Gå til innhold

Utregning av lønn (for de som har greie på det)

Anbefalte innlegg

Gjest heffalumpen
Skrevet

Nå tror jeg du har misforstått. Om arbeidstida er på 7,5 timer/dag med betalt matpause blir det akkurat det samme som en arbeidstid på 8 timer/dag uten betalt matpause. Lønnet arbeidstid er 7,5 time/dag, og det tilsvarer 1950 arbeidstimer/år.

den lille forskjellen er vesentlig :)

høyere timelønn!

Videoannonse
Annonse
Gjest heffalumpen
Skrevet

Du får jo vanlig lønn for helligdagene også, selv om du har timesbetalt.

Å? Jeg trodde de telte timene du faktisk hadde jobbet jeg...

"Skal vi se.... du jobbet 8 timer den 17.mai".... *not*

Skrevet

den lille forskjellen er vesentlig :)

høyere timelønn!

Nei, det blir ikke høyere timelønn av den grunn. Forskjellen er at den ene får betalt den halvtimen h*n spiser, den andre får det ikke. Den som får betalt mens h*n spiser, får som regel det som kompensasjon for at h*n er tilgjengelig også i spisepausen.

Skrevet

Å? Jeg trodde de telte timene du faktisk hadde jobbet jeg...

"Skal vi se.... du jobbet 8 timer den 17.mai".... *not*

Hvis du er ansatt i en stilling hvor ordinær arbeidstid er onsdager, skal du ha betalt helt vanlig for onsdag 17.05.2006, ja. Har du en arbeidsavtale uten fast arbeidstid, blir saken annerledes.

Skrevet

Dette forstår jeg meg ikke så godt på. Men det fins noen tabeller for offentlig ansatte (stat/kommune?) som viser at du skal ha høyere timelønn hvis du ikke har full jobb.

Fx. timelønn kr.125,70 for 37,5-timersuke svarer til kr.140,30 i timen for en 33,6-timers uke.

Spør ikke meg hvorofr. Men du skal vel ha kompensasjon for at det ikke er full jobb kanskje? Kanskje man yter mer når man ikke blir sliten og trøtt av fulle dager???? Jeg aner ikke!

Det er ikke slik at timelønna går opp når stillingsprosenten går ned.

Eksempelet du trekker fram skriver seg kanskje fra en bransje hvor man jobber skift. Da kan en full arbeidsuke være definert som 33,6 timer, 35,5 timer eller hva som helst. Det at en full arbeidsuke er definert ut i fra et lavere timetall enn 37,5, er for å kompensere for ett-eller-annet ugunstig.

Skrevet

Det er 1950 timer i året (eller var det 1920?). Ikke 1650 i alle fall.

Da forutsetter jeg 7,5 timers dager, 5 dager i uka. Mulig det er færre timer i visse yrker innen det offentlige, eller visse yrker generelt. Skiftarbeidere har færre timer blant annet, dette for å kompensere for ugunstige arbeidstider.

Ja, jeg huska sikkert feil i farta.

Gjest Arbeidstaker
Skrevet

1 - En person får 130 kr. timen. Har rett på 5 uker ferie. Har 7,5 timers arb. dag:

- Hva er årslønnen?

* 130*7,5*22*12=257.400

Grunner er at man alltid ganger opp med 12 måneders arbeid, selv om den faktisk arbeidstiden bare er 10,75 måneder. Årslønnen er dermed 257.400, mens den reelle lønnen er 230.587 + feriepenger fra i fjor. Om man hadde samme inntekt i fjor utgjør feriepengene 12% av 230.587, som blir 27.670 - og den relle årslønnen blir dermed 258.257.

2 - En person får 250 000 i årslønn. Har rett på 5 uker ferie. Har 7,5 timers arb. dag:

Hva er timelønnen?

* Timelønnen blir 126,-.

250.000/12måneder/22dager/7,5timer = 126,-

Man deler på full jobb i alle 12 måneder, selv om man ikke fysisk jobber hele den tiden. Den reelle årslønnen blir da 126*7,5*22*10,75=223.958,-

Ett årsverk er btw rundt 1950 timer.

