Gjest noen som vet noe om dette? Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Har fått et brev fra arbeidsgiver som heter Oppfølgingssamtale ved fravær. Jeg skal inn til et 15 min møte om fraværet mitt (egenmeldinger) og "forholdene rundt dette." Står at det er et ledd i rutinene deres om oppfølging av personer med sykefravør. Jeg kan ta med tillitsvalgt eller en annen person som jeg vil ha med på møtet. Hva i all verden er dette da? Blir helt overnervøs jeg! Skal de sparke meg eller spørre meg hvorfor jeg har hatt så mange egenmeldinger de siste mnd? (har hatt endel pga et skadet kne som ikke helt funker som det skal til tider). Har de rett til å vite grunnen til fraværet? Hvis ikke, hvordan skal de da spørre om "forholde rundt dette" ? Skjønner ingenting jeg. Har vært ansatt der i 4 år og aldri blitt innkalt til et slikt møte før! 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Arbeidsgiver er nok forpliktet til dette dersom dere er med i den der fraværsordningen som innebærer at man kan ha 24 egenmeldinger i året. 0 Siter
Gjest noen som vet noe om dette? Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Arbeidsgiver er nok forpliktet til dette dersom dere er med i den der fraværsordningen som innebærer at man kan ha 24 egenmeldinger i året. Ja vi har IA. Hatt det 1 år tenker jeg. Men har arbeidsgiver rett til å vite HVORFOR jeg bruker egenmeldingene ? Må jeg opplyse om grunnen til at jeg har brukt så mange i det siste? For jeg skjønner ikke helt når det står "forholdene rundt dette" ? 0 Siter
Gjest hallon Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Ja vi har IA. Hatt det 1 år tenker jeg. Men har arbeidsgiver rett til å vite HVORFOR jeg bruker egenmeldingene ? Må jeg opplyse om grunnen til at jeg har brukt så mange i det siste? For jeg skjønner ikke helt når det står "forholdene rundt dette" ? sånn har vi det der jeg jobber også, sjefen min er plikta til å kalle in til møte hvis man har så og så mange % fravær. du må nok ikke si grunnen men han kommer nok til å spøøre om det er noe spes og om det eventuelt kan tilrettelegges på jobben sånn at du slipper fravær. 0 Siter
Søssa Skrevet 1. juni 2006 Skrevet 1. juni 2006 Fravær er en belastning for arbeidsplassen også, ikke bare for den som er syk.Ved høyt fravær er det i begges interesse å klarlegge om noe kan gjøres for å redusere fraværet, f.eks. en bedre tilrettelegging av arbeidsplassen. I andre tilfelle kan arbeidsgiver ha mistanke eller viten om misbruk av egenmeldinger og ønsker en samtale rundt det. Arbeidsgiver har faktisk rett til å frata arbeidstaker rett til bruk av egenmeldinger ved misbruk. Tenk gjennom om arbeidsgiver kan tilrettelegge arbeidsplassen din slik at du kan være på jobb, kanskje du kan gjøre andre oppgaver. Erfaringen fra min arbeidsplass er at det ofte kommer noe bra ut av slike samtaler. 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Ja vi har IA. Hatt det 1 år tenker jeg. Men har arbeidsgiver rett til å vite HVORFOR jeg bruker egenmeldingene ? Må jeg opplyse om grunnen til at jeg har brukt så mange i det siste? For jeg skjønner ikke helt når det står "forholdene rundt dette" ? Kanskje du har overskredet det antallet dager/meldinger du har lov til å ha innenfor en viss periode? Arbeidsgiver gjør jo dette bare for å hjelpe deg, ikke for å slakte deg! 0 Siter
KaVa Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 15 minutters møte? Da tror jeg ikke du har så mye å frykte. IA-avtalen krever tett oppfølging av arbeidstakerne, og det er godt mulig at sjefen din vil spørre noe sånn som "Har dine sykefravær noe med forhold i jobben din å gjøre" og "Hva foreslår du vi kan gjøre for å tilrettelegge arbeidsplassen bedre for deg" eller noe sånn. Vet ikke hva du arbeider med, men dersom du plages med et vondt kne, kan det hende at du på dager der kneet verker enten kan a) jobbe hjemmefra gjøre arbeidsoppgaver som ikke krever at belaster kneet etc. Jeg synes du skal gå i møtet med en positiv holdning og se hva som kommer ut av det. Et så kort møte er nok mer rutine enn noe annet. mvh 0 Siter
Gjest darkside Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Kanskje du har overskredet det antallet dager/meldinger du har lov til å ha innenfor en viss periode? Arbeidsgiver gjør jo dette bare for å hjelpe deg, ikke for å slakte deg! Neida, neida! Hadde grensen for egenmeldinger vært overskredet ville h*n fått beskjed om det! Denne samtalen er for å avklare om det er noe arbeidsgiver kan gjøre for å tilrettelegge slik at du kan komme tilbake til arbeid igjen! Langtidssykemeldte SKAL følges opp, det er en del av IA-avtalen. Hvis du f.eks. har ryggproblemer kan det hende at du kan jobbe hvis du får tilrettelagt arbeidsplassen din. Arbeidsgiver har ikke rett til å vite hvorfor du er sykemeldt eller hvorfor du har brukt mange egenmeldinger! Arbeidsgiver skal bare forsøke å tilrettelegge for at du kan komme tilbake, på heltid eller deltid. 0 Siter
flisa Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Det er helt ufarlig og noe de er pålagt -men jeg tenker som deg -sånne brev er motbydelige - man går i forsvar nesten med det samme - og ønsker at alt handlet om en kong i ræva. 0 Siter
