flott om innslagene var teksta eller at man hadde stemme bak. Da hadde folk kanskje snappa opp noen tegn i samme slengen...

Jeg skal maile en av de som jobber med Nyheter på tegnspråk og spørre hva årsaken til manglende teksting/stemme i bakgrunnen er!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...