Gå til innhold

Hva synes dere om syklister i veien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg velger å tolke den humoristisk. (?)

Det var ment sånn ;D

Videoannonse
Annonse
  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

5

• morsan

4

• mil1365380270

4

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes det er arrogant å sykle midt i veien. Helt greit med syklister i veien, men da langt ut på siden slik at bilene kan komme fordi.

Skrevet

På motorvei er det vel ikke lov til å sykle?

Det er ikke alle som overholder det forbudet! ;-) Har sett både syklister i kondomdress og unge folk på bitteliten og treig moped på motorvei klasse A....

Skrevet

Syklister som oppfører seg som billister - er helt OK. Men de som "vingler" mellom å være billist og å være "gående" (Sykle fra bilbanen og over gangfeltet) har jeg større problemer med.

Gjest prinsesse på vift
Skrevet

Er hjemme igjen nå. Kan skrive et innlegg før jeg legger meg.

Mange merkelige innlegg i denne tråden. Mye ukonstruktivt, uten at jeg er en objektiv dommer, sjølsagt.

Slik jeg ser det, begår mange den feilen å sette to store grupper opp mot hverandre. Sånn sett har Hawkwind, på sin egen vulgære måte, helt rett. Det finnes hjernedøde tullinger både blant syklistene og bilistene. Det påpekte jeg da også i mitt eget innlegg. Jeg skreiv eksplisitt at jeg er klar over at mange syklister oppfører seg helt bak mål i trafikken. Jeg identifiserer meg overhodet ikke med disse, og har sjøl kommentert dette flere ganger overfor enkelte.

Samme gjelder enkelte bilister. Heeelt bak mål. Dette har jeg ikke bare opplevd på sykkel eller rulleski, men også under løping. Gooood plass til å passere på en mer eller mindre øde landevei, (og da gjerne uten gangvei!), men på pur f... må vedkommende kjøre helt klistra inn til meg. Jeg blir irritert, men jeg gjør ingenting, for det tjener ikke saken. Heller tvert imot.

Men hva er egentlig poenget i å trekke fram mange sånne enkelthendelser? Jeg kunne, som du sikkert har forstått, fortalt om flere idioter, både bilister og syklister. Jeg ser derimot ikke hensikten. Alle bør være klar over at det finnes suppehuer i begge "leire". Og mange ER i begge leire. Jeg kjører også bil.

Det gjelder å forsøke å se det hele fra den andres ståsted. Jeg sikter ikke til skruppelløse syklister som har et villkårlig forhold til trafikkreglene. Jeg sikter til heller ikke til trailersjåfører ála han i artikkelen. Men til den gjennomsnittlige trafikant. Med en gang en ser lenger enn sin egen nesetipp, og det gjelder igjen alle, er sjansen for hensyn overfor hverandre, større. Basic i teoriene til Johan Galtung. :-)

Men angående syklister.. Som bilist er jeg fullstendig klar over at ikke bare vanlige personbiler, trailere, motorsykler og busser har tilgang til veien. F.eks. traktorer har tilgang. De sinker meg minst like mye som syklister. Jeg må kanskje ligge noen hundre meter bak dem til neste busslomme. Men hva så?

Ok, for å møte resten slik du skriver det:

"Du mener altså at syklister tar hensyn til billister når se sykler i veibanen der bilene skal kjøre og skaner farten på trafikken? Og billistene tar så ikke hensyn ved å kjøre forbi, noe som jo ofte blir snittkjøring om man ikke skal kjøre i 30 km/t milevis."

