Gå til innhold

Kjøkken igjen - antall skap og skuffer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i kjøkkenmodus akkurat nå - hvor mange høyskap, overskap, underskap og skuffer har du på kjøkkenet ditt?

Høres ut som en helt intetsigende tråd, men jeg skal supplere litt på kjøkkenet (håper jeg!) og lurer litt på hva som er vanlig i antall skap og skuffer. :o)

Fortsetter under...

Skrevet

Vi har ett høyskap (men det skal jeg ikke ha igjen, dersom det ikke er uttrekkbar front og trådkurver) 6 overskap, hvorav 1 hjørneskap og 1 ventilatorskap. Vi har en skuffeseksjon (vanlige skuffer, ikke kolonialskuffer), 2 underskap +et 20 cm underskap til å henge kluter etc. i.

Dersom jeg fikk velge, ville jeg helst ha hatt en hel vegg med 35 cm dype skap - kutte ut alt av høyskap og skuffer :-)

Skrevet
  KaVa skrev (På 2.6.2006 den 6.12):

Vi har ett høyskap (men det skal jeg ikke ha igjen, dersom det ikke er uttrekkbar front og trådkurver) 6 overskap, hvorav 1 hjørneskap og 1 ventilatorskap. Vi har en skuffeseksjon (vanlige skuffer, ikke kolonialskuffer), 2 underskap +et 20 cm underskap til å henge kluter etc. i.

Dersom jeg fikk velge, ville jeg helst ha hatt en hel vegg med 35 cm dype skap - kutte ut alt av høyskap og skuffer :-)

Hvorfor vil du ikke ha skuffer? Synes aldri jeg får nok skuffer jeg! Det er en skuffseksjon og en enslig skuff fra før og jeg har tenkt å kjøpe minst en, kanskje to, skuffseksjon(er) til. Blir det litt overkill kanskje?

Skrevet
  Lillemus skrev (På 2.6.2006 den 6.41):

Hvorfor vil du ikke ha skuffer? Synes aldri jeg får nok skuffer jeg! Det er en skuffseksjon og en enslig skuff fra før og jeg har tenkt å kjøpe minst en, kanskje to, skuffseksjon(er) til. Blir det litt overkill kanskje?

Joda, skuffer er egentlig helt OK (heller skuffer enn underskap, i alle fall :-)

Kolonialskuffer er praktiske (ekstra dype skuffer, som kan deles inn)

Men i det kjøkkenet jeg tegner på for tida, blir det ikke så mye plass til skuffer, dermed er en vegg med "grunne" skap et godt alternativ: Lett å få oversikt over alt som er inne i dem :-)

Skrevet

Hadde ikke tenkt til å svare helt på spørsmålet, men vil gi et tips...

Underskap på kjøkkenet fungerer ofte dårlig. De tingene som står innerst er vanskelige å få ta i.

Kjøp kolonialskuffer i stedet. Dette er store skuffer som du kan ha til mat, kjeler osv. Kjempepraktisk:-)

Jeg har to kolonialskuffer + en liten vanlig skuff på toppen. Her også ett vanlig underskap....som nesten ikke blir brukt.

Skrevet
  KaVa skrev (På 2.6.2006 den 6.52):

Joda, skuffer er egentlig helt OK (heller skuffer enn underskap, i alle fall :-)

Kolonialskuffer er praktiske (ekstra dype skuffer, som kan deles inn)

Men i det kjøkkenet jeg tegner på for tida, blir det ikke så mye plass til skuffer, dermed er en vegg med "grunne" skap et godt alternativ: Lett å få oversikt over alt som er inne i dem :-)

Men bestikk og øser og sånt da? I kurver inne i skapet? Mulig jeg adopterer den ideen med å ha kjøkkehåndklær og sånt i hyller fremfor i skuffer kanskje...

Annonse

Skrevet
  Speak skrev (På 2.6.2006 den 7.22):

Hadde ikke tenkt til å svare helt på spørsmålet, men vil gi et tips...

Underskap på kjøkkenet fungerer ofte dårlig. De tingene som står innerst er vanskelige å få ta i.

Kjøp kolonialskuffer i stedet. Dette er store skuffer som du kan ha til mat, kjeler osv. Kjempepraktisk:-)

Jeg har to kolonialskuffer + en liten vanlig skuff på toppen. Her også ett vanlig underskap....som nesten ikke blir brukt.

Skal sjekke om Ikea har kolonialskuffer i den serien jeg vil ha. :o) Ellers kan jeg jo ha overskap nede ved golvet også, men da mister jeg mye verdifull benkeplass.... Det er nemlig lite benkeplass fra før, så og si ingenting faktisk.

Skrevet

Vi har et kjøkken som er ganske lite. Når vi bytter det nå, må vi tenke praktisk så vi utnytter plassen best mulig. Langs den ene veggen skal vi ha hvitevarene + varmtvannstank og vask, så der blir det kun plass til ett underskap, til gryter. Til gjengjeld har vi seks overskap (tror jeg) langs den samme veggen, og da har vi valgt de høyeste skapene.

På motsatte vegg skal vi ha tre skuffeskap med varierende størrelse på skuffene, og ett vanlig underskap. Det blir ikke overskap på denne veggen. Jeg syns det er praktisk å ha ting i skuffer. Underskapet skal også være av typen der man trekker ut hyllene når man åpner døren, så det er praktisk å komme til.

