Gjest Lurerpånoenå Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Jeg vurderer å politianmelde en person for vold og trusler, men har funnet ut at jeg trolig ikke har krav på fri rettshjelp da jeg har en formue som overstiger 100 000. Det er surt å måtte betale for å få lov til å anmelde! Får man virkelig ingen støtte til advokat hvis man har en høyere formue enn 100 000? Hvor mye vil en slik sak koste uten fri rettshjelp? Og hva hvis jeg søker om erstatning? Må jeg betale for en advokat da også? Håper på svar på noen som har mer peiling på dette enn jeg har 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Det går jo an å ringe et advokatkontor å spørre om reglene. Jeg har hørt at det i visse saker gjelder andre regler for selve rettssaken, enn for selve forarbeidet? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Du trenger ikke advokat for å anmelde noen, da går du bare til politiet og leverer anmeldelsen. Dersom du derimot skal gå til sivilt søksmål, så trenger du advokat. Men om politiet etterforsker saken og finner grunn til å straffe vedkommende, så kjører de saken og du er vitne. 0 Siter
Gjest gjem pengene da vel Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Du kan jo anmelde noen da med pengene på konto .... Fri rettshjelp får du hvis du tar ut pengene fra kontoen din å låner en annen konto en tid, eller bruker madrassen. (det gjorde noen bekjente av meg etter tips fra advokaten) 0 Siter
Atene Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Når det gjelder erstatning, kan du ihvertfall melde inn krav om erstatning av direkte utgifter sammen med straffesaken, så det koster heller ikke noe. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Hvis du anmelder noen, og påtalemyndighetene finner grunnf for å rettsforfølge vedkommende, trenger du ikke betale en krone. Det er bare dersom du skal reise sivilt søksmål du må skaffe advokat og betale for det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.