Gå til innhold

Hva er en individuell plan?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

den er for de som trenger koordinerte tjenester fra flere forskjellige som feks hjemmespl, hjemmetjeneste, psykiatrisk spl i kommunen. altså oftest de som har en sykdom som bor hjemme og trenger hjelp fra støtteapparatet rundt seg. man har individuell plan (IP) der man skriver ned sammen med noen hva man har for behov, hva man trenger hjelp til, hva er dine mål, hvordan skal du oppnå dem og hvem har ansvar for de forskjellige tingene du skal ha hjelp til. det er en oversikt som gjør det lettere for både den som har det og de som skal hjelpe. også lettere for pårørende og ha oversikt hvis det trengs.

Gjest dasba
Skrevet

den er for de som trenger koordinerte tjenester fra flere forskjellige som feks hjemmespl, hjemmetjeneste, psykiatrisk spl i kommunen. altså oftest de som har en sykdom som bor hjemme og trenger hjelp fra støtteapparatet rundt seg. man har individuell plan (IP) der man skriver ned sammen med noen hva man har for behov, hva man trenger hjelp til, hva er dine mål, hvordan skal du oppnå dem og hvem har ansvar for de forskjellige tingene du skal ha hjelp til. det er en oversikt som gjør det lettere for både den som har det og de som skal hjelpe. også lettere for pårørende og ha oversikt hvis det trengs.

Tusen takk

Skrevet

Man trenger ikke å ha behov for hjelp hjemme. Det kan også være en plan som skal gjøre det enklere å skape samarbeid mellom f.eks. fastlege og psykolog og pasienten. Min erfaring er at helsearbeidere er skeptiske og vanskelige å overtale til å lage individuell plan selv om de er pålagt å gjøre det. Da jeg skulle gjøre dette ble det jeg som nærmest dikterte hva som skulle stå og ingen andre kom med innspill.

Skrevet

Man trenger ikke å ha behov for hjelp hjemme. Det kan også være en plan som skal gjøre det enklere å skape samarbeid mellom f.eks. fastlege og psykolog og pasienten. Min erfaring er at helsearbeidere er skeptiske og vanskelige å overtale til å lage individuell plan selv om de er pålagt å gjøre det. Da jeg skulle gjøre dette ble det jeg som nærmest dikterte hva som skulle stå og ingen andre kom med innspill.

er nok sant det, alle som har behov for koordinerte tjenester har krav på det, de SKAL få tilbud om det, men det svikterveldig ofte, jeg jobber i helsevesenet og jobber ofte med disse planene. dette er jo litt nytt fortsatt, og det tar veeeldig lang tid før man på sånne steder får in det som rutine,. jeg forsvarer ikke dette men det er desverre sant.

Skrevet

Det er en plan som settes opp sammen med alle instansene som har med deg å gjøre. Man har møter, diskuterer hva som burde gjøres og hvem som skal gjøre det og så er det møte etter et halvt år igjen og så kan man håpe at alle har gjort jobben sin.

Trygdekontor og boligkontor har ikke plikt til å møte opp dersom de blir kalt inn, det har derimot hjemmetjenester, lege, ergo, fysio, psykepleier osv.

Skrevet

Ser du har fått noen svar, men tenkte jeg kunne legge til litt.

IP er et overordnet dokument. Den skal omfatte alt personen har av hjelp. Den har et overordnet mål og så mange delmål som nødvendig. Den skal si noe om hvem som har ansvar for hva, estimert tid for måloppnåelse og en vurdering av viktighet av dette målet.

Det opprettes en koordinator som er ansvarlig for IP, men det er personen det gjelder som selv skal styre prosessen med å lage den. Koordinator er sekretær og ansvarlig for å utarbeide IP.

Tanken er at de som trenger hjelp fra flere innstanser skal slippe å forholde seg til mange innstanser/personer, men ha nær kontakt med koordinator som igjen har oversikt over alt.

Alle delplaner (fra de ulike innstanser) skal samsvare med hovedmål, og man skal sikre at alle jobber i samme retning.

Skrevet

er nok sant det, alle som har behov for koordinerte tjenester har krav på det, de SKAL få tilbud om det, men det svikterveldig ofte, jeg jobber i helsevesenet og jobber ofte med disse planene. dette er jo litt nytt fortsatt, og det tar veeeldig lang tid før man på sånne steder får in det som rutine,. jeg forsvarer ikke dette men det er desverre sant.

Det er jo ikke _så_ nytt da, det er minst 3-4 år siden det ble innført. Dette var faktisk noe jeg måtte finne ut av helt på egenhånd. Ingen infromerte om mine rettigheter. Ganske tungt når man depper, blir motarbeidet av helsepersonell og i tillegg må finne ut av alle lover og regler på egenhånd. Og når da helsepersonell ikke hører på det man sier og spør om i tillegg er det ikke lett nei. Man skal være veldig frisk for å være syk i Norge gitt. Håper det er jeg som har vært litt uheldig, at ikke alle er så firkantet som jeg har opplevd det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...