fnutt Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Har nettopp fått satt inn jordfeilbryter. Når jeg skulle sette på vaskemaskinen så slo den av jordfeilbryteren. Dette betyr jo at noe er galt. Men så fikk jeg en lys ide Jeg fjernet ledningen som går til jord på støpselet og vips så slår ikke vaskemaskinen ut jordfeilbryteren og jeg får vasket klærne. Som sagt så er jo dette med at jordfeilbryteren slo seg av et tegn på at noe er galt, men hva er det verste som kan skje? Jeg har jo vasket klær i åresvis trolig med samme feil på vaskemaskinen, bare det at vi da ikke hadde noen jordfeilbryter som kunne slå seg av. 0 Siter
lambi Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Vi har nesten samme problemet her at når vaskemaskinen står på så slår jordfeilbryteren ut, men det er bare av og til. Jeg vasker nå klær uansett jeg da, men kun under oppsyn og drar alltid ut kontakten etter bruk (vet ikke om det har noen hjelp). Det er nok ikke bra at det er slik, vi har nå tenkt å få en elektriker til å se på det da. Så ville nok kanskje ha vasket tøy kun under oppsikt når du har byttet ledning for da vil den jo ikke slå ut hvis det skulle skje noe. Men dette ble jo bare en erfaring, ikke akkurat svar på spørsmålet ditt da.. Håper noen andre kan hjelpe bedre:) 0 Siter
Gjest Personifica Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Vi har nesten samme problemet her at når vaskemaskinen står på så slår jordfeilbryteren ut, men det er bare av og til. Jeg vasker nå klær uansett jeg da, men kun under oppsyn og drar alltid ut kontakten etter bruk (vet ikke om det har noen hjelp). Det er nok ikke bra at det er slik, vi har nå tenkt å få en elektriker til å se på det da. Så ville nok kanskje ha vasket tøy kun under oppsikt når du har byttet ledning for da vil den jo ikke slå ut hvis det skulle skje noe. Men dette ble jo bare en erfaring, ikke akkurat svar på spørsmålet ditt da.. Håper noen andre kan hjelpe bedre:) Jeg hadde ikke brukt vaskemaskinen. Tenk på følgene: det begynner å brenne, i vaskemaskinen. Senere finner man ut at du har fikset jordledningen. Huset er brent ned. Tror du forsikringen gjelder? 0 Siter
lambi Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Jeg hadde ikke brukt vaskemaskinen. Tenk på følgene: det begynner å brenne, i vaskemaskinen. Senere finner man ut at du har fikset jordledningen. Huset er brent ned. Tror du forsikringen gjelder? Nei sant det. Hadde villet fått en elektriker til å se på det. Hvis vedkommende i mellomtiden bruker den og passer på hele tiden, så er det jo ikke den største faren. Selvfølgelig kommer det jo ann på hvor vaskemaskinen står. Er det i f.eks. kjelleren hvor man ikke hører/ser den så lett, ville jeg kanskje vært skeptisk.. Men slike ting bør jo selvfølgelig være helt i orden. 0 Siter
Gjest Personifica Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Nei sant det. Hadde villet fått en elektriker til å se på det. Hvis vedkommende i mellomtiden bruker den og passer på hele tiden, så er det jo ikke den største faren. Selvfølgelig kommer det jo ann på hvor vaskemaskinen står. Er det i f.eks. kjelleren hvor man ikke hører/ser den så lett, ville jeg kanskje vært skeptisk.. Men slike ting bør jo selvfølgelig være helt i orden. Jeg er litt hysterisk når det gjelder slike ting. Ville definitivt trukket ut kontakten når den ikke var i bruk. Som sagt, hadde ikke brukt maskinen i det hele tatt. 0 Siter
lambi Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Jeg er litt hysterisk når det gjelder slike ting. Ville definitivt trukket ut kontakten når den ikke var i bruk. Som sagt, hadde ikke brukt maskinen i det hele tatt. Nei vil ikke si du er hysterisk, mer fornuftig:) Du har helt rett, bare jeg som er har litt for avslappet holdning (ikke helt riktig ord å bruke, men kom ikke på noe annet i farten:)). Det bør absolutt ordnet på. 0 Siter
Gjest Personifica Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Nei vil ikke si du er hysterisk, mer fornuftig:) Du har helt rett, bare jeg som er har litt for avslappet holdning (ikke helt riktig ord å bruke, men kom ikke på noe annet i farten:)). Det bør absolutt ordnet på. Ja, gjør det. Uff, tenk hvis det hadde skjedd noe. 0 Siter