Lurveline Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Meningen er vel å finne løsninger som gjør at det er mulig for deg å være helt eller delvis i arbeid selv om du ikke er helt frisk. I stedet for å fokusere på hva arbeidstakeren ikke kan, skal arbeidstaker og arbeidsgiver prøve å finne oppgaver som kan gjøres og som kan minimalisere fraværet. Et inkluderende arbeidsliv skal ha plass til oss også når vi ikke er helt friske. 0 Siter
flisa Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Neida, neida! Hadde grensen for egenmeldinger vært overskredet ville h*n fått beskjed om det! Denne samtalen er for å avklare om det er noe arbeidsgiver kan gjøre for å tilrettelegge slik at du kan komme tilbake til arbeid igjen! Langtidssykemeldte SKAL følges opp, det er en del av IA-avtalen. Hvis du f.eks. har ryggproblemer kan det hende at du kan jobbe hvis du får tilrettelagt arbeidsplassen din. Arbeidsgiver har ikke rett til å vite hvorfor du er sykemeldt eller hvorfor du har brukt mange egenmeldinger! Arbeidsgiver skal bare forsøke å tilrettelegge for at du kan komme tilbake, på heltid eller deltid. Hva om problemet er at man ikke orker folk rundt seg til tider? :)Da er det en belastning med slike "brysegmedmøter" - syns jeg da.... 0 Siter
Gjest lykke til Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Det hørtes ubehagelig ut! Jeg har ikke hørt om et slikt møte, men lykke til. 0 Siter
Gjest darkside Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Hva om problemet er at man ikke orker folk rundt seg til tider? :)Da er det en belastning med slike "brysegmedmøter" - syns jeg da.... Jo, men en samtale med arbeidsgiver MÅ man likevel ha. Arbeidsgiver er forpliktet til det. Hvis man ikke ønsker en slik samtale må man i allefall gjøre helt klart for arbeidsgiver hvorfor. Da jeg var gravid med mitt andre barn ble jeg sykemeldt pga bekkenløsning. Etter ca 2 mnd fikk jeg også brev om samtale med arbeidsgiver for tilrettelegging av arbeidssituasjonen. Brevet kom faktisk fra trygdekontoret. Jeg ringte opp og sa at jeg er sykemeldt på grunn av bekkenløsning, og det er svært lite som kan gjøres som tilrettelegging - men om 3 uker går jeg uansett ut i permisjon. Møtet ble avlyst. :-) 0 Siter
Gjest printa Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 15 minutters møte? Da tror jeg ikke du har så mye å frykte. IA-avtalen krever tett oppfølging av arbeidstakerne, og det er godt mulig at sjefen din vil spørre noe sånn som "Har dine sykefravær noe med forhold i jobben din å gjøre" og "Hva foreslår du vi kan gjøre for å tilrettelegge arbeidsplassen bedre for deg" eller noe sånn. Vet ikke hva du arbeider med, men dersom du plages med et vondt kne, kan det hende at du på dager der kneet verker enten kan a) jobbe hjemmefra gjøre arbeidsoppgaver som ikke krever at belaster kneet etc. Jeg synes du skal gå i møtet med en positiv holdning og se hva som kommer ut av det. Et så kort møte er nok mer rutine enn noe annet. mvh Uansett syns jeg det er betenkelig at ikke møtet skal vare i mer enn 15 minutter. Om dette skal være en seriøs dialog mellom arbeidstaker -og giver, bør også arbeidstakeren kunne påvirke hvor lenge møtet skal vare. Tenker nå jeg! 0 Siter
flisa Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Jo, men en samtale med arbeidsgiver MÅ man likevel ha. Arbeidsgiver er forpliktet til det. Hvis man ikke ønsker en slik samtale må man i allefall gjøre helt klart for arbeidsgiver hvorfor. Da jeg var gravid med mitt andre barn ble jeg sykemeldt pga bekkenløsning. Etter ca 2 mnd fikk jeg også brev om samtale med arbeidsgiver for tilrettelegging av arbeidssituasjonen. Brevet kom faktisk fra trygdekontoret. Jeg ringte opp og sa at jeg er sykemeldt på grunn av bekkenløsning, og det er svært lite som kan gjøres som tilrettelegging - men om 3 uker går jeg uansett ut i permisjon. Møtet ble avlyst. :-) Jeg har sånne samtaler med min sjef hver dag jeg - vi kaller oss "medisinsk avdeling" hihi 0 Siter
KaVa Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Uansett syns jeg det er betenkelig at ikke møtet skal vare i mer enn 15 minutter. Om dette skal være en seriøs dialog mellom arbeidstaker -og giver, bør også arbeidstakeren kunne påvirke hvor lenge møtet skal vare. Tenker nå jeg! Enig reagerte på den korte tidsrammen. Derfor mistenker jeg arbeidsgiver for å bare ha denne samtalen "for syns skyld" 0 Siter
Gjest sol etter regn Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Enig reagerte på den korte tidsrammen. Derfor mistenker jeg arbeidsgiver for å bare ha denne samtalen "for syns skyld" .. Eller kanskje arbeidsgiver vil gi den sykmeldte inntrykk av at dette er nettopp så ufarlig som det ER. Men må kalle inn til oppfølgingssamtale pga. de strenge formelle kravene som er ved IA-avtale. Når man sier 15 min, så indikerer dette at det er en kjapp, formell greie. Min oppfølgingssamtale ble introdusert for meg på en lignende måte; "dette er heeelt formelt, ufarlig og blablabla". Men det MÅTTE gjøres. Samtalen tok så lang tid som den tok, lederen min hadde nok satt av mer tid enn 15 min (og det har nok trådstarters også, tenker jeg) De setter alltid av margin for at arbeidstaker skal styre det litt iallefall. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.