Gå til innhold

Irriterer meg over nyheter på tegnspråk!

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Jeg KAN verken gresk eller tegnspråk, jeg. Men jeg kjenner litt flere ord på gresk enn på tegnspråk, rettere sagt langt flere. Men heller ikke på gresk kan jeg særlig mye grammatikk, så det blir høyst stotrete, men ganske morsomme "samtaler" med den kun gresktalende dama i butikken, eller spørre den eldre mannen på torvet i en bortgjemt landsby om veien eller lignende. Men som sagt, artig å prøve å lære, for det er en "ice breaker" av dimensjoner :-)

Og nå skal jeg snart nedover igjen, så jeg kan prøve å få praktisert litt :-)

Åh, Så gøy!! Ha en kjempemorsom tur! :-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

7

• Gemini

6

• morsan

6

• mil1365380270

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Åh, Så gøy!! Ha en kjempemorsom tur! :-)

Takk! Jeg gleder meg som en unge :-)

Hva med deg, når drar du på din tur?

Skrevet

Nei dette orker ikke jeg å irritere meg over. De som er avhengig av tegnspråk må jo få trening i å lese det, og med tekst vil de kanskje ikke få den treningen de har behov for?

laguna1365380434
Skrevet

Takk! Jeg gleder meg som en unge :-)

Hva med deg, når drar du på din tur?

5 juli! jeg gleder meg som en gris! :-)

Det blir veldig artig, det er kjekt å være på besøk hos bror..Kjempegøy, faktisk! (Også får jeg besøk av en helt annen amerikaner også..snakk om ul bonus! ;-))

laguna1365380434
Skrevet

Det blir veldig artig, det er kjekt å være på besøk hos bror..Kjempegøy, faktisk! (Også får jeg besøk av en helt annen amerikaner også..snakk om ul bonus! ;-))

kul..Skulle det stå, så klart..

Skrevet

Ja, håper det blir en MAKS vellykket tur, med masse flotte opplevelser på alle måter :-)

laguna1365380434
Skrevet

Ja, håper det blir en MAKS vellykket tur, med masse flotte opplevelser på alle måter :-)

Takk..Og i lige måde! :-D

Skrevet

Du har tydeligvis misfortått grundig hva som er årsaken til min irritasjon...

Nei, det tror jeg da ikke. Så vidt jeg kan se, irriterer du deg over en filleting.

Skrevet

Det er prinsippielt irriterende at saker som lett kunne vært løst bedre,ikke gjøres.

At det er lagt opp til å "utestenge" alle som ikke kan tegnspråk, når det så enkelt kunne vært tilsatt tekst eller tale!

Det synes jeg er tåpelig.

Hehe, du er like lettirritert som meg. Jeg tror jeg skjønner hva du mener og jeg er helt enig i at alle programmer på nrk burde vært tekstet og hatt en tolk ved direktesending.

Gjest togli
Skrevet

"Det er sikkert fordi hørende skal få en følelse av hvordan det er å slå på tv'n og ikke skjønne bæret ;-)"

Ja, nettopp!

Det er akkurat sånn det kan virke!

Kanskje derfor jeg irriterer meg også, fordi det er lagt opp til å være så utelukkende for alle som ikke kan tegnspråket!

Jeg tror nok egentlig alle muligheter har vært diskutert. Jeg antar de har kommet fram til at hørende neppe har noen interesse av å se akkurat denne korte nyhetssendingen, som også er mye mer amputert i forhold til andre nyhetssendinger på tv. Jeg vil tro at så snart noen ber om å få tekst eller stemme, så tar de det opp? Går jo an å prøve...

Gjest togli
Skrevet

Det skulle bare mangle. Her betaler jeg mer enn nok lisens. Hvorfor skal det gå til sport, som jeg over hodet ikke interesserer meg for, men ikke til teksting og tolking? Sport er dyrt. Kun snakk om prioriteringer. Holder ikke å si at det er få hørselshemmede, det er mange nok til å betale for teksting og tolk.

Man får la hørselshemmede få lavere lisens i tilfelle, trekke fra alt man ikke har mulighet til å ha utbytte av. For det handler ikke om interesse, det handler om at man ikke får det med seg. Og jeg synes f.eks. det er horribelt at bare hørende får med seg politiske debatter når de går på TV.

Vi er alle ulike, og noen faller alltid utenom på ett eller annet vis. Men at tvangslisenskanalen ikke klarer å hoste opp noen tolker, det er uhørt!

Selvsagt helt enig med deg!

En ting er at innbakt i TV-lisensen er også bruken av radio. Radio er jo fullstendig ubrukelig for alle døve i Norge, men vi får likevel ikke gehør for å betale lavere lisens :-(

Skrevet

Jeg skjønner ikke at det går an å irritere seg over dette når man sitter foran skjermen, og ihvertfall ikke nok til at man etterpå setter seg ned og skriver et irritert innlegg på dol! ;-)

Men når det er sagt så hadde det jo vært fint dersom de hadde hatt tilbud om teksting via tekst-tv også på denne sendingen. Jeg er generelt sett for mye teksting. Det er sikkert hørselshemmede som ikke kan tegnspråk også, og som derved ville hatt nytte av teksting av dette programmet.

Slik teksting ville sikkert vært relativt enkelt å få til også, for man har jo allerede skrevet ned nyhetene som "leses opp" et sted.