keinstein Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Det er farlig. Siden det er feil, og vi ikke vet hva som er feil, så er sjansen for fare økt noen tusen ganger. Alt tyder på at det går strøm fra en fas til kabinettet, det er derfor jordfeilbryteren slår ut. Hvis det er slik, og du tar på vaskemaskinen og vannkrana samtidig, så får du et støt som kjennes ut som arma blir revet av deg, og du dør kanskje. 0 Siter
keinstein Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Hvis du har løsnet jordingsledningen. Men det forundrer meg at du vet at du kan gjøre det slik. Du lurer oss ikke nå? 0 Siter
Gjest Personifica Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Det er farlig. Siden det er feil, og vi ikke vet hva som er feil, så er sjansen for fare økt noen tusen ganger. Alt tyder på at det går strøm fra en fas til kabinettet, det er derfor jordfeilbryteren slår ut. Hvis det er slik, og du tar på vaskemaskinen og vannkrana samtidig, så får du et støt som kjennes ut som arma blir revet av deg, og du dør kanskje. Du har faktisk rett. Husker at det var noe galt med varmekablene i baderomsgulvet i det gamle huset mitt. Jordfeilbryteren slo ut. Elektrikeren sa at det kunne vært ekstremt farlig med tanke på å gå våt ut av dusjen osv. Det slo meg plutselig nå, tuller du keinstein? Eller mente du det du skrev i innlegget? 0 Siter
keinstein Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Du har faktisk rett. Husker at det var noe galt med varmekablene i baderomsgulvet i det gamle huset mitt. Jordfeilbryteren slo ut. Elektrikeren sa at det kunne vært ekstremt farlig med tanke på å gå våt ut av dusjen osv. Det slo meg plutselig nå, tuller du keinstein? Eller mente du det du skrev i innlegget? Alle dør ikke, men risikoen er høy. I hvert fall gjør det -sinnsykt- vondt. Jeg har prøvd ufrivillig og var syk i flere dager. Konsekvensen er så høy at risikoen ikke er intressant. Er noe feil, så er det best å trekke ut alt og heller kjøpe ny maskin enn å ta sjanser. 0 Siter
Gjest Personifica Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Alle dør ikke, men risikoen er høy. I hvert fall gjør det -sinnsykt- vondt. Jeg har prøvd ufrivillig og var syk i flere dager. Konsekvensen er så høy at risikoen ikke er intressant. Er noe feil, så er det best å trekke ut alt og heller kjøpe ny maskin enn å ta sjanser. Fullstendig enig. Jobbet som brannkvinne i et par år (helt sant) og vet om farene og konsekvensene. her hjemme har jeg lært opp sønnen min ifht husbrannslangen og pulverapparatene. og vi har hatt brannøvelse. Naboene trodde jeg var gal. 0 Siter
mrxx Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Du har faktisk rett. Husker at det var noe galt med varmekablene i baderomsgulvet i det gamle huset mitt. Jordfeilbryteren slo ut. Elektrikeren sa at det kunne vært ekstremt farlig med tanke på å gå våt ut av dusjen osv. Det slo meg plutselig nå, tuller du keinstein? Eller mente du det du skrev i innlegget? Dette her er veldig farlig. 0 Siter
mrxx Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Vi har nesten samme problemet her at når vaskemaskinen står på så slår jordfeilbryteren ut, men det er bare av og til. Jeg vasker nå klær uansett jeg da, men kun under oppsyn og drar alltid ut kontakten etter bruk (vet ikke om det har noen hjelp). Det er nok ikke bra at det er slik, vi har nå tenkt å få en elektriker til å se på det da. Så ville nok kanskje ha vasket tøy kun under oppsikt når du har byttet ledning for da vil den jo ikke slå ut hvis det skulle skje noe. Men dette ble jo bare en erfaring, ikke akkurat svar på spørsmålet ditt da.. Håper noen andre kan hjelpe bedre:) Faren er at du kan få strøm i deg hvis du tar i vaskemaskinen samtidig med at du tar i "jord",f.eks vannkrana. Dette bør utbedres straks. 0 Siter
