Gå til innhold

Irriterer meg over nyheter på tegnspråk!

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Alle programmer burde tekstes eller ha simultantolk. At lisenskanalen ikke har det er en skam.

Takk :-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

7

• Gemini

6

• morsan

6

• mil1365380270

5

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434
Skrevet

Også hadde det jo vært litt praktisk også..kanskje man hadde snappet opp et tegn eller to i prossesen..! ;-)

Eller..Kanskje ikke..Tegnspråk seer komplisert ut..Jeg hadde sikker bare klart å klaske til med noen grove fornærmelser når jeg prvde å være grei, om jeg skulle begynne å tro at jeg liksom kunne et par av dem..;-P

Gjest abrahamsen
Skrevet

JA!!!!!!!!!!! Du er vanvittig sær og du må være et lykkelig menneske som i det heletatt GIDDER å tenke på den saken der.

Gjest Lett irritert?
Skrevet

Det er sikkert fordi hørende skal få en følelse av hvordan det er å slå på tv'n og ikke skjønne bæret ;-)

Jeg antar manglende teksting er av økonomiske årsaker. Det er også mulig at teksten lett havner foran hendene til den som snakker.

Det hadde forresten vært flott om innslagene var teksta eller at man hadde stemme bak. Da hadde folk kanskje snappa opp noen tegn i samme slengen...

Jeg skal maile en av de som jobber med Nyheter på tegnspråk og spørre hva årsaken til manglende teksting/stemme i bakgrunnen er!

"Det er sikkert fordi hørende skal få en følelse av hvordan det er å slå på tv'n og ikke skjønne bæret ;-)"

Ja, nettopp!

Det er akkurat sånn det kan virke!

Kanskje derfor jeg irriterer meg også, fordi det er lagt opp til å være så utelukkende for alle som ikke kan tegnspråket!

mil1365380270
Skrevet

Takk :-)

Det skulle bare mangle. Her betaler jeg mer enn nok lisens. Hvorfor skal det gå til sport, som jeg over hodet ikke interesserer meg for, men ikke til teksting og tolking? Sport er dyrt. Kun snakk om prioriteringer. Holder ikke å si at det er få hørselshemmede, det er mange nok til å betale for teksting og tolk.

Man får la hørselshemmede få lavere lisens i tilfelle, trekke fra alt man ikke har mulighet til å ha utbytte av. For det handler ikke om interesse, det handler om at man ikke får det med seg. Og jeg synes f.eks. det er horribelt at bare hørende får med seg politiske debatter når de går på TV.

Vi er alle ulike, og noen faller alltid utenom på ett eller annet vis. Men at tvangslisenskanalen ikke klarer å hoste opp noen tolker, det er uhørt!

Skrevet

Også hadde det jo vært litt praktisk også..kanskje man hadde snappet opp et tegn eller to i prossesen..! ;-)

Eller..Kanskje ikke..Tegnspråk seer komplisert ut..Jeg hadde sikker bare klart å klaske til med noen grove fornærmelser når jeg prvde å være grei, om jeg skulle begynne å tro at jeg liksom kunne et par av dem..;-P

Her er en liten tegnordbok i videoformat:

http://www.tk2.no/tegntiltale/

(klikk på avspiller i høy eller normal kvalitet, hvis du da ikke ønsker å laste ned hele ordboken til din pc...:-) )

laguna1365380434
Skrevet

Her er en liten tegnordbok i videoformat:

http://www.tk2.no/tegntiltale/

(klikk på avspiller i høy eller normal kvalitet, hvis du da ikke ønsker å laste ned hele ordboken til din pc...:-) )

Allright! Dæven..kanskje jeg skal lære meg litt tegnspråk..Men når vil jeg egentlig få bruk for det, mon tro? ;-)

Men takk! Du finner det meste du! :-)

mil1365380270
Skrevet

Selvfølgelig kan jeg bare skifte kanal! Er forøvrig sjelden jeg sitter foran Tv`n på det tidspunktet.

Det er mere prinsippet som irriterer meg, ikke at det plager meg personlig!

"...sjelden jeg sitter foran Tv`n på det tidspunktet."

Og det gjelder nok mange av oss. Men hører du ikke, må du tilpasse deg de 5 minuttene utenfor populær sendetid, hvis du vel se nyheter på TV. Også klager du over at de ikke betaler en for å sitte å lese i det programmet også, når hele resten av nyhetskvelden er tilpasset deg?

