Gå til innhold

Bokhandleren fra Helvete....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke uenig i at norsk media kunne fokusert mindre på bokhandleren, på samme måte som de kunne fokusert mindre på Åsne Seierstads vennskap med de kongelige.

Jeg synes diskusjonen er lite nyansert. Åsne SEierstad skrev utefra sin opplevelse av familien, sin vestlige opplevelse. Jeg setter spørsmålstegn ved det. Jeg er uenig i at hun var uheldig med familie. Hun fant en familie som tok vennlig imot henne. Hun fant en familie som var gjestfri og hadde henne boende hos seg.

Vi dyrker helt andre ting i Vesten enn i Midtøsten. Vi har helt annet verdivalg og vi har ovenifra og ned holdning til dem. Den holdningen reagerer de på.

Jeg har det vestlige verdivalget.

"Vi dyrker helt andre ting i Vesten enn i Midtøsten. Vi har helt annet verdivalg og vi har ovenifra og ned holdning til dem. Den holdningen reagerer de på."

Det sant, og veldig riktig. MEN (et stort men): Enkelte ting er umulig å rettferdiggjøre ut fra kultur og religion. Og Afganistan har mange av disse tingene. Man kan godt si at vesten har like mange, men forskjellen er at her så blir ikke folk drept, dømt til døden, lemlestet etc. som følge av det.

"..........................................."

Videoannonse
Annonse
  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

8

• flisa

3

• hare1365380455

3

• fuji1365380447

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Rita på tur
Skrevet

Det blir jo litt...teit?...å si det, uten å ville utdype det. Da kan man jo vanskelig konkludere med annet enn at du er imot yttringsfrihet, og støtter et samfunn og en kultur som undertrykker kvinner på det mest ynkelige og groveste...:-)

Hvis du har lest det jeg har skrevet et annet sted så sier jeg at jeg har det vestlige verdivalget.

Jeg tror ikke at det er min eller Åsne Seierstads oppgave å komme utenifra og fortelle mennesker i andre verdensdeler hva er riktig og hva er galt. Jeg støtter dem gjerne til å finne frem den sannheten jeg mener å ha, men jeg synes måten vi vestlige dytter vår levemåte på andre er sammenlignbar med f.eks. måten Norden ble kristnet på for ca. tusen år siden.

Gjest Rita på tur
Skrevet

"Vi dyrker helt andre ting i Vesten enn i Midtøsten. Vi har helt annet verdivalg og vi har ovenifra og ned holdning til dem. Den holdningen reagerer de på."

Det sant, og veldig riktig. MEN (et stort men): Enkelte ting er umulig å rettferdiggjøre ut fra kultur og religion. Og Afganistan har mange av disse tingene. Man kan godt si at vesten har like mange, men forskjellen er at her så blir ikke folk drept, dømt til døden, lemlestet etc. som følge av det.

Det skjer mye overgrep over hele verden, og jeg er imot dødsstraff og tortur. Jeg er også redd for utviklingen i vesten som jeg synes ikke er bra på mange områder.

At jeg er imot dødstraff og tortur er ikke det samme og å støtte Åsne Seierstad utelukkende mot bokhandleren i Kabul. Hun har gjort noe som vi vestlige synes er kjempetøft og beundrer kolossalt. Afghanere gjør ikke det, og det bør vi tenke på i hvert fall.

Skrevet

Hvis du har lest det jeg har skrevet et annet sted så sier jeg at jeg har det vestlige verdivalget.

Jeg tror ikke at det er min eller Åsne Seierstads oppgave å komme utenifra og fortelle mennesker i andre verdensdeler hva er riktig og hva er galt. Jeg støtter dem gjerne til å finne frem den sannheten jeg mener å ha, men jeg synes måten vi vestlige dytter vår levemåte på andre er sammenlignbar med f.eks. måten Norden ble kristnet på for ca. tusen år siden.

Nå dyttet jo knappest Åsne Seierstad noen levemåte på noen da. Hun skrev en BOK!

