Gå til innhold

Hva synes dere om syklister i veien?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

5

• morsan

4

• mil1365380270

4

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

jeg syns vel kanskje at trening bør foregå på treningsbanen- og jeg oppfatter han som at han svarte ironisk.

Gjest staedtler
Skrevet

De som sykler "midt i veien" (mener du det bokstavelig?) bør tenke seg om en gang eller fem. Idiotisk, i så fall.

Uansett, mine observasjoner stemmer dårlig med dette. Jeg sjøl og alle jeg trener med, og møter underveis, ligger så langt til høyre som det er forsvarlig å gjøre. Det samme gjelder når jeg går på rulleski. Du aner ikke hvor mange forbanna bilister vi møter. Jeg gir aldri fingeren tilbake, slik enkelte av mine medsyklister gjør, da det er dårlig "psykologi" å gjøre slikt. Det forsterker bare frontene.

Iflg. vegtrafikkloven har både syklister og bilister lov til å ferdes på de (fleste) veier. Det må alle forholde seg til ved å ta hensyn til hverandre. Det er bilister som ikke gjør dette, men jeg er fullstendig klar over at det er mange av min "rase" som også burde fått et spark bak, når det gjelder oppførsel.

For å ta et steg tilbake og se det i en litt større sammenheng, så kan det være interessant å sammenligne med forholdene visse steder sørover i Europa. I Spania og Italia, for eksempel, har vært og trent i begge disse landene, er det en helt annen sykkelkultur. Vi har liksom Thor Hushovd, der nede finnes det 3998468 stk. syklister som har hevda seg i internasjonal sykkelsport og alle er nasjonalhelter. Syklister nyter en annen respekt der nede. Bilistene viser generelt mer hensyn. Det "morsomme" er at jeg har gått på rulleski på de samme veistrekningene, og da uten å ta noe mer plass enn ved sykling, og da viser IKKE bilistene hensyn, spesielt ikke i Spania.. Hehe.

Nærhet og avstand?

Gjest staedler
Skrevet

jeg syns vel kanskje at trening bør foregå på treningsbanen- og jeg oppfatter han som at han svarte ironisk.

Treningsbanen? Landeveisyklisters "bane" er.. ja... landeveien.

Skrevet

Treningsbanen? Landeveisyklisters "bane" er.. ja... landeveien.

Det er lettere å stanse med en sykkel enn en svær trailer - det må da syklisten ta ansvaret for. Mange tror at svære trailere kan stoppe brått. En yrkessjåfør liker ikke å kjøre ned mye trafikanter og blir sikkert redd og sint-

Gjest prinsesse på vift
Skrevet

De som sykler "midt i veien" (mener du det bokstavelig?) bør tenke seg om en gang eller fem. Idiotisk, i så fall.

Uansett, mine observasjoner stemmer dårlig med dette. Jeg sjøl og alle jeg trener med, og møter underveis, ligger så langt til høyre som det er forsvarlig å gjøre. Det samme gjelder når jeg går på rulleski. Du aner ikke hvor mange forbanna bilister vi møter. Jeg gir aldri fingeren tilbake, slik enkelte av mine medsyklister gjør, da det er dårlig "psykologi" å gjøre slikt. Det forsterker bare frontene.

Iflg. vegtrafikkloven har både syklister og bilister lov til å ferdes på de (fleste) veier. Det må alle forholde seg til ved å ta hensyn til hverandre. Det er bilister som ikke gjør dette, men jeg er fullstendig klar over at det er mange av min "rase" som også burde fått et spark bak, når det gjelder oppførsel.

For å ta et steg tilbake og se det i en litt større sammenheng, så kan det være interessant å sammenligne med forholdene visse steder sørover i Europa. I Spania og Italia, for eksempel, har vært og trent i begge disse landene, er det en helt annen sykkelkultur. Vi har liksom Thor Hushovd, der nede finnes det 3998468 stk. syklister som har hevda seg i internasjonal sykkelsport og alle er nasjonalhelter. Syklister nyter en annen respekt der nede. Bilistene viser generelt mer hensyn. Det "morsomme" er at jeg har gått på rulleski på de samme veistrekningene, og da uten å ta noe mer plass enn ved sykling, og da viser IKKE bilistene hensyn, spesielt ikke i Spania.. Hehe.

