Gå til innhold

Utregning av lønn (for de som har greie på det)

Anbefalte innlegg

Gjest Arbeidstaker
Skrevet

1 - En person får 130 kr. timen. Har rett på 5 uker ferie. Har 7,5 timers arb. dag:

- Hva er årslønnen?

2 - En person får 250 000 i årslønn. Har rett på 5 uker ferie. Har 7,5 timers arb. dag:

Hva er timelønnen?

Vær vennlig å begrunne svaret ditt.

Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En årslønn er 1650 timer, ergo er årslønnen til førstemann 214500 kr, og andremann har 151,50 kr i timen.

Skal ikke påstå at jeg absolutt har rett, men det er sånn jeg har lært det.

Skrevet

En årslønn er 1650 timer, ergo er årslønnen til førstemann 214500 kr, og andremann har 151,50 kr i timen.

Dæven. Hvis du har rett har jeg 156,- i timen!

Gjest Persille
Skrevet

1 - En person får 130 kr. timen. Har rett på 5 uker ferie. Har 7,5 timers arb. dag:

- Hva er årslønnen?

* 130*7,5*22*12=257.400

Grunner er at man alltid ganger opp med 12 måneders arbeid, selv om den faktisk arbeidstiden bare er 10,75 måneder. Årslønnen er dermed 257.400, mens den reelle lønnen er 230.587 + feriepenger fra i fjor. Om man hadde samme inntekt i fjor utgjør feriepengene 12% av 230.587, som blir 27.670 - og den relle årslønnen blir dermed 258.257.

2 - En person får 250 000 i årslønn. Har rett på 5 uker ferie. Har 7,5 timers arb. dag:

Hva er timelønnen?

* Timelønnen blir 126,-.

250.000/12måneder/22dager/7,5timer = 126,-

Man deler på full jobb i alle 12 måneder, selv om man ikke fysisk jobber hele den tiden. Den reelle årslønnen blir da 126*7,5*22*10,75=223.958,-

Ett årsverk er btw rundt 1950 timer.

Gjest Persille
Skrevet

Ett årsverk er 1950 timer etter hva jeg vet...

Gjest heffalumpen
Skrevet

Dæven. Hvis du har rett har jeg 156,- i timen!

For det sørste har jeg hørt masse ulike timetall pr. år.

For det andre: hvis du jobber deltid, skal timene lønnes høyere enn om du jobber fullt.

Dette har jeg alltid lurt på. Jeg ble lurt av en arbeidsgiver en gang, med avtale om veldig høy årslønn (=som jeg var fornøyd med).

Men når lønna kom, hadde de delt den på 1950 timer pr. år eller noe sånt. Da ble det plutelig ikke så mye lenger...

Håper du får noen kloke svar som jeg også kan lære litt av ;)

Skrevet

For det andre: hvis du jobber deltid, skal timene lønnes høyere enn om du jobber fullt.

Dette har jeg alltid lurt på. Jeg ble lurt av en arbeidsgiver en gang, med avtale om veldig høy årslønn (=som jeg var fornøyd med).

Men når lønna kom, hadde de delt den på 1950 timer pr. år eller noe sånt. Da ble det plutelig ikke så mye lenger...

Jeg jobber deltid (80%), men tok da 80% av 1650 timer - skulle bli riktig det?

Gjest heffalumpen
Skrevet

Jeg jobber deltid (80%), men tok da 80% av 1650 timer - skulle bli riktig det?

Dette forstår jeg meg ikke så godt på. Men det fins noen tabeller for offentlig ansatte (stat/kommune?) som viser at du skal ha høyere timelønn hvis du ikke har full jobb.

Fx. timelønn kr.125,70 for 37,5-timersuke svarer til kr.140,30 i timen for en 33,6-timers uke.

Spør ikke meg hvorofr. Men du skal vel ha kompensasjon for at det ikke er full jobb kanskje? Kanskje man yter mer når man ikke blir sliten og trøtt av fulle dager???? Jeg aner ikke!

Skrevet

Jeg ser av lønsslippen min at vi har et arbeidsår på 1950 timer. Da har vi som deg 5 uker ferie og 7,5 time pr dag.

Ganger jeg timelønna med 1950, får jeg årslønna. Deler jeg årslønna på 1950 får jeg timeslønna.

Skrevet

For en som jobber 7,5 timer fem dager i uka blir antall timer i året inklusive ferie 1950,-

7,5 timer x 5 dager x 52 uker = 1950 timer

Får du en årslønn på for eksempel 300000 blir timelønna: 300000:1950= 153,85

For feriedagene får en ikke lønn. I stedet får en feriepenger som er opptjent året før. For de som har 25 dager ferie stoppes lønna for 25 dager. Dvs. en får for eksempel ikke lønn i juni, og en trekkes for 3/22 mnd. lønn en annen måned. (Antall dager i en måned er avrundet til 22) , til sammen 25/22 mnd.lønn

Sikkert klønete forklart, men håper det er forståelig likevel.