Så forslaget om teksting støttes, men jeg har ingen forståelse for irritasjon inntil dette skjer! :-)

Skrevet

Selvsagt helt enig med deg!

En ting er at innbakt i TV-lisensen er også bruken av radio. Radio er jo fullstendig ubrukelig for alle døve i Norge, men vi får likevel ikke gehør for å betale lavere lisens :-(

Men når du sier at den er innbakt i tv-lisensen: Betyr det at den som bare har radio og ikke tv må betale egen radiolisens?

Hvis de ikke gjør det, betyr det jo at radio er gratis, og da kan man jo ikke kreve nedsatt tv-lisens?

Skrevet

Men når du sier at den er innbakt i tv-lisensen: Betyr det at den som bare har radio og ikke tv må betale egen radiolisens?

Hvis de ikke gjør det, betyr det jo at radio er gratis, og da kan man jo ikke kreve nedsatt tv-lisens?

Det var radiolisens tidligere. Men nå tror jeg radio er gratis.

Jeg bodde uten TV i mange år og betalte ingen verdens ting til NRK.

De som ikke får inn NRK2 (det er ennå noen steder i landet denne kanalen er umulig å få inn eller er så dårlig at den i praksis ikke finnes), får heller ikke redusert lisens. Det er de ganske sure for.

Gjest togli
Skrevet

Hmm, der sa du noe.. Døve i Norge gikk til lisensstreik for mange år siden. Så vidt jeg husker var et av argumentene for at døve burde få lavere lisens, nettopp det at vi ikke hadde tilgang på radio. Men det er mulig jeg roter litt nå :-/

Gjest togli
Skrevet

Et argument Norges Døveforbund brukte for å synliggjøre døves behov for tekst/tolk på tv, var at vi heller ikke har tilgang på radio og informasjon derfra. Det var vel heller ikke snakk om lavere TV-lisens, men økt bruk av teksting, tolking og programmet spesielt for døve.

Sorry for feilinformasjonen ;-)

Skrevet

Et argument Norges Døveforbund brukte for å synliggjøre døves behov for tekst/tolk på tv, var at vi heller ikke har tilgang på radio og informasjon derfra. Det var vel heller ikke snakk om lavere TV-lisens, men økt bruk av teksting, tolking og programmet spesielt for døve.

Sorry for feilinformasjonen ;-)

*S*

Skrevet

Det var radiolisens tidligere. Men nå tror jeg radio er gratis.

Jeg bodde uten TV i mange år og betalte ingen verdens ting til NRK.

De som ikke får inn NRK2 (det er ennå noen steder i landet denne kanalen er umulig å få inn eller er så dårlig at den i praksis ikke finnes), får heller ikke redusert lisens. Det er de ganske sure for.

Ja, jeg skjønner jo at de føler at de betaler for noe de ikke får.

Men hva skjedde da vi fikk NRK2 - økte lisensen betydelig da? Jeg husker ikke helt, men tror ikke dne gjorde det. Da er det noe vi fikk "på kjøpet".

Og dersom man skal ha et system med individuell behanlding av søknad om redusert lisens på grunn av at mottakerforholdene for TV2 er så dårlig, kan dette fort bli en kostbar affære som vil kunne øke lisensen generelt for ALLE.

Det er mange ting her i Norge som ikke er prisdifferensiert etter hvor man bor. Ta f eks porto, som kunne ha vært ekstremt mye durere i Nord-Norge dersom man skulle betale for det det virkelig koster. I stedet har vi et system med fast pris over hele landet, hvilket jo betyr at sentrale strøk med stordriftsfordeler "sponser" portoen i mer grissgrendte strøk.

Veiavgift er heller ikke differensiert.

Jeg synes i grunn at det er greit at en del slike ting er til "fast pris". Det ville blitt altfor komplisert og totalt sett fordurende å ha differensiering over alt.

Skrevet

Ja, jeg skjønner jo at de føler at de betaler for noe de ikke får.

Men hva skjedde da vi fikk NRK2 - økte lisensen betydelig da? Jeg husker ikke helt, men tror ikke dne gjorde det. Da er det noe vi fikk "på kjøpet".

Og dersom man skal ha et system med individuell behanlding av søknad om redusert lisens på grunn av at mottakerforholdene for TV2 er så dårlig, kan dette fort bli en kostbar affære som vil kunne øke lisensen generelt for ALLE.

Det er mange ting her i Norge som ikke er prisdifferensiert etter hvor man bor. Ta f eks porto, som kunne ha vært ekstremt mye durere i Nord-Norge dersom man skulle betale for det det virkelig koster. I stedet har vi et system med fast pris over hele landet, hvilket jo betyr at sentrale strøk med stordriftsfordeler "sponser" portoen i mer grissgrendte strøk.

Veiavgift er heller ikke differensiert.

Jeg synes i grunn at det er greit at en del slike ting er til "fast pris". Det ville blitt altfor komplisert og totalt sett fordurende å ha differensiering over alt.

Jeg husker ikke hva som skjedde da NRK2 kom. Jeg vet bare at lisensen stort sett stiger ganske mye hvert år og at lisenskontoret er ganske kraftig bemannet som det er.

Generelt tror jeg differensiering, behovsprøving og denslags ofte koster mer enn det smaker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...