Skal jeg være helt ærlig, er jeg litt usikker på hva du mener her. Hvis jeg tolker deg riktig, beklager hvis jeg så ikke gjør, så antyder du i dette avsnittets første setning, at syklister ikke bør være i veien overhodet, fordi de sinker bilistene. Vel, du får i så fall ta det opp med en samferdselspolitiker. Traktorer, mopeder osv. sinker også bilistene. Dette er snakk om landeveier, ikke motorveier. Man skal uansett ikke kjøre i 90 km/t. her. Jeg holder opp mot 40-50 km/t. på veiene jeg sykler, og der er fartsgrensene stort sett 60. Ikke noen kjempedifferanse i så måte. Og ja, vi tar hensyn. Når vi sykler lag, ligger vi ikke to-tre i bredden, i så fall er det bare på virkelig perifere veier hvor det er veldig lite trafikk. Da signaliserer bakerste mann at nå kommer en bil. Rett etterpå er vi på linje, alle sammen. Er det uoversiktlig, krappe svinger e.l., ligger vi uansett helt på linje. Sjelden problemer av noen art. Men dette er oss, jeg kan ikke snakke for alle syklister, akkurat som ingen andre i denne tråden kan snakke for alle bilistene. Heldigvis. Jeg må også si at de fleste bilistene jeg møter, kjører helt kurrant.

Du skriver:

"Når det finnes sykkel og gangstier, hvorfor kan det ikke sykles og rulleskies der? Tror dere at dere sykler/går så fort? I byene er det klart at det blir farlig med mange gående, men ikke på landeveier der det finnes sykkel og gangstier."

Flere grunner. For det første finnes det IKKE sykkel- og gangveier overalt. Et håpløst utgangspunkt for diskusjon. Habile syklister tilbakelegger mange mil pr. økt, og da sier det sjøl at man ikke befinner seg ved gangveier overalt. Sikkerheten for gående og andre syklister, og tro meg, bikkjer!!, er en annen grunn. Enda en grunn er at dårlig vedlikeholdte gangveier, med sprekker og faenskap, er helt håpløst som underlag for tynne racerdekk. Not a chance. Om vi tror at vi går/sykler så fort? Nei, men det er heller ikke poenget. Vi har lov og rett til å ferdes på landeveier, akkurat som bilister. Det fordrer derimot at vi tar hensyn og at bilistene tar hensyn. Å sinke en bilist i flere hundre meter, det er for meg helt fremmed. Har aldri opplevd det, så det kan jeg ikke forholde meg til.

Du schreibst:

"Jeg synes mange syklister tar særdeles lite hensyn til bilene, de er jo i veien! Hvordan mener du syklistene tar hensyn?"

Ja, de er i veien... Utilsikta ordspill? :-) Hvis syklistene tar lite hensyn rett og slett i kraft av å sykle langs landeveien, så er det et arrogant utsagn. Bilister har ingen mer rett på landeveien enn andre trafikanter. Når dette brukes som argument, så bør man spørre seg hvem som har definisjonsmakta i praksis.

Hvordan jeg mener syklistene tar hensyn... Vel, altså, hvordan skal jeg svare konkret på det.. Har vel delvis gjort det allerede, men må presisere at jeg da ikke forsvarer idioter på to hjul som kun tenker på seg og sitt. Jeg forsvarer ikke alle syklister som medlemmer av en ensarta gruppe. Det blir for naivt og ikke minst besnærende, begge veier!

Ditt siste:

"Sånn jeg ser det er det like lite hensyn begge veier, jeg respekterer ikke syklistene når de skal være sånn til hinder."

Det første kan godt stemme, jeg har ikke et fast inntrykk. Det andre er tvetydig formulert (som sikkert noe av mitt også er, det går fort i svingene her). så det blir vanskelig å kommentere. Men du har vær så god å respektere syklister, det plikter du som trafikant overhodet. Akkurat som syklister også har å respektere trafikkregler. Om du mener noe annet enn hva jeg her reagerte på, så beklager det. Men altså, noe tvetydig, slik jeg ser det.

Uansett, jeg lover å alltid ligge minst mulig i veien for deg, slik at du bare taper en 3-4 sek., kanskje. Det må da være til å leve med. :-)

Ok, da var det sengetid.

