Gå til innhold

Hva synes dere om syklister i veien?

Anbefalte innlegg

Gjest prinsesse på vift
Skrevet

Jeg bor ved RV24 og har en jevn strøm av trailere forbi huset daglig. Når det er omkjøring på alternative veier, kjører trailerne like fort der som etter hovedveien, selv om veien er mye smalere, og det går såvidt å møte annen bil.

Trailere skal ogå avpasse farten etter forholdene. De færreste gjør det. Derfor er det også mange møtelulykker mellom trailer og personbil.

Bilister skal opptre Hensynsfullt, Aktsomt og Varsomt overfor syklister og andre som ferdes i trafikken. Dette gjelder også de som kjører trailer. Fordelen er at disse sitter så høyt at de ikke blir rammet (annet enn psykisk) når det skjer møteulykker.

Greit nok det at mange lastebilsjåfører kanskje er litt uaktsomme, men jeg tror neppe disse _vil_ havne i ulykker heller. Mange møteulykker er selvmord fra de i bilen da...

Poenget mitt er at også syklister må ta hensyn, og de må bestemme seg om de vil være syklist eller "billist" og så følge reglene konsekvent. Mange syklister gjør det som passer dem best der og da, og skjer det noe får bilen skylden selv om syklisten var den uaktsomme. Jeg _vil_ jo slippe å kjøre på en syklist jeg, derfor er det kjedelig når så mange tohjulinger ikke tar noe hensyn og setter seg selv i fare, det er jo de som blir hardest skadet om noe skjer.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

5

• morsan

4

• mil1365380270

4

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Trailersjåførens oppførsel/kommentarer var selvfølgeliug helt uakseptabelt!

Men når det er sagt, så er det skrekkelig irrieterende med syklister som tror de eier veien og skal og bør tas hensyn til fordi det er så vitkig å trene så fort. De må ihvertfall holde seg til reglene og bl.a. stoppe på rødt lys og overholde vikeplikten i rundkjøringer!

Man kjenner seg lett igjen i Øystein Sundes sang:

D'er vi som sykler Trondheim-Oslo

D'er vi som sykler midt i veien her

Du får heller kjøre rundt om Bergen

og ikke komme her og komme her!

Du må'kke komme her og komme her

Du må'kke komme her og tro at du er no til kær

Gjest prinsesse på vift
Skrevet

Men når det er sagt, så er det skrekkelig irrieterende med syklister som tror de eier veien og skal og bør tas hensyn til fordi det er så vitkig å trene så fort. De må ihvertfall holde seg til reglene og bl.a. stoppe på rødt lys og overholde vikeplikten i rundkjøringer!

Nettopp!

Gjest juppis
Skrevet

Øystein er kul! Han får bættre sagt det mæste!!!

mil1365380270
Skrevet

Jeg bor ved RV24 og har en jevn strøm av trailere forbi huset daglig. Når det er omkjøring på alternative veier, kjører trailerne like fort der som etter hovedveien, selv om veien er mye smalere, og det går såvidt å møte annen bil.

Trailere skal ogå avpasse farten etter forholdene. De færreste gjør det. Derfor er det også mange møtelulykker mellom trailer og personbil.

Bilister skal opptre Hensynsfullt, Aktsomt og Varsomt overfor syklister og andre som ferdes i trafikken. Dette gjelder også de som kjører trailer. Fordelen er at disse sitter så høyt at de ikke blir rammet (annet enn psykisk) når det skjer møteulykker.

Ikke at jeg skal unnskylde de som kjører for fort, men høyden gjør at de ofte har mye bedre oversikt enn en personbil.

Gjest printa
Skrevet

Greit nok det at mange lastebilsjåfører kanskje er litt uaktsomme, men jeg tror neppe disse _vil_ havne i ulykker heller. Mange møteulykker er selvmord fra de i bilen da...