mrxx Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Fullstendig enig. Jobbet som brannkvinne i et par år (helt sant) og vet om farene og konsekvensene. her hjemme har jeg lært opp sønnen min ifht husbrannslangen og pulverapparatene. og vi har hatt brannøvelse. Naboene trodde jeg var gal. Brann er en ting, men like farlig fordi du kan få strøm i deg. 0 Siter
Gjest Personifica Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Brann er en ting, men like farlig fordi du kan få strøm i deg. Ja, selvsagt. Egentlig værre. 0 Siter
keinstein Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Fullstendig enig. Jobbet som brannkvinne i et par år (helt sant) og vet om farene og konsekvensene. her hjemme har jeg lært opp sønnen min ifht husbrannslangen og pulverapparatene. og vi har hatt brannøvelse. Naboene trodde jeg var gal. He-he. kompisen er brannmann og de har brannøvelse hver 14. dag tror jeg. Naboene ler seg skakke når alle 5 klatrer ut av vinduet, ned stigen, stiller opp på rekke og marsjerer ut porten. Jeg tror fjortisen der er ganske flau. "Du har kustus på familien ser jeg!" Prrræhæhæhæhæhææ Men nå har naboene også hatt øvelse. Det er som med strøm, veldig få vet egentlig hvor farlig det er med brann. Halvparten av de som døde av røykforgiftning i fjor døde fordi batteriet var ute i røykvarsleren. En kunde døde fordi hun ikke fant nøkkelen til sikkerhetslåsen. Jeg sa at den ikke måtte låses fra innsiden om natten pga brann. Det var trist. Helst ville jeg sperret skiltet på innsiden. En annen kunde døde av båtbrann og drukning, hoppa på sjøen uten vest. Bare 100 m fra land, varmt i vannet og god svøemmer, men drukna likevel. Som så mange andre. 0 Siter
Gjest Personifica Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 He-he. kompisen er brannmann og de har brannøvelse hver 14. dag tror jeg. Naboene ler seg skakke når alle 5 klatrer ut av vinduet, ned stigen, stiller opp på rekke og marsjerer ut porten. Jeg tror fjortisen der er ganske flau. "Du har kustus på familien ser jeg!" Prrræhæhæhæhæhææ Men nå har naboene også hatt øvelse. Det er som med strøm, veldig få vet egentlig hvor farlig det er med brann. Halvparten av de som døde av røykforgiftning i fjor døde fordi batteriet var ute i røykvarsleren. En kunde døde fordi hun ikke fant nøkkelen til sikkerhetslåsen. Jeg sa at den ikke måtte låses fra innsiden om natten pga brann. Det var trist. Helst ville jeg sperret skiltet på innsiden. En annen kunde døde av båtbrann og drukning, hoppa på sjøen uten vest. Bare 100 m fra land, varmt i vannet og god svøemmer, men drukna likevel. Som så mange andre. Ja sønnen min syntes det var dritkult med brannøvelser hjemme før. En smule flau nå sist. Kremt. Men ihvertfall interessert i å kunne håndtere brannslangen. Veldig interessert. Øver med kompisene når jeg ikke er hjemme. Det er jeg ikke fullt så begeistret fo, for å si det mildt. Håper da inderlig at du ikke føler skyld ifht det du forteller om kundene? Spes hun med sikkerhetslås. 0 Siter
keinstein Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Faren er at du kan få strøm i deg hvis du tar i vaskemaskinen samtidig med at du tar i "jord",f.eks vannkrana. Dette bør utbedres straks. Holder i vaskemaskinen og lener deg på den fuktige murveggen.... Da får vi håpe jordfeilbryteren slår ut før ... men det kan du ikke stole på. Det er fint å vite litt om det. 0 Siter
keinstein Skrevet 31. mai 2006 Skrevet 31. mai 2006 Ja sønnen min syntes det var dritkult med brannøvelser hjemme før. En smule flau nå sist. Kremt. Men ihvertfall interessert i å kunne håndtere brannslangen. Veldig interessert. Øver med kompisene når jeg ikke er hjemme. Det er jeg ikke fullt så begeistret fo, for å si det mildt. Håper da inderlig at du ikke føler skyld ifht det du forteller om kundene? Spes hun med sikkerhetslås. Jeg er realist, jeg kan ikke noe for det. De fleste blir funnet liggende i senga. Men det mest skremmende er de som stoler på at en hund skal bjeffe når det begynner å brenne. Det gjør de ikke hvis de ikke er lært opp til det. De kryper heller under sofaen uten en lyd og gjemmer seg. Men det er lurt å lære dem å bjeffe når røykvarsleren uler. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.