Skrevet

Allright! Dæven..kanskje jeg skal lære meg litt tegnspråk..Men når vil jeg egentlig få bruk for det, mon tro? ;-)

Men takk! Du finner det meste du! :-)

Jeg må innrømme at jeg ikke fant den kun for deg, den har jeg funnet tidligere pga et barn i familien som ikke snakker, og som kanskje kan lære seg litt tegn til tale...

Men jeg kunne noen få tegn fra før også. Men ordentlig tegnspråk, altså med setninger osv, kan jeg overhodet ikke. Bare noen få enkelt-ord.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke fant den kun for deg, den har jeg funnet tidligere pga et barn i familien som ikke snakker, og som kanskje kan lære seg litt tegn til tale...

Men jeg kunne noen få tegn fra før også. Men ordentlig tegnspråk, altså med setninger osv, kan jeg overhodet ikke. Bare noen få enkelt-ord.

Hva er det du IKKE kan? Gresk, tegnspråk...Og ikke for å snakke om hvilken sykt begavet googler du er...! :-)

Skrevet

Hvis de døve syns det er positivt å få svimlende fem minutter TV på sitt eget språk pr. dag, så er det helt greit for meg.

Hvis du er så svimlende avhengig av TV at du får abstinenser mens det pågår, så skift kanal, evt. kjør på en DVD til lidelsen er over.

Gjest Lett irritert?
Skrevet

"...sjelden jeg sitter foran Tv`n på det tidspunktet."

Og det gjelder nok mange av oss. Men hører du ikke, må du tilpasse deg de 5 minuttene utenfor populær sendetid, hvis du vel se nyheter på TV. Også klager du over at de ikke betaler en for å sitte å lese i det programmet også, når hele resten av nyhetskvelden er tilpasset deg?

Eh... skriver ikke du ikke selv i et innlegg lenger opp at alle programmer burde tekstes eller ha en simulator tolk?

Problem-stillingen er ikke at JEG ikke får med meg disse usle minuttene!

Da har du misforstått!

"Problemet" er det ulogiske i å lage et program som kun er forbeholdt en minoritetsgruppe, når det er så små midler som skal til for å endre på det!

Hvorfor skulle det koste mere å f.eks ha tale ved siden av?

Sannsynligvis er nyhetsoppleseren allerede en hørende person som også kan tegnspråk!

Skrevet

Hva er det du IKKE kan? Gresk, tegnspråk...Og ikke for å snakke om hvilken sykt begavet googler du er...! :-)

Jeg KAN verken gresk eller tegnspråk, jeg. Men jeg kjenner litt flere ord på gresk enn på tegnspråk, rettere sagt langt flere. Men heller ikke på gresk kan jeg særlig mye grammatikk, så det blir høyst stotrete, men ganske morsomme "samtaler" med den kun gresktalende dama i butikken, eller spørre den eldre mannen på torvet i en bortgjemt landsby om veien eller lignende. Men som sagt, artig å prøve å lære, for det er en "ice breaker" av dimensjoner :-)

Og nå skal jeg snart nedover igjen, så jeg kan prøve å få praktisert litt :-)

Gjest Lett Irritert?
Skrevet

Hvis de døve syns det er positivt å få svimlende fem minutter TV på sitt eget språk pr. dag, så er det helt greit for meg.

Hvis du er så svimlende avhengig av TV at du får abstinenser mens det pågår, så skift kanal, evt. kjør på en DVD til lidelsen er over.

Du har tydeligvis misfortått grundig hva som er årsaken til min irritasjon...

Skrevet

Alle programmer burde tekstes eller ha simultantolk. At lisenskanalen ikke har det er en skam.

Jeg er en hørende person som synes teksting er TOPP! Men fint at det er et valg, da, at det ikke slår seg på helt av seg selv! ;-) For jeg klarer bare ikke å la være å lese teksten - uansett! Husker jeg hadde litt problemer i gamle dager da Discovery av og til tekstet engelsspråklige programmer på flamsk. Gjett om jeg strevde med å lese teksten! *ha ha*

Men tilbake til dette med teksting av tv-program: Dette er da vitterlig et gode for hørende også! Det betyr at man kan være mer sikker på å få med seg det som sies uten å ha på så høy lyd, eller hvis man har bråk i bakgrunnen etc.