Poenget mitt er at også syklister må ta hensyn, og de må bestemme seg om de vil være syklist eller "billist" og så følge reglene konsekvent. Mange syklister gjør det som passer dem best der og da, og skjer det noe får bilen skylden selv om syklisten var den uaktsomme. Jeg _vil_ jo slippe å kjøre på en syklist jeg, derfor er det kjedelig når så mange tohjulinger ikke tar noe hensyn og setter seg selv i fare, det er jo de som blir hardest skadet om noe skjer.

Nei, det er vel ingen som ønsker å havne i en slik situasjon.

Loven er vel bare engang slik at det er bilistene som skal ta hensyn til syklister og gående, og ikke omvendt.

Noen bilister gidder ikke engang å blinke ut til motsatt felt for å varsle de som ligger bak at det er syklist i feltet. Noen ganger møter jeg biler som kjører i 200kmt minst. Ikke rart det skjer store og alvorlige ulykker.

Jeg vet sannelig ikke hvem som er best eller verst jeg. Jeg sykler selv også, men da benytter jeg gang og sykkelvei. Etter hovedveien tør jeg rett og slett ikke å sykle.

Jeg skulle sånn generelt at folk tok det litt mer med ro og stresser ned i trafikken.

Det er veldig mange trafikkulykker nå på våren, og jeg ønsker ikke at noen av mine skal havne i det.

Gjest printa
Skrevet

Ikke at jeg skal unnskylde de som kjører for fort, men høyden gjør at de ofte har mye bedre oversikt enn en personbil.

Det er også et poeng!

Skrevet

Det er sikkert mange også blant trailersjåførene som ikke viser den aktsomhet som d eburde. Det har jo også vært skriverier om sjåfører som ikke har hatt forskriftsmessig hviletid, utenlandske sjåfører uten kjetting på glatta, sjåfører med usikret last osv.

Men jeg har vært på langdistanse sykkeltur i rolig tempo med full oppakking på relativt øde landeveier, og da har jeg opplevd trailerne som de mest hensynsfulle. De svingte godt utenom og kom gjerne med et muntert "bært" for å varsle om at her kan det komme et lufttrykk - hold begge henda på styret! :-)

De desidert verste var dem som trakk campingvogner - selve bilen hadde god avstand til oss, men ikke alltid vogna! *grøss*

Menn i store dyre biler hadde også en lettere tendens til å komme med lange sure støt i hornet! :-(

Skrevet

Jeg forstår at de med racersykler med tynne dekk er nødt til å sykle i veien, det ligger ofte småstein og andre ting på gangstien som er døden for så tynne dekk. Og det er også et poeng at gangstien kan bli utrygt for både noen og enhver når farta når opp i 50 km og mer.

Men... Når jeg ser disse hobbymosjonistene som kommer syklende på offroaderne sine, i veien, og ikke kan bruke gangsti, da må jeg le. For det første: Når folk kjøper offroadere for å kjøre på asfalt, da har de misforstått noe vesentlig. De mister jo masse av både fart og sykkelglede. Jeg koser meg når jeg med min hybridsykkel feier forbi disse:-D

For det andre: Offroaderne har så tjukke dekk at de tåler både småstein og glasskår. Hvis ikke er det maks uflaks isåfall.

Skrevet

Lastebilsjåføren oppførte seg hinsides normal folkeskikk.

Syklister i veien har jeg et ambivalent forhold til. Mange oppfører seg veldig greit, men noen oppfører seg som de eier veien og litt til. De følger kun sine egne regler.

Store felt med mosjonister på smale og svingete veier har gitt meg hjerteklapp mer enn en gang.

Når det er sagt, er det bra å mosjonere og jeg sykler langs veien selv også. Men jeg prøver å bruke innsida på hue samtidig :-)

Skrevet

Joa, den lastebilsjåføren gikk vel en liten smule over streken.

Men det ER lov å drømme...når man til stadighet sinkes av disse irriterende sinkene.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg forsvarer på ingen måte trailersjåføren - sånn oppfører man seg bare ikke.

Men når det er sagt; det er ganske mange ganger jeg har holdt på å kjøre på syklister som sykler fullstendig uvettig! De svinger uten å se seg for, de tror bilene kan stoppe på to sekunder, de sykler forbi hverandre - i det hele tatt.

