Gå til innhold

Damer, Dyre Vaa er prinsen i eventyret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dyre Vaa

Folkesagn fra Telemark.

Øverst oppe i Telemark, under de høye, mektige Raulandsfjellene, ligger et stort fjellvann, Totak, som sjelden fryser før jul. Borte under fjellene, ved vannet, ligger gården Vå, og her bodde det engang en mann ved navn Dyre. Han hadde ord på seg for å være redd for noen ting. Og for å ha en kuk så hard som stål.

Engang hendte det sent en julekveld, at folket på Vå hørte noen som hujet så fælt på den andre siden av vannet. De andre ble forskrekket. Dyre derimot gikk rolig ned til vannet for å høre hva som var på ferde. Han tok båten sin og rodde over til det sted som lyden kom fra. Det var helt mørkt, men han merket at det var et stort bergtroll som hujet. Se det kunne han ikke.

Trollet spurte ham hvem han var.

- Det er Dyre Vaa, svarte han og spurte trollet hvor det kom fra.

- Fra Åshaug, lød svaret.

- Og hvor vil du hen? spurte Dyre.

- Til Glomshaug til møyene mine. Vil du sette meg over?

Dyre lovet det. Men i det samme trollet satte seg foten i båten, var den nær ved å synke.

- Lett deg, ditt store troll! skrek Dyre.

- Ja, jeg skal lette meg, svarte trollet.

og så begynte de å ro over vannet:

- Vis deg for meg, så jeg får se hvor stor du er, sa Dyre.

- Nei, det vil jeg ikke, sa trollet.

- Men jeg skal legge et merke i prammen.

Tidlig om juledagsmorgen gikk Dyre ned til vannet for å se etter det lovende merket. I prammen fant han tommelfingeren av trollets vott. Denne tok han hjem og målte, og liten var den ikke, for den rommet fire velmålte skjepper korn. Men ikke var den større enn Dyres kuk.

Og mange var møyene han måtte stake opp lurvetussa på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*hihi* Den var knallgod!!

JEg har bodd på Rauland, i hine hårde dagar, og kjenner til Dyre Vaa, DV-museet, segner og folket der, så dette var midt i blinken!!!!

Ha en fortreffelig aften!;-)

Skrevet

Sær som jeg er likte jeg ikke tilføyingene dine. Sagn og soger er litt hellig for meg.

Skrevet

*hihi* Den var knallgod!!

JEg har bodd på Rauland, i hine hårde dagar, og kjenner til Dyre Vaa, DV-museet, segner og folket der, så dette var midt i blinken!!!!

Ha en fortreffelig aften!;-)

Dyre Vaa museet er jo om kunstneren Dyre Vaa ikke om han i soga, men det visste du sikkert :)

Skrevet

Sær som jeg er likte jeg ikke tilføyingene dine. Sagn og soger er litt hellig for meg.

Kuk så hard som horn - skulle det være. De visste vel ikke om stål i gamle dager.

Det fins mange historier om Dyre Vaa. Også ganske erotiske, selv om de neppe er sanne. Det gikk mange kåter enker rundt om på bygdene og diktet.

Skrevet

Dyre Vaa museet er jo om kunstneren Dyre Vaa ikke om han i soga, men det visste du sikkert :)

;-) Selvklart vet jeg det! Og i Rauland er det mange med Vaa-navnet, derfor assosierer jeg med dem jeg kjenner!

Jeg var med og arrangerte flere konserter på Dyre Vaa-museet, så der har jeg trasket og sett på skulpturer og annet maaaaange ganger, ja...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...