Gå til innhold

undertrykte følelser..hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest pintejento
Skrevet

Jeg er ei jente som har lett for å ha strenge krav til meg selv. Jeg har en bakgrunn som lærte meg å være veldig ansvarsfull og snill med alle. Jeg måtte tidlig ta ansvar for andre, og har derfor blitt lært opp til å være et godt forbilde, leve med andekt, tilbakeholdent, rent, forsiktig osv. Jeg har alltid måttet drite litt i meg selv og mine egne følelser, fordi jeg har vært i en livssituasjon der jeg alltid har vært nødt til å tenke på andre før meg selv. Jeg er oppvokst med gode verdier, men jeg merker nå at ting har satt sine spor i ettertid. Mye positivt, noe negativt.

Jeg klarer feks aldri å slippe ut lidenskapelige følelser som jeg sitter inne med. Når jeg er forelska i en gutt, klarer jeg rett og slett ikke å få frem følelser. Tanken om å leve rent og tilbakeholdent holder så sterkt igjen i meg. Mine "våte" drømmer blir aldri skikkelig våte, for akten kan aldri begynne skikkelig, pga at det ender alltid med at jeg sier "nei, vi kan ikke gjøre dette..." Når jeg er ute på byn og danser, elsker jeg å danse med venninner, men når det kommer en mann og vil danse, merker jeg at jeg knyter meg veldig. Speiselt om han er ganske nær og tett når vi danser... Det ender ofte med at jeg finner en dum unnskyldning for å måtte avslutte dansen. Jeg får dårlig samvittighet på en måte... Veldig rart, forstår det ikke selv, det er bare slik jeg føler det. Jeg orker ikke å ha det på denne måten lenger. Jeg merker at etter en kveld på byen, er jeg blitt en smule mer avslappet til dette, men det går fort over igjen, - jeg blir "prektig" igjen. Noen som har noen gode råd for hva jeg kan gjøre for å slappe mer av i forhold til disse tingene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, det er nok ikke stort annet å gjøre enn at du utfordrer dette litt selv. Vær litt rampete av og til, trenger ikke å være så store greiene i starten, men gjør noe som du synes er litt på kanten. Dette kan du gjøre mens du er alene og ingen ser deg.

Bare du ikke går for langt den andre veien så går dette bra. Men husk at mange av de egenskapene du har er også svært gode, du må bare lære deg å ikke være så "ekstrem"

Gjest gomle
Skrevet

Jeg synes det høres ut som du trenger en psykolog! Tror ikke dette mønsteret er så lett å komme seg ut av alene. Men det kommer litt an på hvor gammel du er. Er du 17 år, så er det naturlig å være litt tilbakeholden, og du vil antagelig vokse det litt av deg. Dersom du derimot er 23, så bør du få litt hjelp!

Gjest pekka
Skrevet

Forslagene du har fått er fine. Du kan jo også ta kontakt med tft-terapaut. Det koster litt, men det "koster" deg endel å ha det sånn også. Lykke til med løsningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...