Gjest Rita på tur
Skrevet

Nå dyttet jo knappest Åsne Seierstad noen levemåte på noen da. Hun skrev en BOK!

Det er et ganske effektivt virkemiddel for å få frem sine synspunkter. Finnes knapt nok noe så effektiv som til å ha med å ha greid å få den oversatt til utallige språk. Åsne er virkelig en flott jente og en god skribent.

Skrevet

"Jeg tror ikke at det er min eller Åsne Seierstads oppgave å komme utenifra og fortelle mennesker i andre verdensdeler hva er riktig og hva er galt."

Neida, det skal man være veldig forsiktig med. Men alt har sine logiske grenser - når ting strider mot menneskerettighetene, så er det en av de få ting jeg mener vi kan "påtvinge" resten av verden.

"men jeg synes måten vi vestlige dytter vår levemåte på andre er sammenlignbar med f.eks. måten Norden ble kristnet på for ca. tusen år siden."

Heh? Hvordan ble norge og resten av verden kristnet? Jo, alle som nektet ble drept. Enkelt og greit. I tilfellet vesten/muslimsk kultur, så er det jaggu oftere motsatt. Hvis noen forsøker å fremme et mer sympatisk og mindre menneskefientlig syn, så risikerer de dødsstraff eller lynsjing. Til sammenlikning var det ingen "vikinger" som drepte kristne når de nevnte den nye, ene guden, kvitekrist. Det var en kultur som ikke hadde noen formening om at andre religioner/kulturer måtte ødelegges.

Og når f.eks Afganistan dømmer en mann til døden for å ha konvertert fra islam til kristendommen, så har vi en moralsk plikt til å reagere. Og det innebærer faktisk å fortelle disse at slikt ikke er akseptert. Hvis du vil kalle _det_ "å dytte på våre verdier", så er det greit - da dytter vi "våre verdier" på disse. Slike utelukkende onde skikker/lover/etc. er ikke noe vi skal respektere ett sekund.

"............................................."

Skrevet

Det skjer mye overgrep over hele verden, og jeg er imot dødsstraff og tortur. Jeg er også redd for utviklingen i vesten som jeg synes ikke er bra på mange områder.

At jeg er imot dødstraff og tortur er ikke det samme og å støtte Åsne Seierstad utelukkende mot bokhandleren i Kabul. Hun har gjort noe som vi vestlige synes er kjempetøft og beundrer kolossalt. Afghanere gjør ikke det, og det bør vi tenke på i hvert fall.

"Hun har gjort noe som vi vestlige synes er kjempetøft og beundrer kolossalt. Afghanere gjør ikke det, og det bør vi tenke på i hvert fall."

Ja, vi bør selvfølgelig tenke på hvorfor. Og hvorfor? Jo, fordi i Afganistan er det straffbart med døden å kritisere styret og gjeldene lover og skikker - uansett hvor mye ondt og galt de som har makten gjør. Det skal vi være klar over. Men skal vi respektere det? _Selvfølgelig_ ikke.

Gjest Rita på tur
Skrevet

"Hun har gjort noe som vi vestlige synes er kjempetøft og beundrer kolossalt. Afghanere gjør ikke det, og det bør vi tenke på i hvert fall."

Ja, vi bør selvfølgelig tenke på hvorfor. Og hvorfor? Jo, fordi i Afganistan er det straffbart med døden å kritisere styret og gjeldene lover og skikker - uansett hvor mye ondt og galt de som har makten gjør. Det skal vi være klar over. Men skal vi respektere det? _Selvfølgelig_ ikke.

Hvordan vet du svaret?

Skrevet

Jeg håper ingen kjøper boken.....

Hvilken bok ;o)

Skrevet

Hvordan vet du svaret?

Svaret? Har jeg kommet med noe svar? Jeg har bare påpekt at når et land bryter menneskerettighetene, og begår grusomheter over befolkningen, så kan ingen påberope seg kulturbeskyttelse for å avfeie dette. Det ser vel du også? Med mindre du faktisk mener at det er greit å skyte en 14 år gammel jente som nekter å gå med slør, fordi kulturen og loven sier det?