3-4 sek? Du mener altså at bilene skal kjøre forbi med en gang olle som? Selv om man møter bil? Eh..? Man må jo voer i den andre kjørebanen for å passere enten det er en sykkel eller traktro man skal forbi, hvis det skal være forsvarlig. Snitt kjøring som man jo kan gjøre mange ganger er vel akkurat det som er å ikke ta hensyn til syklister da? Og d amå man vente, og da gjerne veldig lenge før man forsvalrig kan kjøre forbi.

Forskjellen på traktorer og syklister er at traktorer stopper og slipper forbi, det gjør ikke arrogante syklister.

Dessuten har jeg til gode å se to syklister i følge sykle på rekke, de er alltid i bredden og midt i veibanen. Alltid! Hvis det er av typen vi-tror-vi-sykler-så-fort-bare-fordi-vi-har-kule-nye-sykkel-klær disse er noen sinker.

Vanlig tur syklere på vanlige sykler sykler på fortau der det er og alltid på rekke i veien, de er sjelden problem, det er disse som liksom er "syklister" som er så forbanna arrogante og eier veien.

mil1365380270
Skrevet

Det er ikke alle som overholder det forbudet! ;-) Har sett både syklister i kondomdress og unge folk på bitteliten og treig moped på motorvei klasse A....

Denne uken var det en syklist i kollektivfeltet på motorveien. Like før Lysaker mot Oslo. Lurer på hvor han hadde tenkt å være når bussen kom... Tosk!

Gjest staedtler
Skrevet

3-4 sek? Du mener altså at bilene skal kjøre forbi med en gang olle som? Selv om man møter bil? Eh..? Man må jo voer i den andre kjørebanen for å passere enten det er en sykkel eller traktro man skal forbi, hvis det skal være forsvarlig. Snitt kjøring som man jo kan gjøre mange ganger er vel akkurat det som er å ikke ta hensyn til syklister da? Og d amå man vente, og da gjerne veldig lenge før man forsvalrig kan kjøre forbi.

Forskjellen på traktorer og syklister er at traktorer stopper og slipper forbi, det gjør ikke arrogante syklister.

Dessuten har jeg til gode å se to syklister i følge sykle på rekke, de er alltid i bredden og midt i veibanen. Alltid! Hvis det er av typen vi-tror-vi-sykler-så-fort-bare-fordi-vi-har-kule-nye-sykkel-klær disse er noen sinker.

Vanlig tur syklere på vanlige sykler sykler på fortau der det er og alltid på rekke i veien, de er sjelden problem, det er disse som liksom er "syklister" som er så forbanna arrogante og eier veien.

Og der kom den...

I utgangspunktet var du konstruktiv og imøtekommende, og jeg forsøkte så å svare i samme stil. Så tar du helt av og fordummer hele diskusjonen. Synd. Forhåpentligvis ikke symptomatisk.

Hyggelig så lenge det varte.

Gjest prinsesse på vift
Skrevet

Og der kom den...

I utgangspunktet var du konstruktiv og imøtekommende, og jeg forsøkte så å svare i samme stil. Så tar du helt av og fordummer hele diskusjonen. Synd. Forhåpentligvis ikke symptomatisk.

Hyggelig så lenge det varte.

Hva var så feil der da? Jeg mente noe annet enn deg?

Skrevet

Denne uken var det en syklist i kollektivfeltet på motorveien. Like før Lysaker mot Oslo. Lurer på hvor han hadde tenkt å være når bussen kom... Tosk!

Jeg skjønner ikke at de tør! Greit nok at syklistene har et annet syn på hvem det er som er duster i trafikken, jf innlegg her om akkurat det *S*, men hva hjelper det om man mener at bilisten/bussjåføren/trailersjåføren er en dust hvis man er død???

mil1365380270
Skrevet

Jeg skjønner ikke at de tør! Greit nok at syklistene har et annet syn på hvem det er som er duster i trafikken, jf innlegg her om akkurat det *S*, men hva hjelper det om man mener at bilisten/bussjåføren/trailersjåføren er en dust hvis man er død???

Akkurat! Tror de store bussene har 10 eller 20 cm igjen på hver side av veibanen. Fra speilene riktig nok, men det er uansett ikke plass til en sykkel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...