Spesielt i Kongsveien forbi Sjømannsskolen er det ille, der er det ganske trangt fra før av også.

Men på motorveiene synes jeg de er flinke til å holde seg unna.

sarah bernard
Skrevet

Sykler midt i veien for å presse bilistene til å ta en skikkelig forbikjøring.

Sykler man i veikanten suser bilene forbi med en knapp halvmeter eller meter.

Jeg synes man i Norge bør prioritere å lage sykkelveier all over the country. Både syklistene og bilistene må bli flinkere. Syklistene til å gi tegn, bilistene til å holde avstand og å ha tålmodighet (!).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg sykler selv. Holder meg på sykkelfeltene og gangstiene, i hvert fall i den grad det lar seg gjøre.

Men det er livsfarlig. Bilistene liker meg overhodet ikke. Ofte kjører de faen så nærme meg selv om jeg ligger innenfor det avgrensa sykkelfeltet, og en del jævler tuter når de er på siden av meg. Jeg skvetter like forbanna hver eneste gang, og kan fort skjene ut i veien og ødelegge sykkelen i bilen bak den tutene bilen.

Som bilist opplever jeg sjelden problemer med syklister. Men det er fordi jeg kan kjøre bil, og fordi jeg ser syklisten i veien foran meg før han er 2 meter unna.

Som syklist opplever jeg dog jævla mange problemer med bilistene.

Skrevet

Vi har ikke gang og sykkelsti og har ganske smal veibane. Det gjør at for å unngå farlige situasjoner hvor bilister prøver å trenge seg forbi selv ved møtende trafikk må de som sykler holde seg midt i sin veibane. Skulle bare mangle, jeg synes vi som kjører bil må ta hensyn og vente med å kjøre forbi til det er klart.

Skrevet

Jeg forsvarer på ingen måte trailersjåføren - sånn oppfører man seg bare ikke.

Men når det er sagt; det er ganske mange ganger jeg har holdt på å kjøre på syklister som sykler fullstendig uvettig! De svinger uten å se seg for, de tror bilene kan stoppe på to sekunder, de sykler forbi hverandre - i det hele tatt.

Spesielt i Kongsveien forbi Sjømannsskolen er det ille, der er det ganske trangt fra før av også.

Men på motorveiene synes jeg de er flinke til å holde seg unna.

På motorvei er det vel ikke lov til å sykle?

Skrevet

Jeg bor på landet. Her er det smale svingete veier ala "flåklypa". Hver dag kjører jeg en strekning på ca 3 mil på disse svingete veiene og deler veien med minst 10 syklister, x-antall joggere og like mange traktorer.

Det er om å gjøre å ha god tid.

Syns det virker som om bilister her ute tar hensyn. Forbikjøringer skjer med god margin. I den grad det er mulig å snakke om "god margin" på såpass smale bygdeveier.

Når vi kommer inn til byen er syklistene et _stort_ problem. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg kommer sneglende i 30 km i timen, men likevel får problemer med å stanse fordi syklister tråkker med livet som innsats rett ut i gangfeltene uten å se seg om verken til høyre eller venstre.

Og brått kaster de seg fra høyre side av veien, foran bilen min, for å svinge av til venstre. Tegn, hva er det?

Syns det er et mirakel at det ikke skjer flere ulykker.

Jeg kan forstå at trailersjåføren mistet besinnelsen. Han er yrkessjåfør og sikkert forferdelig lei av syklister som vingler fram og tilbake på kryss og tvers av arbeidsdagen sin. Men, han kunne ha moderert seg noe. Er ikke bra for blodtrykket å bli så sinna.

Skrevet

De som sykler midt i veien er av samme kategori som de som sykler på E18 og E6 - de burde fått forbud mot å bruke fremkomstmiddel med hjul.

Generelt sett om problemstillingen; så finnes det hjernedøde bilister som ikke tar hensyn, og hjernedøde syklister som gir blanke f i alle typer medtrafikanter.

Noen bra og noen dårlige epler i begge kurvene - for å si det slik.