Skrevet

Vi har tre overskap (mange vindu på kjøkkenet ellers hadde vi hatt flere), ett høyskap, en skuffeseksjon (men flere lave skuffer fordi vi har tre underskap med kolonialskuffer), to underskap med bakker, et hjørneskap med karusell og et benkeskap.

I tillegg kommer vi til å ha lure hyller her og der i diverse krinkelkroker når vi bare får ut fingern og får laga dem...

Skrevet
  Lillemus skrev (På 2.6.2006 den 7.22):

Men bestikk og øser og sånt da? I kurver inne i skapet? Mulig jeg adopterer den ideen med å ha kjøkkehåndklær og sånt i hyller fremfor i skuffer kanskje...

Bestikk og øser vil jeg nok ha i skuffer, når jeg tenker meg om (har tegnet inn en skuffseksjon - til dette bruket)

Min svigersøster har ikke en skuff på kjøkkenet, og jeg ble forundret over hvor praktisk det var. Hun har en bestikk"kurv" av tre med håndtak i - så hun kan ta den ut av skapet og ta med seg hele kurven om hun skal dekke på til mange. "Hverdags" kjøkkenøser,visper etc hadde hun i en "krukke" som sto på kjøkkenbenken.

Skrevet
  KaVa skrev (På 2.6.2006 den 7.37):

Bestikk og øser vil jeg nok ha i skuffer, når jeg tenker meg om (har tegnet inn en skuffseksjon - til dette bruket)

Min svigersøster har ikke en skuff på kjøkkenet, og jeg ble forundret over hvor praktisk det var. Hun har en bestikk"kurv" av tre med håndtak i - så hun kan ta den ut av skapet og ta med seg hele kurven om hun skal dekke på til mange. "Hverdags" kjøkkenøser,visper etc hadde hun i en "krukke" som sto på kjøkkenbenken.

Jeg har så mye av bestikk, øser, visper og sleiver at det ville fyllt benken med krukker og kurver hos meg... :o)

Gjest jobber med kjøkken
Skrevet
  KaVa skrev (På 2.6.2006 den 6.12):

Jeg jobber innen kjøkken-bransjen.

Og det som er på vei inn er jo ut med skap og inn med skuffer.

Og så er det ut med overskap. For det _meste_ skuffer i underskapene og gjerne et høyskap. Dette er det helt store i tyskland blant annet.

Og det ser jo bare så stilig og praktisk ut.

Skulle ønske jeg hadde hatt råd og byttet ut vårt kjøkken med en slik løsning.

Skal se om jeg finner noen sider slik at du kan se et kjøkken med denne innredningen.

Skrevet
  Lillemus skrev (På 2.6.2006 den 7.48):

Jeg har så mye av bestikk, øser, visper og sleiver at det ville fyllt benken med krukker og kurver hos meg... :o)

*he he he* Bruker du alt sammen da?

Annonse

Gjest jobber med kjøkken
Skrevet
  jobber med kjøkken skrev (På 2.6.2006 den 7.50):

Og så er det ut med overskap. For det _meste_ skuffer i underskapene og gjerne et høyskap. Dette er det helt store i tyskland blant annet.

Skal se om jeg finner noen sider slik at du kan se et kjøkken med denne innredningen.

Ser ut på det jeg skriver at det nye som kommer er ikke overskap i det hele tatt. Det stemmer ikke, men færre enn det som er vanlig.

Skrevet
  Lillemus skrev (På 2.6.2006 den 7.48):

Upraktisk er det også. Jeg pakket sammen hele krukken med visper og øser da jeg så hvordan fiskespaden så ut... jeg bruker den ikke så ofte, og i lav sol inn av kjøkkenvinduet så man veldig godt det lekre fettlaget, dekket med støv.

Nå er alt i skuffer og skap.

Jeg vil ikke ha åpne hyller heller, av samme grunn.

Skrevet

Jeg vil ha overskap jeg! :o) Den klassiske løsningen med to vitrinedører i midten og en lukket dør på hver side. Så kjedelig er nå jeg.

Men jeg vil gjerne se om du finner en link!!!

Skrevet

Har lagt merke til at skuffer er in igjen. Selv vokste jeg opp i et "skuffbefengt" kjøkken, så det er nok derfor jeg ikke vil ha det selv. Jeg liker heller ikke tradisjonelle "underskap - åpent - overskap"-løsninger (som den vi har i dag, men vil altså heller ha en "vegg av skap" på den ene veggen og benk på hele vindusveggen+ kjøkkenøy

Gjest jobber med kjøkken
Skrevet
  Lillemus skrev (På 2.6.2006 den 7.53):

Jeg vil ha overskap jeg! :o) Den klassiske løsningen med to vitrinedører i midten og en lukket dør på hver side. Så kjedelig er nå jeg.

Men jeg vil gjerne se om du finner en link!!!

Fant en link her. Men ikke helt den jeg var ute etter.

Men skal fortsette å kikke.

Her er iallefall litt om noen skuffer. Virkelig praktiske iallefall.

http://www.dynamicspace.com/ds/dynamicspace/sv/02/01/index.jsp;jsessionid=0000aF9xZJ5-KFJOo5kSkUvvHWR:-1

Skrevet
  KaVa skrev (På 2.6.2006 den 7.53):

*he he he* Bruker du alt sammen da?

Mye av det så... :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...