Skrevet

Svaret? Har jeg kommet med noe svar? Jeg har bare påpekt at når et land bryter menneskerettighetene, og begår grusomheter over befolkningen, så kan ingen påberope seg kulturbeskyttelse for å avfeie dette. Det ser vel du også? Med mindre du faktisk mener at det er greit å skyte en 14 år gammel jente som nekter å gå med slør, fordi kulturen og loven sier det?

eller bli jaget inn igjen i en brennede pikeskole - fordi de flyktet ut uten hijab....

Skrevet

Jeg blir kjapp å kjøpe den når jeg får tak i den.

Bokhandlerens?

ikke fast nick
Skrevet

Synes det er greit at han er her jeg, for da får vi en sjanse til å se han mer på nært hold og gjøre oss opp en mening. Jeg er forøvrig enig i at han er en fyr som ser sitt snitt til å tjene enda mer penger på denne historien. Og at han virker som en selvopptatt, pompøs, oppblåst fjomp er jeg også enig i. Kommer ikke til å kjøpe boka hans heller.

Skrevet

De får provisjon av Åsne. Jeg har sett det lure smilet til Åsne, og kvinnfok ligger slikt tjukt utenpå.

ikke fast nick
Skrevet

Jeg blir kjapp å kjøpe den når jeg får tak i den.

Blir man kjapp av å kjøpe bøker? Eller er boka kjapp å lese?

Gjest togli
Skrevet

Jeg er ikke uenig i at norsk media kunne fokusert mindre på bokhandleren, på samme måte som de kunne fokusert mindre på Åsne Seierstads vennskap med de kongelige.

Jeg synes diskusjonen er lite nyansert. Åsne SEierstad skrev utefra sin opplevelse av familien, sin vestlige opplevelse. Jeg setter spørsmålstegn ved det. Jeg er uenig i at hun var uheldig med familie. Hun fant en familie som tok vennlig imot henne. Hun fant en familie som var gjestfri og hadde henne boende hos seg.

Vi dyrker helt andre ting i Vesten enn i Midtøsten. Vi har helt annet verdivalg og vi har ovenifra og ned holdning til dem. Den holdningen reagerer de på.

Jeg har det vestlige verdivalget.

Jeg er enig i det du sier om verdivalg. Vi har helt ulike innfallsvinkler å se ting fra i den vestlige og den østlige verden. Av den grunn "misforstår" vi hverandre lett. De synes nok vi har like tåpelig oppførsel som vi mener de har ;)

Skrevet

eller bli jaget inn igjen i en brennede pikeskole - fordi de flyktet ut uten hijab....

Jepp. Vi begår en forbrytelse om vi ikke reagerer på slikt. Kulturfrihet får ganske enkelt ikke gjelde ondskap.

"............................................"

Skrevet

Jeg er enig i det du sier om verdivalg. Vi har helt ulike innfallsvinkler å se ting fra i den vestlige og den østlige verden. Av den grunn "misforstår" vi hverandre lett. De synes nok vi har like tåpelig oppførsel som vi mener de har ;)

"De synes nok vi har like tåpelig oppførsel som vi mener de har"

Vesten: "Nå må dere slutte å dømme voldtatte småjenter til døden. Det er ikke snilt."

Islamkultur: "Dere er like ille. Kvinnene deres går rundt med bare legger og byr seg frem."

Det kreves vel ikke så mye for å se at dette ikke er sammenliknbart? "Din slemming - du drepte moren min!" "Du er like ille - du går uten bh!".

Hvis en kultur faktisk mener at menneskers liv og vel er mindre verdt enn loven, så er det noe fundamentalt galt med kulturen, og det eneste riktige er å fjerne den (på en fornuftig måte, selvfølgelig).

".........................................."

Gjest knarp
Skrevet

Enig med Ragde.

Han er en oppblåst, selvgod narsissist. En typisk muslimsk mann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...