Gjest staedtler
Skrevet

stikk du - og la oss sitte igjen her, -presset ut i grøfta!

Jeg velger å tolke den humoristisk. (?)

Gjest staedtler
Skrevet

"Det er bilister som ikke gjør dette, men jeg er fullstendig klar over at det er mange av min "rase" som også burde fått et spark bak, når det gjelder oppførsel."

Du mener altså at syklister tar hensyn til billister når se sykler i veibanen der bilene skal kjøre og skaner farten på trafikken? Og billistene tar så ikke hensyn ved å kjøre forbi, noe som jo ofte blir snittkjøring om man ikke skal kjøre i 30 km/t milevis.

Når det finnes sykkel og gangstier, hvorfor kan det ikke sykles og rulleskies der? Tror dere at dere sykler/går så fort? I byene er det klart at det blir farlig med mange gående, men ikke på landeveier der det finnes sykkel og gangstier.

Jeg synes mange syklister tar særdeles lite hensyn til bilene, de er jo i veien! Hvordan mener du syklistene tar hensyn?

Sånn jeg ser det er det like lite hensyn begge veier, jeg respekterer ikke syklistene når de skal være sånn til hinder.

Er hjemme igjen nå. Kan skrive et innlegg før jeg legger meg.

Mange merkelige innlegg i denne tråden. Mye ukonstruktivt, uten at jeg er en objektiv dommer, sjølsagt.

Slik jeg ser det, begår mange den feilen å sette to store grupper opp mot hverandre. Sånn sett har Hawkwind, på sin egen vulgære måte, helt rett. Det finnes hjernedøde tullinger både blant syklistene og bilistene. Det påpekte jeg da også i mitt eget innlegg. Jeg skreiv eksplisitt at jeg er klar over at mange syklister oppfører seg helt bak mål i trafikken. Jeg identifiserer meg overhodet ikke med disse, og har sjøl kommentert dette flere ganger overfor enkelte.

Samme gjelder enkelte bilister. Heeelt bak mål. Dette har jeg ikke bare opplevd på sykkel eller rulleski, men også under løping. Gooood plass til å passere på en mer eller mindre øde landevei, (og da gjerne uten gangvei!), men på pur f... må vedkommende kjøre helt klistra inn til meg. Jeg blir irritert, men jeg gjør ingenting, for det tjener ikke saken. Heller tvert imot.

Men hva er egentlig poenget i å trekke fram mange sånne enkelthendelser? Jeg kunne, som du sikkert har forstått, fortalt om flere idioter, både bilister og syklister. Jeg ser derimot ikke hensikten. Alle bør være klar over at det finnes suppehuer i begge "leire". Og mange ER i begge leire. Jeg kjører også bil.

Det gjelder å forsøke å se det hele fra den andres ståsted. Jeg sikter ikke til skruppelløse syklister som har et villkårlig forhold til trafikkreglene. Jeg sikter til heller ikke til trailersjåfører ála han i artikkelen. Men til den gjennomsnittlige trafikant. Med en gang en ser lenger enn sin egen nesetipp, og det gjelder igjen alle, er sjansen for hensyn overfor hverandre, større. Basic i teoriene til Johan Galtung. :-)

Men angående syklister.. Som bilist er jeg fullstendig klar over at ikke bare vanlige personbiler, trailere, motorsykler og busser har tilgang til veien. F.eks. traktorer har tilgang. De sinker meg minst like mye som syklister. Jeg må kanskje ligge noen hundre meter bak dem til neste busslomme. Men hva så?

Ok, for å møte resten slik du skriver det:

"Du mener altså at syklister tar hensyn til billister når se sykler i veibanen der bilene skal kjøre og skaner farten på trafikken? Og billistene tar så ikke hensyn ved å kjøre forbi, noe som jo ofte blir snittkjøring om man ikke skal kjøre i 30 km/t milevis."