Nærhet og avstand?

"Det er bilister som ikke gjør dette, men jeg er fullstendig klar over at det er mange av min "rase" som også burde fått et spark bak, når det gjelder oppførsel."

Du mener altså at syklister tar hensyn til billister når se sykler i veibanen der bilene skal kjøre og skaner farten på trafikken? Og billistene tar så ikke hensyn ved å kjøre forbi, noe som jo ofte blir snittkjøring om man ikke skal kjøre i 30 km/t milevis.

Når det finnes sykkel og gangstier, hvorfor kan det ikke sykles og rulleskies der? Tror dere at dere sykler/går så fort? I byene er det klart at det blir farlig med mange gående, men ikke på landeveier der det finnes sykkel og gangstier.

Jeg synes mange syklister tar særdeles lite hensyn til bilene, de er jo i veien! Hvordan mener du syklistene tar hensyn?

Sånn jeg ser det er det like lite hensyn begge veier, jeg respekterer ikke syklistene når de skal være sånn til hinder.

Gjest printa
Skrevet

Noen tror bare de er Konger etter veien. Særlig de som kjører langtransport, har kulemage og trailersprekk.

De jeg vet om som kjører slike biler, er ikke videre skarp heller. Litt utrent og tilbakestående vil jeg si.;-/

Stakkars store mannfolk, må ha store leketøy vøttu.

Å bli forbikjørt, ventende på rødt av en syklist, ble nok i det meste laget for doningen.

At det i tillegg var en kvinne, fikk han rett og slett til å miste besinnelsen.

Stakkars lille dust, bak rattet på en STOR trailer.

Håper han blir stoppa neste gang, fratatt lappen, så han kan begynne å sykle selv. Det behøver han sikkert.

Gjest staedtler
Skrevet

Det er lettere å stanse med en sykkel enn en svær trailer - det må da syklisten ta ansvaret for. Mange tror at svære trailere kan stoppe brått. En yrkessjåfør liker ikke å kjøre ned mye trafikanter og blir sikkert redd og sint-

Ingen med fornuft i skallen er vel uenig i hva du sier der. :-) Men det er på sida. Jeg bare påpekte noe jeg reagerte på. Må stikke. :-)

Skrevet

Noen tror bare de er Konger etter veien. Særlig de som kjører langtransport, har kulemage og trailersprekk.

De jeg vet om som kjører slike biler, er ikke videre skarp heller. Litt utrent og tilbakestående vil jeg si.;-/

Å bli forbikjørt, ventende på rødt av en syklist, ble nok i det meste laget for doningen.

Håper han blir stoppa neste gang, fratatt lappen, så han kan begynne å sykle selv. Det behøver han sikkert.

Du er jo helt forskrudd!

Gjest staedtler
Skrevet

"Det er bilister som ikke gjør dette, men jeg er fullstendig klar over at det er mange av min "rase" som også burde fått et spark bak, når det gjelder oppførsel."

Du mener altså at syklister tar hensyn til billister når se sykler i veibanen der bilene skal kjøre og skaner farten på trafikken? Og billistene tar så ikke hensyn ved å kjøre forbi, noe som jo ofte blir snittkjøring om man ikke skal kjøre i 30 km/t milevis.

Når det finnes sykkel og gangstier, hvorfor kan det ikke sykles og rulleskies der? Tror dere at dere sykler/går så fort? I byene er det klart at det blir farlig med mange gående, men ikke på landeveier der det finnes sykkel og gangstier.

Jeg synes mange syklister tar særdeles lite hensyn til bilene, de er jo i veien! Hvordan mener du syklistene tar hensyn?

Sånn jeg ser det er det like lite hensyn begge veier, jeg respekterer ikke syklistene når de skal være sånn til hinder.

Noe misforståelser her.. Og noe jeg er direkte uenig med deg i, som bl.a. har med utstyr å gjøre. Får svare når jeg kommer hjem i kveld, må stikke.

Gjest prinsesse på vift
Skrevet

Men hvis hun nå først mener hun er en trafikkant på linje med bilene så skal da også hun stoppe på rødt lys! Men da var hun vel plutselig "bare" syklist da?

De er trafikanter og syklister om hverandre, tøyer reglene til sin fordel, og de er vel de som nettopp mener de er konge på veien, og den alle skal ta hensyn til. Nettopp Valen er vel en slik usmakelig person, men jeg tenker også at det nok er litt sånn generelt.

