Gjest nynorsk Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Hva slags ord var det som man ikke kan bruke på nynorsk for utenom ord som begynner på be(f eks betydning, begynne osv)? Er det flere slike regler? 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Ord som slutter på -het , kan vel heller ikke brukes? KjærligHET blir til kjærleik, tryggHET, blir tryggleik... osv.... samvittigHET blir til samvit.... osv...? 0 Siter
puttelull Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Else. Ingenting slutter på -else. Ikke helse, heller? Ikke spydig ment, altså, begynte bare å lure på akkurat det.... Og jeg skriver nynorsk på jobben...*hehe* 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Ikke helse, heller? Ikke spydig ment, altså, begynte bare å lure på akkurat det.... Og jeg skriver nynorsk på jobben...*hehe* Jo. Faktisk. Sjekket nå. Husker at norsklæreren min prenta -else-regelen inn i oss. Men det må sies at hun ikke var spesielt god i nynorsk selv. 0 Siter
puttelull Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Jo. Faktisk. Sjekket nå. Husker at norsklæreren min prenta -else-regelen inn i oss. Men det må sies at hun ikke var spesielt god i nynorsk selv. Husker det, jeg og, men... Sånn kan det gå, når man prøver å tenke en gang i blant... *hehe* 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Ikke helse, heller? Ikke spydig ment, altså, begynte bare å lure på akkurat det.... Og jeg skriver nynorsk på jobben...*hehe* Helse går vel bra Tipper jeg Men hendelse blir til hending.... og kjennelse blir til kjenning... Men brennesle derimot går bra på alle språk 0 Siter
Gyda Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Betydning og begynne kan du skrive på nynorsk ... 0 Siter
Gyda Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Else. Ingenting slutter på -else. Betennelse er for eksempel lov ... 0 Siter
Gyda Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 En gang i tiden het det at man måtte unngå ord som begynte på an-, be-, og slutta på -het og -else (glemte jeg noe nå?). Det er ikke slik lenger. Er man i tvil, så må man slå opp. 0 Siter
Gjest Gamal nok Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Betennelse er for eksempel lov ... I dei gode gamle nynorske tekstane heiter det verk, ikkje 'betennesle'. 0 Siter
Gjest Gamal nok Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Ikke helse, heller? Ikke spydig ment, altså, begynte bare å lure på akkurat det.... Og jeg skriver nynorsk på jobben...*hehe* Jau, jau, har du helsa har du mykje! Det er målføret som heiter nynorsk, ikkje dei einskilde orda! 0 Siter
Gjest Little big Sister Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Ord som slutter på -het , kan vel heller ikke brukes? KjærligHET blir til kjærleik, tryggHET, blir tryggleik... osv.... samvittigHET blir til samvit.... osv...? Takk, - ble litt overrasket over at du ville hjelpe. 0 Siter
Sofline Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 I dei gode gamle nynorske tekstane heiter det verk, ikkje 'betennesle'. Betenning, vil jeg tro. 0 Siter
Gjest a survivor Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Takk, - ble litt overrasket over at du ville hjelpe. Hjelper til så godt jeg kan vettu. Hvorfor ble du overrasket? 0 Siter
Gjest ordboka Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Betenning, vil jeg tro. velg: http://nn.wikipedia.org/wiki/Gastritt http://www.skoleforum.com/stiler/bokreferat/det.aspx?id=2846 0 Siter
Gyda Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Jau, jau, har du helsa har du mykje! Det er målføret som heiter nynorsk, ikkje dei einskilde orda! Men kallar du nynorsken for målform og ikkje målføre, så er du komen langt. (Målføre er eit anna ord for dialekt.) 0 Siter
Gyda Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Betenning, vil jeg tro. Nei, nei. Ikke betenning! 0 Siter
Gyda Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 I dei gode gamle nynorske tekstane heiter det verk, ikkje 'betennesle'. Ja, men vi snakker om hva som er lov nå. 0 Siter
puttelull Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Jau, jau, har du helsa har du mykje! Det er målføret som heiter nynorsk, ikkje dei einskilde orda! Hæ!!?!? Altså, hva trodde DU at jeg trodde, da..... Vet jo SELVSAGT at målføret heter nynorsk!*rister på hodet* Jeg og skriver nynorsk på jobb, det betyr at skolespråket her i bygda er nynorsk, men at jeg kommer fra et bokmålsfylkt/sted, og at det ikke faller seg naturlig for meg å skrive kort, brev eller DOL'e på målføret nynorsk! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.