Skal jeg være helt ærlig, er jeg litt usikker på hva du mener her. Hvis jeg tolker deg riktig, beklager hvis jeg så ikke gjør, så antyder du i dette avsnittets første setning, at syklister ikke bør være i veien overhodet, fordi de sinker bilistene. Vel, du får i så fall ta det opp med en samferdselspolitiker. Traktorer, mopeder osv. sinker også bilistene. Dette er snakk om landeveier, ikke motorveier. Man skal uansett ikke kjøre i 90 km/t. her. Jeg holder opp mot 40-50 km/t. på veiene jeg sykler, og der er fartsgrensene stort sett 60. Ikke noen kjempedifferanse i så måte. Og ja, vi tar hensyn. Når vi sykler lag, ligger vi ikke to-tre i bredden, i så fall er det bare på virkelig perifere veier hvor det er veldig lite trafikk. Da signaliserer bakerste mann at nå kommer en bil. Rett etterpå er vi på linje, alle sammen. Er det uoversiktlig, krappe svinger e.l., ligger vi uansett helt på linje. Sjelden problemer av noen art. Men dette er oss, jeg kan ikke snakke for alle syklister, akkurat som ingen andre i denne tråden kan snakke for alle bilistene. Heldigvis. Jeg må også si at de fleste bilistene jeg møter, kjører helt kurrant.

Du skriver:

"Når det finnes sykkel og gangstier, hvorfor kan det ikke sykles og rulleskies der? Tror dere at dere sykler/går så fort? I byene er det klart at det blir farlig med mange gående, men ikke på landeveier der det finnes sykkel og gangstier."

Flere grunner. For det første finnes det IKKE sykkel- og gangveier overalt. Et håpløst utgangspunkt for diskusjon. Habile syklister tilbakelegger mange mil pr. økt, og da sier det sjøl at man ikke befinner seg ved gangveier overalt. Sikkerheten for gående og andre syklister, og tro meg, bikkjer!!, er en annen grunn. Enda en grunn er at dårlig vedlikeholdte gangveier, med sprekker og faenskap, er helt håpløst som underlag for tynne racerdekk. Not a chance. Om vi tror at vi går/sykler så fort? Nei, men det er heller ikke poenget. Vi har lov og rett til å ferdes på landeveier, akkurat som bilister. Det fordrer derimot at vi tar hensyn og at bilistene tar hensyn. Å sinke en bilist i flere hundre meter, det er for meg helt fremmed. Har aldri opplevd det, så det kan jeg ikke forholde meg til.

Du schreibst:

"Jeg synes mange syklister tar særdeles lite hensyn til bilene, de er jo i veien! Hvordan mener du syklistene tar hensyn?"

Ja, de er i veien... Utilsikta ordspill? :-) Hvis syklistene tar lite hensyn rett og slett i kraft av å sykle langs landeveien, så er det et arrogant utsagn. Bilister har ingen mer rett på landeveien enn andre trafikanter. Når dette brukes som argument, så bør man spørre seg hvem som har definisjonsmakta i praksis.

Hvordan jeg mener syklistene tar hensyn... Vel, altså, hvordan skal jeg svare konkret på det.. Har vel delvis gjort det allerede, men må presisere at jeg da ikke forsvarer idioter på to hjul som kun tenker på seg og sitt. Jeg forsvarer ikke alle syklister som medlemmer av en ensarta gruppe. Det blir for naivt og ikke minst besnærende, begge veier!

Ditt siste:

"Sånn jeg ser det er det like lite hensyn begge veier, jeg respekterer ikke syklistene når de skal være sånn til hinder."

Det første kan godt stemme, jeg har ikke et fast inntrykk. Det andre er tvetydig formulert (som sikkert noe av mitt også er, det går fort i svingene her). så det blir vanskelig å kommentere. Men du har vær så god å respektere syklister, det plikter du som trafikant overhodet. Akkurat som syklister også har å respektere trafikkregler. Om du mener noe annet enn hva jeg her reagerte på, så beklager det. Men altså, noe tvetydig, slik jeg ser det.

Uansett, jeg lover å alltid ligge minst mulig i veien for deg, slik at du bare taper en 3-4 sek., kanskje. Det må da være til å leve med. :-)

Ok, da var det sengetid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...