Skrevet

Noe misforståelser her.. Og noe jeg er direkte uenig med deg i, som bl.a. har med utstyr å gjøre. Får svare når jeg kommer hjem i kveld, må stikke.

stikk du - og la oss sitte igjen her, -presset ut i grøfta!

Skrevet

Det er sinnsykt irriterende, men det finnes ingen unnskyldning for å opptre som denne fyren gjorde (jeg antar det er Anita Valen-artikkelen).

Gjest prinsesse på vift
Skrevet

Det er sinnsykt irriterende, men det finnes ingen unnskyldning for å opptre som denne fyren gjorde (jeg antar det er Anita Valen-artikkelen).

Nei, han oppførte seg ikke bra. Men jeg skjønner det godt dersom hun stadig drev og skulle sykle forbi ham. Syklister må da følge vanlige trafikk regler om de bestemmer seg for å leke biler, og da også stoppe på rødt lys og ikke drive å kjøre forbi alle bilene dersom trafikken står litt rolig. Kan ikke bare være syklist og ikke bry seg om regler når det passer seg. Enten eller mener jeg.

Skrevet

Hun påstår at hun syklet helt ute på den hvite stripa...

Men, jeg synes helt klart at sykler i 50-60 km/t er veldig plagsomme i trafikken. Og de som trener sammen, ligger gjerne i en stor klynge, og gjør det veldig vanskelig å være bilist.

Gjest prinsesse på vift
Skrevet

Hun påstår at hun syklet helt ute på den hvite stripa...

Men, jeg synes helt klart at sykler i 50-60 km/t er veldig plagsomme i trafikken. Og de som trener sammen, ligger gjerne i en stor klynge, og gjør det veldig vanskelig å være bilist.

Hjelper lite å sykle helt ytterst da for man kan egentlig ikke kjøre forbi uten å passere gulstripa uansett hvis en skal gjøre det forsvarlig.

mil1365380270
Skrevet

Har en viss forståelse for at det ikke passer å sykle på gang- og sykkelvei alltid. I henhold til veitrafikkloven har syklister ansvar for å tilpasse farten til gående og ikke være til hinder. Vanskelig når du kjører fort.

De som sykler midt i veien hater jeg. Og at de med lange biler, som er vanskeligere å kjøre forbi med, blir kjempesinte, har jeg stor forståelse for.

Skrevet

Synes selvfølgelig at sjåføren her gikk langt over streken...

Men må si at syklister i veien mange ganger er jævlig irriterende!

Virker som treningsyklister har en tendens til å tro at de holder samme tempo som øvrig trafikk!

De ligger ofte midt i veibanen, eller sykler to i bredden(!) og på litt uoversiktlige og svingete veier, blir det både farlig og vanskelig å kjøre forbi!

Har selv blitt både irritert og frustrert over dette mange ganger....

De kunne kanskje i det minste kjørt innom en busslomme nå og da for å slippe forbi bilene?

Det burde kanskje ringe en bjelle når man plutselig har en hale av biler etter seg, mener jeg...

Skrevet

Hjelper lite å sykle helt ytterst da for man kan egentlig ikke kjøre forbi uten å passere gulstripa uansett hvis en skal gjøre det forsvarlig.

Nemlig, det er jo derfor det er så vanskelig...de skal ha plass til å velte uten at man kjører på dem.

Men jeg syntes det var noen her som kommenterte noe om "midt i veien". Og det gjorde hun visst ikke.

Gjest printa
Skrevet

Jeg bor ved RV24 og har en jevn strøm av trailere forbi huset daglig. Når det er omkjøring på alternative veier, kjører trailerne like fort der som etter hovedveien, selv om veien er mye smalere, og det går såvidt å møte annen bil.

Trailere skal ogå avpasse farten etter forholdene. De færreste gjør det. Derfor er det også mange møtelulykker mellom trailer og personbil.

Bilister skal opptre Hensynsfullt, Aktsomt og Varsomt overfor syklister og andre som ferdes i trafikken. Dette gjelder også de som kjører trailer. Fordelen er at disse sitter så høyt at de ikke blir rammet (annet enn psykisk) når det skjer møteulykker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...