Din utregning stemmer best overens med den vi fikk til.

Men jeg lurte fordi jeg ble tilbudt en årslønn på kr 250 000 og så ser jeg at timelønnen er satt til kr 130.

Det stemte ikke med de utregnigene jeg satt med da.

Det er selvsakt ikke noen forskjell på utregninger om man bare jobber deler av året?

Skrevet

Dette forstår jeg meg ikke så godt på. Men det fins noen tabeller for offentlig ansatte (stat/kommune?) som viser at du skal ha høyere timelønn hvis du ikke har full jobb.

Fx. timelønn kr.125,70 for 37,5-timersuke svarer til kr.140,30 i timen for en 33,6-timers uke.

Spør ikke meg hvorofr. Men du skal vel ha kompensasjon for at det ikke er full jobb kanskje? Kanskje man yter mer når man ikke blir sliten og trøtt av fulle dager???? Jeg aner ikke!

Det er ikke bare det at årslønn vanligvis oppgis ifht full stilling da? Slik at om du jobber 80% tjener du da også bare 80% av oppgitt årslønn.

Det skal i alle fall normalt ikke være slik at en deltidsansatt har høyere timelønn enn en fulltidsansatt - ingen hadde jo giddet å jobbe 100% hvis man tjente det samme i 80% stiling, hehe

Gjest Persille
Skrevet

Din utregning stemmer best overens med den vi fikk til.

Men jeg lurte fordi jeg ble tilbudt en årslønn på kr 250 000 og så ser jeg at timelønnen er satt til kr 130.

Det stemte ikke med de utregnigene jeg satt med da.

Det er selvsakt ikke noen forskjell på utregninger om man bare jobber deler av året?

Det kan hende at den varierer litt fordi man f.eks operer med 22,x antall dager i en mnd fremfor 22. Eller at man opererer med et gitt antall timer i et årsverk.

250.000/130 = 1923

Og det er kanskje det timeantallet man bruker for å regne årsverk hos dere?

Men nei, det utgjør ingen forskjell hvor mye man jobber på den gitte årslønnen, men den reelle vil selvfølge øke eller minke i takt med stillingsprosent, antall ferieuker - etc.

Gjest Persille
Skrevet

Hvis man jobber skift regner man sånn, men ikke om man jobber i redusert stilling.

Man tjener _selvføgelig_ ikke det samme i en 80% stilling som i en 100% stilling - det sier seg vel selv?

Redusert stilling betyr redusert lønn.

Men; enkelte bedrifter tilbyd redusert _arbeidstid_ som et gode, det er ikke ensbetydende med redusert stilling, eller redusert lønn.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Hvis du er ansatt i en stilling hvor ordinær arbeidstid er onsdager, skal du ha betalt helt vanlig for onsdag 17.05.2006, ja. Har du en arbeidsavtale uten fast arbeidstid, blir saken annerledes.

Ok, takk for svar. Jeg får lete litt på nett og se om jeg finner et regelverk som går oppgrensetilfellene, så jeg har noe å slå i bordet med hvis jeg skulle ha lyst til det..

Gjest heffalumpen
Skrevet

Hvis man jobber skift regner man sånn, men ikke om man jobber i redusert stilling.

Man tjener _selvføgelig_ ikke det samme i en 80% stilling som i en 100% stilling - det sier seg vel selv?

Redusert stilling betyr redusert lønn.

Men; enkelte bedrifter tilbyd redusert _arbeidstid_ som et gode, det er ikke ensbetydende med redusert stilling, eller redusert lønn.

"redusert _arbeidstid_ som et gode, det er ikke ensbetydende med redusert stilling,"

Her er det mange måter å se saken på. Men jeg skjønner begrepsavklaring er vesentlig.

Og jeg som trodde man solgte seg til kvantumsrabatt, ved at man fikk litt lavere timepris om man ble tilbudt full arbeidsuke...

Men npå er jeg blitt MYE klokere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...