Gjest heffalumpen
Skrevet

For en som jobber 7,5 timer fem dager i uka blir antall timer i året inklusive ferie 1950,-

For feriedagene får en ikke lønn. I stedet får en feriepenger som er opptjent året før. For de som har 25 dager ferie stoppes lønna for 25 dager. Dvs. en får for eksempel ikke lønn i juni, og en trekkes for 3/22 mnd. lønn en annen måned. (Antall dager i en måned er avrundet til 22) , til sammen 25/22 mnd.lønn

Du har virkelig greie på det. Godt å få vite, selv om det ikke er meg som er trådstarter her.

Men du? Pleier man å få høyere timelønn hvis stillingsbrøken er på f.eks. 50% eller 80 %?

Håper du svarer, jeg må ta natta nå, men jeg ser i morgen :) god natt!

Skrevet

Du har virkelig greie på det. Godt å få vite, selv om det ikke er meg som er trådstarter her.

Men du? Pleier man å få høyere timelønn hvis stillingsbrøken er på f.eks. 50% eller 80 %?

Håper du svarer, jeg må ta natta nå, men jeg ser i morgen :) god natt!

I mitt eksempel ville timelønnen vært 153,85 uansett stillingsbrøk.

Årslønnen ville vært 300000 x 80% = 240000.

Timer: 1950 x 80% = 1560

Jeg har ikke hørt om at noen skal ha høyere timelønn fordi de jobber i redusert stilling. Hvordan det er i yrker hvor en jobber færre timer pga skiftarbeid osv. kjenner jeg ikke til.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Unnskyld hvis jeg maser. Men det er noe jeg absolutt ikke skjønner. Det er jo sånn at timer pr./år, som årslønnen deles på for å finne timelønnen, er:

Men hva med alle helligdagene i jula, påsken og i mai? Tilsammen ca. 9 dager.

Som ansatt på årsbasis får man full lønn disse dagene. Som ansatt på timebasis får du ingenting?

De kommer jo i tillegg til ferien, som du får feriepenger for hvis du har opptjent rettighet. (Nå snakker jeg om vanlig arbeidstid, ikke vaktordninger/skift.)

Det blir over 10.000 kr i vårt eksempel...

petter smart
Skrevet

Årslønn er det du med din stillingsprosent og normal jobbing (dvs å ikke ta fri uten lønn) vil få brutto pr år.

Hvordan kan de da ha lurt deg?

Gjest heffalumpen
Skrevet

Årslønn er det du med din stillingsprosent og normal jobbing (dvs å ikke ta fri uten lønn) vil få brutto pr år.

Hvordan kan de da ha lurt deg?

næææ... jeg har blitt klokere nå, da. Ettersom det har kommet masse andre innlegg her.

Jeg bare trodde jeg fikk en annen timelønn enn det viste seg. I den bransjen jeg jobbet, hadde de som standard 7-timers dag, altså 7,5 timer hvor lunsjen var inkludert. Ikke 8.

Da blir det jo 1820 timer/år, ikke 1950.

petter smart
Skrevet

næææ... jeg har blitt klokere nå, da. Ettersom det har kommet masse andre innlegg her.

Jeg bare trodde jeg fikk en annen timelønn enn det viste seg. I den bransjen jeg jobbet, hadde de som standard 7-timers dag, altså 7,5 timer hvor lunsjen var inkludert. Ikke 8.

Jeg forstår ikke helt hvilken relevans timelønnen har, så lenge en er fornøyd med årslønnen.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvilken relevans timelønnen har, så lenge en er fornøyd med årslønnen.

I et engasjement av kortere varighet. der de betaler pr. time utfra hva de erkjenner hvilken årslønn som passer ihht ansienniet/kompetanse.

Skrevet

Unnskyld hvis jeg maser. Men det er noe jeg absolutt ikke skjønner. Det er jo sånn at timer pr./år, som årslønnen deles på for å finne timelønnen, er:

Men hva med alle helligdagene i jula, påsken og i mai? Tilsammen ca. 9 dager.

Som ansatt på årsbasis får man full lønn disse dagene. Som ansatt på timebasis får du ingenting?

De kommer jo i tillegg til ferien, som du får feriepenger for hvis du har opptjent rettighet. (Nå snakker jeg om vanlig arbeidstid, ikke vaktordninger/skift.)

Det blir over 10.000 kr i vårt eksempel...

Du får jo vanlig lønn for helligdagene også, selv om du har timesbetalt.

Skrevet

Det er 1950 timer i året (eller var det 1920?). Ikke 1650 i alle fall.

Da forutsetter jeg 7,5 timers dager, 5 dager i uka. Mulig det er færre timer i visse yrker innen det offentlige, eller visse yrker generelt. Skiftarbeidere har færre timer blant annet, dette for å kompensere for ugunstige arbeidstider.

Skrevet

Nå tror jeg du har misforstått. Om arbeidstida er på 7,5 timer/dag med betalt matpause blir det akkurat det samme som en arbeidstid på 8 timer/dag uten betalt matpause. Lønnet arbeidstid er 7,5 time/dag, og det tilsvarer 1950 arbeidstimer/år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...