Mang en fredagskveld har det kommet godt til nytte når vi ser på slikt som Beat for Beat og Nytt på Nytt, og husets minstemann plutselig babler i vei om noe totalt irrelevant eller på annen måte "brpker"! ;-) Da kan man likevel få med seg Anne-Kats syrlige kommentar for voila! den står jo på skjermen! ;-)

Likeså var det en enorm lettelse å være på besøk hos min mor & co etter at jeg viste dem at det var mulig å sette på teksting til Dagsrevyen. Før det holdt alle vi andre på å nærmest forgå da min mors lettere tunghørte mann skrudde opp lyden på full styrke for ikke å gå glipp av nyhetene.

Så JA til teksting OGSÅ for hørende!! :-D

Skrevet

Jeg er en hørende person som synes teksting er TOPP! Men fint at det er et valg, da, at det ikke slår seg på helt av seg selv! ;-) For jeg klarer bare ikke å la være å lese teksten - uansett! Husker jeg hadde litt problemer i gamle dager da Discovery av og til tekstet engelsspråklige programmer på flamsk. Gjett om jeg strevde med å lese teksten! *ha ha*

Men tilbake til dette med teksting av tv-program: Dette er da vitterlig et gode for hørende også! Det betyr at man kan være mer sikker på å få med seg det som sies uten å ha på så høy lyd, eller hvis man har bråk i bakgrunnen etc.

Mang en fredagskveld har det kommet godt til nytte når vi ser på slikt som Beat for Beat og Nytt på Nytt, og husets minstemann plutselig babler i vei om noe totalt irrelevant eller på annen måte "brpker"! ;-) Da kan man likevel få med seg Anne-Kats syrlige kommentar for voila! den står jo på skjermen! ;-)

Likeså var det en enorm lettelse å være på besøk hos min mor & co etter at jeg viste dem at det var mulig å sette på teksting til Dagsrevyen. Før det holdt alle vi andre på å nærmest forgå da min mors lettere tunghørte mann skrudde opp lyden på full styrke for ikke å gå glipp av nyhetene.

Ja, det kan også være vanskelig med norske filmer med diverse dialekter - og i tillegg hvisking/mumling...da må man ha fullt fokus - uten annen støy - for å få med seg det som kan være en viktig del av filmen ;-)

mil1365380270
Skrevet

Eh... skriver ikke du ikke selv i et innlegg lenger opp at alle programmer burde tekstes eller ha en simulator tolk?

Problem-stillingen er ikke at JEG ikke får med meg disse usle minuttene!

Da har du misforstått!

"Problemet" er det ulogiske i å lage et program som kun er forbeholdt en minoritetsgruppe, når det er så små midler som skal til for å endre på det!

Hvorfor skulle det koste mere å f.eks ha tale ved siden av?

Sannsynligvis er nyhetsoppleseren allerede en hørende person som også kan tegnspråk!

Godt mulig personen kan snakke. Men hvis det handler om ressurser og ikke alle nyhetsoppleserne kan det, ser jeg poenget med å ikke bruke ytterligere ressurser på tale.

Klarer ikke føle snev av irritasjon over at det ikke er tale de 5 minuttene :-)

mil1365380270
Skrevet

Tror Discovery har unngått flamsk i det siste, men de har fortsatt stadig problemer med tekstingen.

Helt enig i at teksting er fint for alle :-)

Skrevet

Tror Discovery har unngått flamsk i det siste, men de har fortsatt stadig problemer med tekstingen.

Helt enig i at teksting er fint for alle :-)

Ja, det er kjempelenge siden de brukte flamsk. Nå skreddersyr jo disse satelittkanalene tekstingen for det enkelte land, men for en god del år siden var det gjerne slik at de byttet på hvilket språk det ble tekstet på (om noe).

Husker også da tv3 var nytt og man så på Disney-film. Den kvekkende anda ble kalt "Kalle Anka", i teksten var han omtalt som "Anders And", men så VISSTE man jo han han _egentlig_ het Donald Duck! ;-)

Snakk om forvirring! *S*

Skrevet

Jeg bruker også teksting på NRK (og TV2) noen ganger. Som deg, så synes jeg det er kjekt hvis det er mye støy i bakgrunnen, eller jeg av andre grunner sliter med å få med meg det som blir sagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...